مشبک

معنی کلمه مشبک در لغت نامه دهخدا

مشبک. [ م ُ ش َب ْ ب َ ] ( ع ص ) هرچیز درهم آمده و درهم آمیخته شده. ( ناظم الاطباء ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). و رجوع به تشبیک شود. || هر شی که در آن سوراخ سوراخ باشد به هندی آن را جالی گویند. ( غیاث ) ( آنندراج ). هر چیزی شبکه شده و درهم درآورده و مانند پنجره شده و درهم داخل گشته. ( از ناظم الاطباء ). شبکه دار. با شبکه. سوراخ سوراخ. غلوه کن. غلبه کن. غلبکن. چشمه چشمه. پنجره پنجره. چون شبکه. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
ز غمزه تو مشبک چو خانه زنبور
به سینه در دل من دائماً در افغان است.رفیعالدین لنبانی.چون مشبک خان زنبوران ز آه عاشقان
پس دریچه کاندرین بام نه ایوان آمده.خاقانی.این هفت تا به خانه مشبک شد از دعا
تا شاه در مقرنس ایوان تو نشست.خاقانی ( دیوان چ سجادی ص 756 ).نحل را کز نهال باغ خرد
در مشبک نعیم الوان است.خاقانی.در مشبک دریچه پنداری
کآفتاب زحل خور اندازد.خاقانی ( دیوان ص 466 ).ز حلقوم دراهای درافشان
مشبکهای زرین عنبرافشان.نظامی ( خسرو و شیرین چ وحید ص 298 ).خورشید از رویش خجل
گردون مشبک همچو دل.مولوی ( از فرهنگ فارسی معین ).|| ( اِ ) نوعی از غذا. ( از ذیل اقرب الموارد ). نوعی از شیرینی ها. ( از محیط المحیط ).

معنی کلمه مشبک در فرهنگ معین

(مُ شَ بَّ ) [ ع . ] (اِمف . ) شبکه دار، سوراخ سوراخ .

معنی کلمه مشبک در فرهنگ عمید

شبکه دار، مانند پنجره، سوراخ سوراخ.

معنی کلمه مشبک در فرهنگ فارسی

شبکه دار، مانند پنجره، سوراخ سوراخ
( اسم ) دارای شبکه ( مانند پنجره ) سوراخ سوراخ : خورشید از رویش خجل گردون مشبک همچو دل ... ( دیوان کبیر )

معنی کلمه مشبک در فرهنگستان زبان و ادب

{reticulate, netted} [زیست شناسی- علوم گیاهی] ویژگی نوعی رگ بندی که در آن رگبرگ های فرعی انتهایی طرحی شبکه ای تشکیل می دهند

معنی کلمه مشبک در ویکی واژه

شبکه دار، سوراخ سوراخ.

جملاتی از کاربرد کلمه مشبک

رخ ستاره مجدّر کنی ز نوک سهام دل زمانه مشبک‌کنی ز نیش پرنگ
چرخ مقرنس نهاد قصر مشبک شود چو ز گشاد تو رفت چوبهٔ تیر از کمان
در آب کوچه پدید آورنده از هر سو به محض صنع مشبک کننده دریا
روان اندر پی او چند کودک دل از غم سینه از ناوک مشبک
آرامگاه سید غلام‌رسول در پنج کیلومتری شمال غربی چابهار قرار دارد. شماره ثبت ملی آن ۱۵۵۹/۳ است. قدمت آن به سال ۴۶۵ ه.ق بازمی‌گردد. این آرامگاه با دیواره‌های سفید رنگ به سبک معماری هندی که دروازه ورودی آن در ضلع غربی بنا واقع گردیده‌است. پس از درب ورودی صحن بزرگ حیاط مشاهده می‌شود امامزاده در ضلع غربی حیاط واقع گردیده‌است. بر پیشانی ورودی بنا تزئینات نقاشی الوان با طرحهای نقوش ستاره‌های مشبک وجود دارد. ظاهراً نمای دور تا دور داخل ساختمان دارای نقاشی بوده‌است و کلمات لا اله الا الله، یا محمد یا علی و... نقاشی از گل در دیوارها جلب توجه می‌کند. فرم آن طوری است که نشان می‌دهد این اثر در روزگار سلجوقی ساخته شده و در دوره صفویه نیز طرح‌های نقاشی بر روی دیوارها تعبیه گشته‌است.
مانند برخی از روش‌های مبتنی بر نظریه گراف که در بالا به تفصیل بیان شد، این خودکاره‌های مشبک عموماً هزارتوهایی از یک الگوی آغازین یکتا تولید می‌کنند؛ بنابراین معمولاً منجر به تولید هزارتوهایی می‌شوند که یافتن راه به خانه ابتدایی در آن‌ها به نسبت ساده است، حال آنکه راه‌یابی به دیگر خانه‌ها به نسبت دشوارتر است.
در این روش یک جدول مشبکی کشیده می‌شود و رقم‌های دو عددی که می‌خواهیم آن‌ها را در هم ضرب کنیم در بالا و سمت راست جدول کشیده می‌شود. جدول مشبکی ضرب دو عدد ۵۸ و ۲۱۳ به صورت زیر (تصویر مرحلهٔ اول) است. ما باید هر خانهٔ آن را به صورتی پر کنیم که با ضرب عدد بالای ستون و سمت راست سطر یکان عدد حاصل در پایین و دهگان آن در بالای خط موجود در خانه نوشته شود.
در میان بقعه امامزاده ضریحی چوبی و مشبک قرار داشته‌است (در حال حاضر ضریح جدید جایگزین ضریح قدیمی شده‌است).
نآیدت شرم از مشبک‌های سوراخ دلم بر سرم همچون هدف تیر غم اندازی هنوز
گرچه در بسته شرم است کمانخانه تو از خدنگ تو مشبک بدنی نیست که نیست
در سمت جنوب رواق کوچک و انبار پشت آن، رواق اصلی مقابل حرم قرار دارد که طول آن ۸/۵۰ متر و عرض آن ۳/۴۰ متر است. پوشش رواق مزبور در جلو به صورت مسطح و تیرریزی شده و در عقب به کمک قوس‌های آجری و پوشش گچ انجام گرفته‌است. تمامی عرض و نمای ضلع غربی رواق مزبور را در چوبی مشبکی که قسمت بالای آن قوس دار می‌باشد فرا گرفته‌است.
به دلیل اینکه سرعت رسوب به سطح کاتد بستگی مستقیم دارد، نگهداری و بازدید کاتدها بسیار مهم می‌باشد. دو نوع کاتد وجود دارد: کاتد مسطح و کاتد مشبک، که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. کاتدهای مسطح به راحتی تمیز و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرند، و فلز مورد استفاده در آن قابلیت تعمیر دارد. در حالیکه کاتد مشبک دارای نرخ رسوب بالاتری نسبت به کاتد مسطح می‌باشد. آن‌ها قابلیت استفاده مجدد نداشته و باید بازیافت گردند.
ده جفت از دوازده جفت اعصاب مغزی مستقیماً از ساقه مغز خارج می‌شوند. ساقه مغز همچنین حاوی بسیاری از هسته‌های عصبی جمجمه و هسته‌های اعصاب محیطی و همچنین هسته‌هایی است که در تنظیم بسیاری از فرآیندهای ضروری از جمله تنفس ، کنترل حرکات چشم و تعادل نقش دارند. سازند مشبک، شبکه‌ای از هسته‌هایی با شکل‌گیری نامشخص، در داخل و در طول ساقه مغز وجود دارد. بسیاری از تنه عصبی، که اطلاعات را به و از قشر مغز به بقیه بدن منتقل می‌کنند، از ساقه مغز عبور می‌کنند.
رومیان بین کز مشبک قلعهٔ بام آسمان نیزه بالا از برون خونین سنان افشانده‌اند
کفن اندر بر او گشت مشبک چو زره گریه شد در گلوی او ز غم و غصه گره
از رخنه شود سینه الماس مشبک مژگان کج او چه کند راست سنان را
کهسار را نموده مشبک چو شان شهد خارا شکاف ناوک زورین کمان برف