منقض

معنی کلمه منقض در لغت نامه دهخدا

منقض. [ م ُ ق َض ض ] ( ع ص ) دیوار افتنده. ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ). دیواری که ترس از افتادن وی باشد. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || مرغ فرودآینده از هوا. ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). بازی که از هوا بر شکار فرودآید. ( ناظم الاطباء ). || ستاره از هوا فرودآینده. ( از آنندراج ) ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به منقضة شود. || اسب پراکنده شونده بر قوم. ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). || سواری که بر دشمن هجوم آورد. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه منقض در فرهنگ معین

(مُ نَ قَ ضّ ) [ ع . ] (اِفا. ص . ) ۱ - سواری که بر دشمن هجوم آورد. ۲ - بازی که از هوا بر شکار فرود آید. ۳ - دیوار افتاده یا دیواری که نزدیک افتادن باشد. ۴ - ستارة از هوا فرود آمده .

معنی کلمه منقض در فرهنگ فارسی

( اسم صفت ) ۱ - بازی که از هوا بر شکار فرود آید . ۲ - سواری که بر دشمن هجوم آورد ۳ - دیوار افتاده یا دیواری که نزدیک افتادن باشد ۴ - ستاره از هوا فرود آمده

معنی کلمه منقض در ویکی واژه

سواری که بر دشمن هجوم آورد.
بازی که از هوا بر شکار فرود آید.
دیوار افتاده یا دیواری که نزدیک افتادن باشد.
ستارة از هوا فرود آمده.

جملاتی از کاربرد کلمه منقض

آزورا بونکو در سال ۱۹۹۷ در اینترنت ایجاد شد و هدفش این بود که آثار ادبی ژاپنی را که حق تکثیرشان منقضی شده است در دسترس آزاد و در اختیار همگان قرار دهد.
از همان ابتدای رقابت‌های پاناتینایکوس نتایج این تیم بسیار دور از انتظارات طرفداران بود، از جمله شکست سه بر صفر برابر المپیاکوس و شکست مقابل نانسی و آژاکس و حذف تیم از مرحله گروهی لیگ اروپا با تنها یک امتیاز. در نتیجه پس از شکست پاناتینایکوس به «او اف آی کریت»، مدیریت باشگاه تصمیم گرفت قرارداد استراماچونی را در تاریخ اول دسامبر ۲۰۱۶ منقضی کند.
در سال ۱۹۳۳، گلدمن به شرط این که فقط در مورد نمایش‌نامه و زندگی‌نامهٔ خود صحبت کند - نه از وقایع سیاسی فعلی - اجازه یافت در ایالات متحده سخنرانی کند. وی در ۲ فوریه ۱۹۳۴ به نیویورک بازگشت تا بتواند با مطبوعات به صورت مؤثر کار کند- به جز انتشارات کمونیست. به زودی او توسط ستایش‌گران و دوستانش محاصره شد و به گفتگو و مصاحبه دعوت شد. ویزای وی در ماه مه منقضی شد و برای این که درخواست دیگری برای بازدید از ایالات متحده ارائه دهد، به تورنتو بازگشت. با این حال، درخواست دوم او برای ویزا رد شد. او در کانادا ماند و مقاله‌هایی را برای نشریات ایالات متحده نوشت.
ملکا ما را از دام هوا رهائی ده و براه هدی رهنمائی کن. همه بغفلت خفته ایم و به حیرت آشفته. به کرامت مددی فرست، به عنایت نظری فرمای که کاری از دست رفته داریم و پائی در گل فرو مانده. مدت عمر عزیز منقضی شد، فرصت وقت شریف مغتنم نیامد.
از نهیب او منقض گشته عمر بدسگال وز عطای او مهنا گشته عیش نیک خواه
زمان مجاز برای اجرای اسکریپت‌ها منقضی شده است.زمان مجاز برای اجرای اسکریپت‌ها منقضی شده است.
إِنَّما تُنْذِرُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ الرّسول نذیر الخلق کلّهم و لکن تأویل الایة: انّما ینتفع بالانذار. الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَیْبِ ای یخافون ربهم فیؤمنون بالغیب و هو ما غاب عنهم من الجنّة و النّار. و قیل: معنی یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَیْبِ ای یخافون اللَّه سرّا فلا یأتون المعاصی الّتی لا یطلع علیها غیر اللَّه. و قیل: یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ای عذاب ربّهم بِالْغَیْبِ لم یروه وَ أَقامُوا الصَّلاةَ اداموها فی مواقیتها الخمسة، و غایر بین اللفظین لانّ اوقات الخشیة دائمة و اوقات الصلاة معیّنة منقضیة، و یحتمل انّ المعنی یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ مع توفرهم علی الطّاعات. «وَ مَنْ تَزَکَّی» ای تطهّر عن دنس المعاصی بالاعمال الصّالحة، فَإِنَّما یَتَزَکَّی لِنَفْسِهِ ای فلنفسه ثواب ذلک، وَ إِلَی اللَّهِ الْمَصِیرُ المرجع.
اتحاد جماهیر شوروی از مدت‌ها پیش به کنوانسیون مونترو که به ترکیه کنترل کامل حمل و نقل بین تنگه بسفر، یک آبراه ضروری برای صادرات روسیه را می‌داد، معترض بود. هنگامی که پیمان دوستی و بی‌طرفی ۱۹۲۵ اتحاد جماهیر شوروی و ترکیه در سال ۱۹۴۵ منقضی شد، طرف شوروی تصمیم گرفت این پیمان را تمدید نکند. وزیر خارجه اتحاد جماهیر شوروی، ویاچسلاو مولوتوف، به ترکان گفت که ادعاهای گرجستانی و ارمنی در مورد سرزمینهای تحت کنترل ترکیه باید قبل از انعقاد یک معاهده جدید حل شود.
اعتبار این مدرک همیشگی است و مانند آیلتس یا تافل پس از گذشت چند سال منقضی نمی شود.
رهبر سواپو، سم نوجوما در ۲۱ مارس ۱۹۹۰ به عنوان رئیس‌جمهور نامیبیا انتخاب شد. نوجوما در سالهای ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهور نامیبیا برگزیده شد، پیش از آن قانون اساسی این کشور با این تغییر که رئیس‌جمهور می‌تواند تا سه دورهٔ پیاپی ریاست جمهوری به حکومت ادامه دهد، اصلاح شده بود. سرانجام در سال ۲۰۰۴ میلادی دورهٔ ریاست جمهوری نوجوما، منقضی شد. در نوامبر ۲۰۰۴، هیفیکه‌پونیه پوهامبا با به دست آوردن بیش از ۷۶٪ آرا، رئیس‌جمهور جدید نامیبیا شد. او در ۲۱ مارس ۲۰۰۵ در مسند قدرت نشست. در سال ۲۰۰۴ میلادی، دولت آلمان رسماً از نامیبیا به خاطر کشتار قبیلهٔ هررو توسط نیروهای آلمانی طی سالهای ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۸، عذرخواهی کرد.
قانون فدرال ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی که در سال ۱۹۹۴ تصویب شده بود، ده سال بعد در سال ۲۰۰۴ منقضی شد. این قانون مالکیت سلاح‌های نیمه خودکار با ظرفیت خشاب بیشتر از ۱۰ گلوله را محدود می‌کرد.
پدر چون دور ِ عمرش منقضی گشت مرا این یک نصیحت کرد و بُگذشت
سوئیس از جمله معدود کشورهای ثروتمند جهان است که در دوره‌های زمانی مختلف، سری اسکناس‌های قدیمی را منقضی کرده و یک سری جدید را جایگزین آنها می‌کند. بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، سری نهم اسکناس‌های فرانک سوئیس جایگزین سری هشتم آن شد.
زمان مجاز برای اجرای اسکریپت‌ها منقضی شده است.