مصاف

معنی کلمه مصاف در لغت نامه دهخدا

مصاف. [ م َ صاف ف ] ( ع اِ ) ج ِ مَصَف . ( منتهی الارب ). موضعهای صف. ( از یادداشت مؤلف ). جاهای صف زدن. ( منتهی الارب ). || جای صف زدن برای کشتی و زورآزمایی. محل مبارزه در کشتی گیری و دیگر حرکات پهلوانی و غیره : فرمود تا مصارعت کنند... و مصاف آراسته کردند. ( گلستان ). || موضعهای صف در جنگ. جاهای صف زدن در جنگ. ( از منتهی الارب ). میدانهای جنگ. رزمگاه. مقام جنگ و رزمگاه. ( ناظم الاطباء ). صاحب غیاث و به تبع او صاحب آنندراج گوید: اگرچه معنی مصاف جای صف زدن است لیکن مجازاً به معنی جنگ و مقام جنگ مستعمل می شود و به ضم خطاست و لفظ عربی که حرف آخر آن مشدد باشد فارسیان به تخفیف خوانند چنانکه در قد و خد. پس فاء مصاف را در فارسی به تخفیف خواندن درست باشد. ( از غیاث ) ( از آنندراج ). جنگ. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از غیاث ). نبرد. ناورد. نورد. رزم. ( یادداشت مؤلف ).کارزار. جنگ به تعبیه و لشکریان به صف :
برفتند روزی چهل در مصاف
کسی را نبد گاه مردی و لاف.فردوسی.دم اژدها گیرم اندر مصاف
نتابد برِ گرز من کوه قاف.فردوسی.جگر بیست مبارز ستدن روز مصاف
نیزه بیست رش دستگرای تو کند.منوچهری.کجا حمله او بود چه کوهی چه مصافی
کجا هیبت او بود چه شیری چه شگالی ؟فرخی.جاسوسان و منهیان ما بازنمودند که خصمان گفته بودند پیش مصاف این پادشاه ممکن نیست که کسی بایستد و اگر بر اثر ما که به هزیمت رفته بودیم کس آمدی کار ما زار بودی. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 581، چ فیاض ص 569 ).
با یک تنه تن خود چون بس همی نیایی
اندر مصاف مردان چه مرد هفت و هشتی ؟ناصرخسرو.پردل بود اندر مصاف دانش
زیرا که زبان ذوالفقار دارد.مسعودسعد.به تازی گر ز شیران صد مصاف است
به یاری گر ز پیلان صد قطار است.مسعودسعد.هر کس که گلستانی خواهد به مه دی
گو خاک مصافت بین روز دگر فتح.مسعودسعد.آن لشکر از بیم پرویز به مصاف رومیان رفتند. ( فارسنامه ابن بلخی ص 105 ). کارزار دایم ، در مصافها نفس را به فنا سپارد. ( کلیله چ مینوی ص 388 ). سلطان به ترتیب مصاف مشغول شد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 298 ). در این عهد شمس المعالی قابوس بن وشمگیر و فخرالدوله به خراسان افتاده بودند از مصافی که میان ایشان و مؤیدالدوله بود. ( ترجمه تاریخ یمینی ).

معنی کلمه مصاف در فرهنگ معین

(مَ فّ ) [ ع . ] (اِ. )جای صف بستن ، میدان جنگ .

معنی کلمه مصاف در فرهنگ عمید

۱. جنگ.
۲. [قدیمی] میدان جنگ.
۳. [قدیمی] صف سپاه در میدان جنگ.

معنی کلمه مصاف در فرهنگ فارسی

جمع مصف به معنی جای صف بستن و میدان جنگ
( اسم ) جمع مصف . ۱ - محلهای صف زدن ۲- میدانهای جنگ رزمگاه .۳- جنگ کارزار ( مفرد گیرند و جمع بندند ) : کارزاردایم در مصافها نفس را بفنا سپارد ... ۴ - صف ( مفرد گیرند ). یا مصاف اندر مصاف . صف در صف : ریدکان خواب نادیده مصاف اندر مصاف مرکبان داغ ناکرده قطاراندر قطار . ( فرخی ) ۵ - میدان عرصه : راست کاری پیشه کن کاندر مصاف رستخیز نیستند از خشم حق جز راستکاران رستگار . ( کشف الاسرار )
صف زده مقابل هم یا صفه های مقابل هم ساخته شده .

معنی کلمه مصاف در ویکی واژه

جای صف بستن ؛ میدان جنگ.

جملاتی از کاربرد کلمه مصاف

بی بازوی ضمیر تو گاه مصاف صبح در روی شب همی نزند خنجر آفتاب
نیزه و شمشیر و تیر لشکرت روز مصاف کرد در صحرای تِرْمَذ دام و دد را میهمان
بتابد ازکف رخشنده‌ات به روز مصاف بسان برق‌که بشکافد ابر نیسان را
آشور یکی از فرماندهان نظامی ایرانی در زمان حکومت شاهنشاه خسرو پرویز ساسانی (حک. ۵۹۰–۶۲۸) بود. به گفتهٔ هوهان مامیکونیان آشور به دستور واختانگ با ۸٬۰۰۰ سرباز به مصاف واهان دوم گرگ رفت.
شد چو شیران در آن مصاف دلیر گاه با نیزه گاه با شمشیر
در فاینال رزلوشن سال ۲۰۰۷ درگیری استینگ و ابیس ادامه پیدا کرد اما باز هم استینگ از بدست آوردن کمربند ناکام بود. در پی پی وی لاک داون استینگ به مصاف ابیس رفت که بازی به همراهی دخالت جارت اینبار به نفع استینگ با پیروزی وی همراه شد.
در پی پی وی ویکتوری رود استینگ در یک بازی به مصاف ساموآ جو رفت که در این بازی تز به کمک ساموا آمد و باعث شکست استینگ شد. استینگ پس از آن در یک بازی سه نفره بر سر کمربند سنگین‌وزن به مصاف مت مورگان و کرت انگل رفت که در آن بازی نا موفق بود. در پی پی وی نو سارندر در یک بازی پنج نفره برای کمربند سنگین‌وزن به مصاف هرناندز و مت مورگان و کرت انگل و ای.جی. استایلز رفت که در این بازی ای.جی. استایلز برندهٔ بازی شد و قهرمان سنگین‌وزن شد.
در اول سپتامبر استینگ در یک مسابقه ریمچ بر سر کمربند سنگین‌وزن به مصاف کرت انگل رفت اما در آن بازی شکست خورد در یازده سپتامبر در پی پی وی بوند فور گلوری استینگ به مصاف هالک هوگان رفت و موفق شد وی را شکست دهد. در بیست و دوم دسامبر استینگ و جف هاردی در یک بازی با هم تیم شدند و موفق به شکست تیم بابی رود و بالی ری در یک مسابقهٔ خیابانی شدند.
در این دوره ایران، چین و اسرائیل به رقابت‌ها بازگشتند. بازی‌ها را سلطان بومیپول با حضور ۱۸ کشور برای مصاف در ۱۴ رشته ورزشی افتتاح کرد. تعداد مدال‌های طلای ژاپنی‌ها باز هم از مجموع مدال‌های طلای سایر کشورها بیشتر بود. چین قهرمان شد و ایران دوباره در رده هفتم قرار گرفت.
در آخرین روزهای سرمربی‌گری هاینکس، تیم‌های بایرن مونیخ و آینتراخت فرانکفورت در فینال جام حذفی آلمان ۱۸–۲۰۱۷ به مصاف هم رفتند که در پایان آینتراخت فرانکفورت با نتیجه ۳ بر ۱ پیروز شد، تا یوپ هاینکس خداحافظی تلخی با بایرن مونیخ داشته باشد.
در مسابقه اصلی هم که برای قهرمانی کمربند دبلیودبلیوئی سنگین‌وزن جهان بود، دین امبروز به مصاف قهرمان کمربند یعنی سث رالینز رفت که با وجود پیروزی، کماکان رالینز قهرمان باقی ماند، چون این پیروزی با سلب صلاحیت بدست آمد.
ماند صوفی با بنه و خیمه و ضعاف فارسان راندند تا صف مصاف
ز صبر جوشن پوش و نبرد مردان کن ز بأس مرکب ساز و مصاف گردان در
این استادیوم با گنجایش ۴۸۳۵۳ نفر در سال ۱۹۹۷ توسط دوک یورک، پرنس اندرو افتتاح شد. در این روز تیم باشگاه فوتبال ساندرلند در خانه به مصاف تیم آژاکس آمستردام هلند رفت.
زلف تو مصاف عنبر تر شکند لعل تو نهال شهد و شکر شکند
ای بکین خواستن خصمان چون شیر یله بس یلان را که گرفتی بمصاف اندر یال
بود مصاف تو ای چرخ با شکسته دلان همیشه شیر تو آهوی لنگ می گیرد
از مصاف لشکرت هامون شود مانند کوه وز خیال هیبت تو کوه چون هامون شود
در ژوئیه ۲۰۰۳ ادی در تورنومنت یونایتد استیدس چمپیون شرکت کرد و با شکست اولتیمو دراگون و بیلی گان به مرحلهٔ فینال رسید و حریف کریس بنوا در این مرحله شد. در ونجنس ادی و بنوا به مصاف هم رفتند اما بنوا برندهٔ بازی شد و قهرمان کمربند یونایتد استیدس شد چندی بعد درگیری ادیو بنوا ادامه پیدا کرد و پارتنر سابق بنوا نیز به این درگیری اضافه شد و راینو نیز برای کمربند یونایتد استیدس جنگید و سر انجام در یک بازی سه نفره موفق شد با پین کردن بنوا قهرمان جدید کمربند یونایتد استیدس بشود.