مسیر اصلی

معنی کلمه مسیر اصلی در فرهنگستان زبان و ادب

{main route, main} [حمل ونقل ریلی] مسیری در فاصلۀ بین دو علامت اصلی که در آن باید فاصلۀ هم پوشانی و تکه خط های مرتبط برای عبور خط نورد آزاد باشد

معنی کلمه مسیر اصلی در ویکی واژه

مسیری در فاصلۀ بین دو علامت اصلی که در آن باید فاصلۀ هم‌پوشانی و تکه‌خط‌های مرتبط برای عبور خط‌نورد آزاد باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه مسیر اصلی

این پل که در فهرست آثار ملّی ایران ثبت شده‌است پس از ساخته شدن جاده ارتباطی جدید رشت به لاهیجان از مسیر اصلی خارج شده‌است و هم‌اکنون در داخل روستای نیاکو از توابع شهرستان آستانه اشرفیه مورد استفاده مردم این روستا قرار می‌گیرد. با توجه به اهمیت میراث فرهنگی به نظر می‌رسد باید برای حفظ این اثر معماری از خطر تخریب، تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد.
طبق آمار اداره سرشماری ایالات متحده، مساحت این شهر 0.47 مایل مربع (1.22 کیلومتر مربع) است که تمام آن زمین است. مسیر 10 ایالات متحده به عنوان یک مسیر اصلی در جامعه عمل می کند.
در مکانیزم انحراف ترک می‌توان گفت که در هنگام رسیدن ترک به فاز ثانویه با چقرمگی شکست بیشتر ترک از مسیر اصلی منحرف شده و مجبور می‌شود این فاز را دور بزند و بنابراین با طی مسیر بیشتر انرژی آن کاسته و رشد ان محدود و متوقف می‌گردد.
آب‌وهوای پالائو در تمامی سال گرمسیری است و میانگین دمای آن ۲۸ درجه سانتیگراد است. بارش باران در این کشور در تمامی فصول سال زیاد است و میانگین آن به ۳۸۰۰ میلی‌متر بالغ می‌شود اما روزهای آفتابی نیز در این جزایر کم نیستند. توفان در پالائو به ندرت رخ می‌دهد زیرا این کشور بیرون از مسیر اصلی توفان‌ها قرار گرفته‌است.
این آتشکده که به شکل چهارتاقی ساخته شده‌است در محله میان ده در مسیر اصلی (راشتا) جای گرفته‌است. محله‌ای که آتشکده در آن جای دارد «برآزه» به معنای «برآذرگاه» خوانده می‌شود.
روش استاندارد برای یک فیلم ۲۲ دقیقه‌ای این است که سه طراح به مدت ۶ هفته روی استوری برد کار کنند. با توجه به محدودیت زمان و بودجه‌ای که برای تولید هر فیلم وجود دارد، هر طراح برای اینکه داستان را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد، به محض اینکه اطلاعات را از کارگردان دریافت کرد مشغول به کار می‌شود. در این مرحله طراح استوری برد مانند فیلم‌بردار و ادیتور عمل می‌کند و از مسیر اصلی داستان یا فیلم‌نامه خیلی دور نمی‌شود. اوست که به وسیلهٔ طراحی‌هایش و سؤالاتی که از کارگردان می‌پرسد، تعیین می‌کند هر صحنه چگونه و در کجا باید به صحنه بعدی کات شود و همچنین او است که با دیدگاه‌های زیبایی‌شناسانه‌اش زاویه دوربین‌ها، محل قرار گرفتن شخصیت‌ها و اندازه نماها را تعیین می‌کند.
یکی از کاربردی‌ترین روش حذف هارمونیک‌ها استفاده از فیلترها است. وظیفه اصلی یک فیلتر جلوگیری از عبور جریان‌های هارمونیکی یا کاهش آن‌ها در مسیر اصلی است. فیلترها به دو دسته کلی اکتیو و پسیو تقسیم می‌شوند.
چین و هند از سال ۱ تا ۱۸۰۰ پس از میلاد بزرگترین اقتصادهای جهان بودند. در این بازه زمانی چین یک کشور با قدرت تجاری و تولیدی بسیار بالا بود که افراد زیادی برای کار و تجارت به این کشور مهاجرت می‌کردند، جذب تجارت اروپا، اکتشاف و استعمار در این دوره همچنین کشف تصادفی آمریکا توسط کلمبوس در جستجوی هند، نشان می‌دهد در دوران گذشته از اهمیتی بسیار بالا برخوردار بودند. جاده ابریشم مسیر اصلی تجاری شرق و غرب در آسیا شد همچنین در آن دوره و زمان تنگه ملاکا نیز به عنوان یک مسیر تجاری دریایی جاده ابریشم محسوب می‌شود.
مسیر اصلی از شهرستان الیگودرز با عبور از جاده دریاچه گهر و گردنه گله بادوش و ۴۰ کیلومتر ادامه راه حدفاصل ۵ کیلومتر نرسیده به شول اباد سمت راست به آبشار خواهیم رسید
در حال حاضر تنها راه دسترسی به منطقه اسپه‌او مسیر اصلی آسفالته از جاده پاسندرز شهرستان بهشهر به سمت روستاهای منطقه هزارجریب می‌باشد. پس از رسیدن به پل حد واسط روستاهای رودبار و غریب محله که تنها تا اینجا امکان استفاده از خودرو می‌باشد، می‌بایست با قرار دادن ماشین در حاشیه جاده اصلی، با ورود به راه فرعی به درازای ۷ کیلومتر در حریم رودخانه به سمت چپ، تا رسیدن به آبشار را پیاده پیمود. این مسیر گیرا و زیبا به گونه‌ای است که قسمتی از راه را باید از درون آب رودخانه و در قسمت‌هایی دیگر، از میان جنگل عبور نمود.