موهوم

معنی کلمه موهوم در لغت نامه دهخدا

موهوم. [ م َ ] ( ع ص ) پنداشته. ( مهذب الاسماء ). توهم شده. خیال شده. تصورشده. گمان شده. || هرچیزی که وجود خارجی نداشته باشد. ( ناظم الاطباء ). آنچه انسان تصور کند ولی اساس و پایه ای نداشته باشد. وهمی. خیالی.پنداری. آنچه بر اندیشه درست یا حقیقی استوار نیست. پنداشته. خیال باطل. ( یادداشت مؤلف ) : چنان نمود که از نزدیک مقتدای مذموم یعنی امام و موهوم که مفقود غیرموجود بود. ( تاریخ جهانگشای جوینی ).
می کشیم از قدح لاله شرابی موهوم
چشم بد دور که بی مطرب و می مدهوشیم.حافظ.|| ( اِ ) تصور. پندار. وهم. خیال. ( ناظم الاطباء ). || خرافه. عقیده باطل و نااستوار. نیش غولی. ( یادداشت مؤلف ). و رجوع به موهومات شود.

معنی کلمه موهوم در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِمف . ) گمان شده ، وهم شده .

معنی کلمه موهوم در فرهنگ عمید

آنچه در وهم وجود دارد و در عالم خارج نیست، خیالی.

معنی کلمه موهوم در فرهنگ فارسی

وهم شده، آنچه وهم و گمان متوجه آن شود
۱ - ( اسم ) به وهم در آمده . ۲ - ( صفت ) آنچه مبتنی بر وهم و خیال و بی اصل باشد . یا نقطه ( خط ) موهوم . نقطه ای ( خطی ) بوهم در آورند نقطه ( خط ) مفروض : [ در میان زمین نقطه ایست موهوم که هر خطی که از او بفلک قمر رود همه برابر یکدیگر باشند . ]

معنی کلمه موهوم در ویکی واژه

گمان شده، وهم شده.

جملاتی از کاربرد کلمه موهوم

الحق بسان نقش زیاد آن دهان تو موهوم نقطه ایست به پنهان نه آشکار
می‌کشم چون قدحِ لاله شراب موهوم چشم بد دور که بی مطرب و می مدهوشم
تا نیست نگردی تو از این هستی موهوم خود را نشناسی و خدا را نتوان یافت
تحقیق ز موهومی سازم چه نماید تمثالم و وانیست به هیچ آینه جایم
این نیروی موهوم مرکب از نیروی کوریولیس و گریز از مرکز به نیروی جانب مرکز معروف بوده که ستاره‌ها را در محور حرکت دورانی حول ناظر نگه می‌دارد.
کانر پس از آن سوار بر کشتی آکیلا شده و سیب بهشتی را همان‌طور که واشینگتن گفته بود به اعماق اقیانوس می‌اندازد اما در همین حال واشینگتن که در اتاق کار خود نشسته‌است با مردی رو به رو می‌شود که آخرین تصویر موهومی سیب بهشتی است. مرد به او پیشنهاد می‌کند که با در دست داشتن سیب تاج پادشاهی را بر سر خود بگذارد تا بتواند به این جمهوری نوپا قدرت ببخشد اما واشینگتن که دیده در دنیای موازی چه اتفاقی خواهد افتاد این پیشنهاد را رد می‌کند و مرد ناپدید می‌گردد.
ابوموسی در نزدیکی خروجی تنگه هرمز، در ۴۳ مایلی ساحل ایران و ۳۸ مایلی شمال غربی شارجه ولی در جنوب خط میانه موهومی که بنا بر استدلال بریتانیا خلیج فارس را تقسیم می‌کند قرار دارد و تقریباً سه مایل مربع است. این جزیره نسبتاً کم ارتفاع است و از دشت‌های شنی مخصوصاً در مرکز و جنوبش تشکیل شده. تپه‌های شمالی آن شامل کوه حلوا تقریباً با ۱۰۰ متر ارتفاع است. این جزیره که غنی از اکسید آهن است آب شیرین و نخل دارد.
چندی حکیم نقطه موهوم جست و باز غیر از دهان دوست خیالی نیافته
نقطه موهوم را ثابت نمودی بر حکیم وزدهان بی نشان خویش برهان کرده ای
چون‌رنگ عیان‌ نیست‌ که این هستی موهوم آمد زکجا آمد و گر رفت‌ کجا رفت
این نیروها در مجموع نیروهای اینرسی، شبه نیروها یا نیروهای موهوم نامگذاری می‌شوند. این نیروها در واقع امکان اجرای قوانین نیوتن در سیستم‌های دوار را به وجود می‌آورند. در واقع این‌ها عوامل اصلاح کننده‌ای هستند که در سیستم‌های غیر شتابدار یا دستگاه‌های مرجع لخت وجود ندارند.
بافت بدن از ۲۰٪ تا ۸۰٪ آب تشکیل شده و حجم آن بستگی به نوع بافت و مکان آن دارد. ثابت دی الکتریکی آب در فرکانس تراهرتز دارای مؤلفه‌های بزرگ «حقیقی» و «موهومی» است و خواص الکترومغناطیسی آن به‌طور معمول برمجموع پاسخ بافت به سیگنال تراهرتز برتری دارد. جزء حقیقی میزان عبور در بازه ۵۰٪ تا۱۰۰٪ از تغییرات رطوبت، تغییر چندانی نمی‌کند، درحالی که جزء موهومی در این بازه، به مقدار زیادی تغییر کرده و ایجاد کنتراست می‌کند.
یک عدد موهومی محض (نام‌های دیگر، موهومی خالص یا موهومی سره) را می‌توان به یک عدد حقیقی مانند
(که به آن واحد موهومی نیز می‌گویند) تعریف می‌شود.
بود در نقطه ی موهوم دهان تو سخن گفتگوها بسی از عالم اسرار به رفت
خط موهوم اگر براندازی خانه از غیر او به پردازی
اعداد حقیقی را می‌توان به عنوان اعداد مختلط با قسمت موهومی صفر در نظر گرفت، یعنی عدد حقیقی
به دل ز مقصد موهوم خار خار مریز در امید مزن خون انتظار مریز