مکب

معنی کلمه مکب در لغت نامه دهخدا

مکب. [ م ُ ک ِب ب ] ( ع ص ) بر رو درافتنده. ( غیاث ) ( آنندراج ). سرنگون شده و بر روی افتاده. قوله تعالی : افمن یمشی مکباً علی وجهه . ( ناظم الاطباء ). || بر رو دراندازنده ، مشتق از اکباب که به روافکندن و به روافتادن است ، لازم و متعدی هر دو آمده. ( غیاث ) : اعوذ باﷲ من الفقر المکب و مجاورة من لااحب. ( گلستان ، از امثال و حکم ج 1 ص 186 ).
مکب. [ م ُ ک َب ب ] ( ع ص ) بر رو انداخته شده. ( غیاث ) ( آنندراج ).
مکب. [ م ِ ک َب ب ] ( ع ص ) آن که اکثر سرنگون باشد. مِکباب. ( منتهی الارب ). کسی که بیشتر زمین را می نگرد و سرنگون باشد. ( ناظم الاطباء ). آن که بسیار بر زمین می نگرد. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه مکب در فرهنگ معین

(مُ کِ ) [ ع . ] ۱ - (اِفا. ) بر رو درافتاده ، سرنگون شده . ۲ - (ص . ) سرنگون ، واژگون . ۳ - آن که سر خود را به زیر اندازد و به زمین نگاه کند.

معنی کلمه مکب در فرهنگ فارسی

۱ - ( اسم ) بر رو در افتاده سرنگون شده . ۲ - ( صفت ) سرنگون واژگون . ۳ - آنکه سر خود را بزیر اندازد و بزمین نگاه کند .
آنکه اکثر سرنگون باشد . مکباب .

معنی کلمه مکب در ویکی واژه

بر رو درافتاده، سرنگون شده.
سرنگون، واژگون.
آن که سر خود را به زیر اندازد و به زمین نگاه کند.

جملاتی از کاربرد کلمه مکب

کم من جهول بالهوی مکبول نجاه من لحظ کحل عقال
پس از فیلم مکبث (۲۰۱۵) این دومین فیلمی است که مایکل فاسبندر و ماریون کوتیار در آن همبازی شده‌اند. فیلم با واکنش منفی منتقدان و تماشاگران همراه بود و با شکست هنری مواجه شد. فرقهٔ حشاشین در وبگاه راتن تومیتوز بر اساس ۱۷۳ نقد امتیاز ۱۷/۱۰۰، با میانگین امتیاز ۳٫۹/۱۰ را دارد، و در وبگاه متاکریتیک نیز بر اساس ۳۸ نقد، نمره ۳۶ از ۱۰۰ را دریافت کرده‌است. فیلم با بودجه‌ای ۱۲۵ میلیون دلاری ساخته شد و در سراسر جهان به فروشی معادل ۲۴۱ میلیون دلار رسید.
در روش یمشی مکبا خود چرا چون همی‌شاید شدن در استوا
نوباوه‌ آورده‌اند، از آن بخوریم‌ . همگان گفتند: خوریم. گفت: بیارید. آن طبق بیاوردند و ازو مکبّه برداشتند. چون سر حسنک را بدیدیم همگان متحیّر شدیم و من از حال بشدم. و بو سهل بخندید، و باتّفاق‌ شراب در دست داشت، ببوستان ریخت‌، و سر باز بردند. و من در خلوت دیگر روز او را بسیار ملامت کردم، گفت: «ای بو الحسن، تو مردی مرغ دلی‌، سر دشمنان چنین باید.» و این حدیث فاش‌ شد و همگان او را بسیار ملامت کردند بدین حدیث و لعنت کردند. و آن روز که حسنک را بر دار کردند، استادم بو نصر روزه بنگشاد و سخت غمناک و اندیشه‌مند بود، چنانکه بهیچ وقت او را چنان ندیده بودم، و میگفت: چه امید ماند؟ و خواجه احمد حسن هم برین حال بود و بدیوان ننشست.

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به گرما، بارگذاری مجدد ماتریکس، مکبث، دریفت، پوکر فیس، مأموران مخفی پلیس، همسایگان، هاوایی فایو-زیرو، ونت ورت و آب‌شناس اشاره کرد.

تا حدود قرن هفدهم، آشنایی بیشتر دنیای غرب با همین ببر هیرکانی بوده‌است و چندان اطلاعاتی دربارهٔ ببرهای هندوستان نداشته‌اند و شاید به همین علت است که شکسپیر در داستان مکبث از ببر مازندران سخن می‌گوید.[نیازمند منبع]
امکبر اندا بر نام او تخلص و مدح که مدح همچو نمازست و نام او تکبیر
او بابت ایفای نقش «لیدی مکبث» در نمایش‌نامهٔ مکبث و همچنین «نورا» در نمایش‌نامهٔ خانه عروسک شهرت داشت و در سال ۲۰۰۴ میلادی بابت مشارکتش در زمینهٔ نمایش و تئاتر برندهٔ جایزه تالیا شد.
نمایشنامه‌های مسخره‌بازی‌ها و روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده‌اند و بعد از مگریت و آرامش از نوعی دیگر و بازرس هاند واقعی و هملتِ داگ، مکبثِ کاهوت و آرکادیا و ساحل آرمانشهر و مسئله پیچیده و راک اند رول و لئوپولداشتات به فارسی درآمده و منتشر شده‌است.
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به ماجراهای ژرار، تِـس، مکبث، ببوس ولی گازم نگیر، بن‌بست و انزجار اشاره نمود.
و لم تک مکبولا فتحوّل‌
بالدوین از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ برای ایفای نقش در سیت‌کام ۳۰ راک از شبکهٔ ان‌بی‌سی مورد تحسین قرار گرفت و برایش دو جایزهٔ امی ساعات پربیننده، سه جایزهٔ گلدن گلوب و هفت جایزهٔ انجمن بازیگران فیلم دریافت کرد. او به بیشتر از هر بازیگر مردی جایزهٔ انجمن بازیگران فیلم را کسب کرده‌است. بالدوین بر روی استیج نیز فعالیت داشته‌است و در نمایش‌های اتوبوسی به نام هوس (۱۹۹۲) و مکبث (۱۹۹۸) ایفای نقش کرده‌است. او در دو قسمت از مجموعه فیلم‌های مأموریت: غیرممکن با عنوان‌های ملت یاغی (۲۰۱۵) و فال‌اوت (۲۰۱۸) ایفای نقش کرده‌است. او همچنین یکی از ستون‌نویسان روزنامهٔ هاف‌پست است.
به طفل مکب خود نشمرد فلاطون را کسی که در فن اشراق عشق استاد است
به فعل اندرو بنگر و شکر کن مر آن را که صنعش بدین مکبری است