مونتاژ
معنی کلمه مونتاژ در لغت نامه دهخدا

مونتاژ

معنی کلمه مونتاژ در لغت نامه دهخدا

مونتاژ. [ مُن ْ ] ( فرانسوی ، اِ ) ( اصطلاح عکاسی و سینمایی ) ترکیب عکس و فیلم و به وجود آوردن صحنه های مصنوعی و عکسهای غیرحقیقی ، و آن در روزنامه ها و مجلات وسینما به کار می رود. || ( اصطلاح مکانیک ) به هم پیوستن قطعات مختلف یک ماشین و سوار کردن آن.

معنی کلمه مونتاژ در فرهنگ معین

(مُ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - در کنار هم گذاشتن و به هم چسباندن فیلم ها یا عکس ها و... برای بوجود آوردن یک مجموعه . ۲ - سوار کردن و به هم بستن قطعات یک دستگاه یا ماشین .

معنی کلمه مونتاژ در فرهنگ عمید

۱. در کنار هم قرار دادن و روی هم سوار کردن اجزای یک ماشین یا دستگاه.
۲. (سینما ) = تدوین

معنی کلمه مونتاژ در فرهنگ فارسی

جفت وجورکردن وسوارکردن ، بالابردن ارتفاع، اوج، رفعت، صعود، بالا رفتگی
( اسم ) ۱ - ترکیب عکس و فیلم و بوجود آوردن صحنه های مصنوعی و عکسهای غیر حقیقی و آن در روزنامه ها و مجلات و سینما بکار میرود . ۲ - بهم پیوستن قطعات مختلف یک ماشین و سوار کردن آن . یا دایره مونتاژ ماشین . دایره ایست از اداره اردنانس ارتش .

معنی کلمه مونتاژ در دانشنامه عمومی

مونتاژ (فیلم سازی). مونتاژ ( به فرانسوی: Montage - séquence ) تکنیکی در ایجاد فیلم است که یک سری تصاویر را به صورت فشرده و در یک قطعه زمانی، مکانی و اطلاعاتی مرتبط و به صورت پیوسته در کنار یکدیگر قرار می دهد. این عمل غالباً برای این صورت می گیرد تا گذر زمان در فیلم به ذهن خطور کند، البته در موارد خاصی مثل نظریه مونتاژ شوروی از مونتاژ برای تولید اشاره های معنایی و تداعی معنا استفاده می شود. از دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰، مونتاژ سکانس بندی شده به صورت موزیک و یک سری از جلوه های مجازی خاص نشان داده می شد ( مثل محو کردن، دیزالو، دو نیم کردن پرده و نمایش دوگانه یا سه گانه ) . این کار در اکثر موارد در آن دوره توسط فردی غیر از کارگردان یا تدوین گر فیلم انجام می شد.
در ابتدای پیدایش، به این تکنیک که برای حذف و مرتب کردن سکانس ها مورد استفاده قرار گرفت، مونتاژ یا اتصال و حذف بخش هایی از فیلم های گفته می شد؛ ولی بعدها تدوین فیلم به معنای ایجاد ساختار مفهومی فیلم و مونتاژ به درست نمودن فیزیکی فیلم گفته شد. به فرد مونتاژکننده «مونتور» و به فرد تدوین کننده «تدوینگر» گفته می شود و ممکن است در یک فیلم، این دو کار به صورت مجزا و توسط دو نفر انجام شوند.
آرتور نایت، منتقد و تاریخ نگار سینما ریشه پیشرفت مونتاژ هالیوود را در تدوینگری آیزنشتاین اینگونه ریشه یابی می کند:
کلمه مونتاژ برای مشخص کردن برش تند و مشخص و تکان دهنده ای که آیزنشتاین در فیلمهایش به کار می برد استفاده می شود. این شیوه در حال حاضر به صورت «مونتاژ سکانس بندی شده» در فیلم های هالیوودی به صورت نمایش های دوگانه محو شونده، بالا آمدن سکانس خواندن یک خواننده اپرا، ویرانی یک هواپیما، ساختمان یا شهر استفاده می شود تا در آن تداوم زمانی احساس شود.
سناریست های اتحاد جماهیر شوروی سابق، مونتاژ را یکی از مهم ترین اصول زیبایی شناختی فیلم ها می دانستند. لف کولشوف فیلمساز روسی، مونتاژ را از اصول و پایه های اصلی سینما می دانست. او معتقد بود، زمانی که نماها در مونتاژ به همدیگر متصل می شوند، کمپوزیسیونی به مانند سایر آثار هنری به وجود می آید. سرگئی آیزنشتاین هم از این ایده بهره جست و در عین حال معتقد بود که دیالکتیک یکی از مهم ترین عناصر در مونتاژ است. از نظر آیزنشتاین، دو تصویر که با یکدیگر در تضاد هستند، با برش به یکدیگر پیوند خورده که در نتیجه آن یک ناهمخوانی شکل می گیرد که هدفش تحریک تماشاگر فیلم است. طبق این نظریه، تصاویری که ذاتاً بی تحرک اند و از لحاظ سیاسی خنثی هستند، یک محرکه سیاسی می یابند و به این ترتیب، می شود تماشاگر را با استفاده از این جذابیت سینمایی، تحریک، تهییج و دچار اضطراب کرد.

معنی کلمه مونتاژ در دانشنامه آزاد فارسی

مونْتاژ (montage)
این اصطلاح در سینما به سه معنی به کار می رود: سرهم کردن چند تصویر یا نما برای خلق معنایی مستقل؛ توصیف کل فرآیند تدوین؛ یا چند نما که تدوین سریع دارند. این اصطلاح را نخستین بار سرگِی آیزنشتاین، کارگردان روس، به کار برد.

معنی کلمه مونتاژ در ویکی واژه

montaggio
در کنار هم گذاشتن و به هم چسباندن فیلم‌ها یا عکس‌ها و... برای بوجود آوردن یک مجموعه.
سوار کردن و به هم بستن قطعات یک دستگاه یا ماشین.

جملاتی از کاربرد کلمه مونتاژ

سیستم تولید ناب به عنوان هدفش، کاهش دادن هزینه‌ها و مصرف منابع برای مواردی که ایجاد ارزش برای مشتری نمی‌کند را در نظر می‌گیرد. در نتیجه به‌طور خاص متمرکز می‌شود تا کارها و داشته‌ها را در سراسر خط مونتاژ به حداقل مورد نیاز برای مشتری برساند اما در صورت نیاز از کارت کانبان استفاده می‌شود
از سال ۱۹۹۴ در پی امضای قرارداد با شرکت‌های جنرال موتورز و دوو موتورز مونتاژ خودروهای برند شورلت، اوپل و دوو نیز به محصولات این شرکت اضافه شد. دفتر مرکزی و کارخانه اصلی شرکت اف‌اس‌او در شهر ورشو، لهستان قرار دارد.
در ژوئن ۲۰۱۷، ناسا گذشتن از مرحلهٔ توسعه مفهومی به مرحلهٔ طراحی اولیه را تصویب کرد، و در اوت ۲۰۱۸ ناسا این پروژه را برای شروع مرحله طراحی و مونتاژ نهایی تأیید کرد.
برای نمایش ارتباط اجزا و چگونگی مونتاژ قطعات یک مجموعه از نقشه های انفجاری سه بعدی استفاده میکنند.
عراق از مواد شیمیایی که از مصر، برزیل، لوکزامبورگ، هند، آلمان، هلند، و سنگاپور دریافت می‌کرد و نیز از تجهیزات جانبی که از چین و ایتالیا و همچنین نیز اسپانیا وارد می‌کرد برای مونتاژ و کاربرد سلاحهای شیمیایی استفاده می‌کرد.
چاک بری در ۱۸ اکتبر ۱۹۲۶ در سنت لوئیس میزوری به دنیا آمد. وقتی که نوجوان بود نواختن گیتار را فرا گرفت. در دوره دبیرستان، به جرم سرقت از ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۷ را در بازداشتگاه به سر برد. پس از آزادی در خط مونتاژ کارخانه جنرال موتورز شروع به کار کرد و هم‌زمان در مدرسه شبانه نیز درس می‌خواند.
هواگرد «ارلیونک» در سال ۱۹۷۲ میلادی در کارخانه کشتی سازی ولگا واقع در ساحل رودخانه ولگا ساخته و مونتاژ گردید.
فیلم با صحنه هایی مونتاژی از زندگی روزمره در استرالیای دهه 1970 آغاز می شود: مدرسه ای روستایی در بیابان با کودکانی که در آن بازی می کنند.