منشوری

معنی کلمه منشوری در فرهنگ فارسی

ابوسعید احمد بن محمد بن محمد منشوری سمرقندی از شاعران دوره محمود غزنوی بود. بقول رشیدالدین و طواط وی مختصری شعر در صنعت ملون ساخته است و آنرا خورشیدی شرح کرده بنام کنزالغرائب وی در اینجا بیتی آورده که به سی و اند وزن میتوان خواند. اشعار او در تذکره ها و سفینه ها پراکنده است .

جملاتی از کاربرد کلمه منشوری

دیوید ماجومبار در فلایت‌گلوبال نوشته که قاهر-۳۱۳ شباهت مبهمی با هواپیمای آزمایشی بوئینگ برد آو پری دارد که برای تست‌های پنهان‌کاری ساخته شده بود. اما برخلاف برد آو پری از طراحی منشوری استفاده می‌کند که یادآور اولین پروژه‌های هواپیماهای پنهان‌کار آمریکا مثل پیش‌نمونهٔ لاکهید هو بلو در دههٔ ۱۹۷۰ است که سپس به تولید اف-۱۱۷ نایت‌هاوک منجر شد. همچنین نوشت «با توجه به اندازهٔ بسیار کوچک هواگرد و تک‌موتوره بودن آن، قاهر-۳۱۳ احتمالاً از مدل مهندسی معکوس شدهٔ موتور توربوجت جنرال الکتریک جی۸۵ – موتور جنگنده اف-۵ – استفاده می‌کند.»
امیر نیکوان است او و از مشک است منشورش چو منشوری‌ که بر سوسن نسیم عنبری دارد
چنان شوی که به چین ار دهند منشوری بکار باید توقیع تو در او منشور
آب‌انبار توده منشوریه مربوط به دوره پهلوی اول است و در شهرستان اردکان، روستای ترک آباد، خیابان امام خمینی (ره) واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۴۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
طول اضلاع بیرونی چهار طاقی ۱۱٫۰۷ متر، ابعاد درونی زیر گنبد ۶٫۲۶ متر، ارتفاع طاق‌ها تا زیر قوس ۴٫۵ متر، ارتفاع تا منشوری از کف ۶٫۷۰ متر و از کف تا آخرین نقطهٔ باقی‌مانده به گنبد ۹٫۲۰ متر است. طول هر ستون یا پایه طاق ۳٫۶۰ متر و جنس بنا از سنگ و گچ است. گنبد این بنا به‌شکل گردچین ساخته شده‌است. پایه‌های آن با سنگ‌های چکش‌کاری‌شده و فضای زیر گنبد با خطوط هندسی ساده تزیین شده‌اند.
باد میمون آنچنان کز بهر اقطاع مرا تازه منشوری نویسد نصر من الله بر سرش
چو از تشریف خود منشوری‌ام داد به طاعت‌گاه خود دستوری‌ام داد
الماس یکی از آلوتروپهای کربن است که در فشارهای بالا پایدار است. آلوتروپ دیگر کربن گرافیت نام دارد. الماس در حالت پایدار دارای ساختار بلندروی (مکعبی) است. الماس ساختار منشوری نیز دارد که این ساختار به صورت شبه‌پایدار در طبیعت به صورت کانی لونسدالنیتی وجود دارد.
در اوایل سدهٔ نوزدهم، منشوری با خط میخی از دورهٔ هخامنشیان و نشان‌ها و گوهرهایی از دورهٔ ساسانیان به‌طور تصادفی در هرات پیدا شده‌است.
نوشته عهد منشوری امارت را و اندر وی ز هر نوعی و هر جنسی بکرده بر تو بر پیمان
گر به نام بخت منشوری فرستادی خدای برسر منشور او نام ملک طغراستی
تو آن نوری که منشوری بعالم عیان عین منصوری بعالم
اتحاد جمهوری خواهان ایران بر پایه اصول آزادی و دموکراسی و استقرار نظام جمهوری مبتنی برمنشور جهانی حقوق بشر در سال ۲۰۰۳ توسط برخی از فعالان که پیشینه بیشتر آنان چپ بود و براساس منشوری که بیشتر از هزار نفر با امضا از آن حمایت کردند، شروع به فعالیت نمود در اولین همایش تأسیس آن در سال ۲۰۰۴ (۱۳۸۲) بیش از ۷۰۰ نفر از اعضا در برلین گرد هم آمدند. حاصل این گرد همایی ایجاد گروه اتحاد جمهوریخواهان ایران بود.
بی کلک تو آب روی منشوری نیست بی دست تو دستگاه دستوری نیست
درین ره نقش پا هم دارد از امید منشوری نبیند داغ محرومی جبین هیچ‌کس اینجا
داده ایام ترا منشوری بهمه نعمت جاویدانی