مرام
معنی کلمه مرام در لغت نامه دهخدا

مرام

معنی کلمه مرام در لغت نامه دهخدا

مرام. [ م َ ] ( ع اِ )( از «ر و م » ) مراد. مطلب. ( غیاث اللغات ). منظور. مقصود. مطلوب. آرزو. ( یادداشت مؤلف ). خواهش. اراده. نیت. عزم. آهنگ. ( ناظم الاطباء ) ج ، مرامات :
گر بپرسد عقل چون باشد مرام
گو چنانکه تو ندانی والسلام.مولوی.- بر وفق مرام ؛ چنانکه مطلوب است. به دلخواه. موافق آرزو. به کام دل : مهام آنجا را بر وفق مرام انجام دهد. ( مجمل التواریخ گلستانه ، از فرهنگ فارسی معین ).
خواست به میل دل و وفق مرام
روز خوش خویش رساند به شام.ایرج میرزا.- حسب المرام ؛ بنا بر میل و خواهش. ( ناظم الاطباء ).
- مقضی المرام ؛ کامروا. ( یادداشت مؤلف ). || مسلک سیاسی. ( یادداشت مؤلف ). خط مشی سیاسی. اصول و اهدافی که سبب تشکیل یک حزب یا جمعیت سیاسی است و مورد نظر افراد و اعضاء آن حزب و جمعیت و گروه. || جای جستن. ( منتهی الارب ). مطلب. ( متن اللغة ) ( از اقرب الموارد ). گویند: هو ثبت المقام بعیدالمرام. ( اقرب الموارد ). || ( مص ) خواستن و جستن. ( منتهی الارب ). جستن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). طلب کردن چیزی را. ( از متن اللغة ). قصد. ( غیاث اللغات از قاموس ). قصد چیزی کردن. رامه روماً و مراماً؛ اراده. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه مرام در فرهنگ معین

(مَ ) [ ع . ] (اِ. ) هدف ، مقصود.

معنی کلمه مرام در فرهنگ عمید

۱. مراد، مطلوب، مقصود، آرمان، هدف.
۲. مسلک.

معنی کلمه مرام در فرهنگ فارسی

مرادومطلب، مقصود، آرمان، هدف
( اسم ) مراد خواهش مقصود : مهام آنجا از بر وفق مرام انجام دهد . یا مرام سیاسی . مسلک سیاسی .

معنی کلمه مرام در فرهنگ اسم ها

اسم: مرام (دختر) (عربی) (تلفظ: marām) (فارسی: مَرام) (انگلیسی: maram)
معنی: مراد، مقصود، خواست، ایدئولوژی، روش اخلاقی، مسلک

معنی کلمه مرام در فرهنگستان زبان و ادب

[باستان شناسی، علوم سیاسی و روابط بین الملل] ← ایدئولوژی

معنی کلمه مرام در دانشنامه عمومی

مرام (ترکیه). مرام ( به ترکی استانبولی: Meram ) یک منطقهٔ مسکونی در ترکیه است که در استان قونیه واقع شده است. مرام ۱٬۰۳۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه مرام در فرهنگ معین

معنی کلمه مرام در ویکی واژه

ideologia
هدف، مقصود.

جملاتی از کاربرد کلمه مرام

افزایش سرعت و ارتفاع رپتور به افزایش برد مفید مهمات آن منجر می‌شود و در این حالت، برد موشک‌های ایم-۱۲۰ آمرام آن نسبت به حالت عادی، ۵۰٪ افزایش پیدا کرده و برد مفید مهمات تهاجم مستقیم مشترک به‌کارگرفته‌شده در اف-۲۲، حداقل دو برابر حالت عادی است. در مراحل آزمایش، یک نمونه اف-۲۲ یک جی‌بی‌یو-۳۲ با قابلیت مهمات تهاجم مستقیم مشترک را از ارتفاع ۵۰٬۰۰۰ پا (۱۵٬۰۰۰ متر) و در حالی که سرعت آن ۱٫۵ ماخ بود، پرتاب کرد و به وسیله آن، هدفی در فاصله ۲۴ مایلی (۳۹ کیلومتر) را نابود کرد.
چشم خواجو باد فرّاش در خلوتگهش کاین تمنا هست قطب چرخ را اقصی المرام
به دنبال موفقیت در استفاده از ۴۰۰ فروند مدل ای و بی، نیروی دریایی ایالات متحده، به تاریخ سپتامبر ۱۹۸۷، نوع پیشرفته‌تر هورنت را به نام اف/ای-س۱۸ سی (یک‌نفره) واف/ای-۱۸ دی (دو نفره) مورد آزمایش قرار داد. این هورنت‌ها می‌توانستند موشک‌های میان‌برد هوابه‌هوای جدید آمرام و انواع جدید موشک‌های هوا به زمین حرارت‌یاب هدایت تلویزیونی ماوریک را حمل و پرتاب کنند.
بحب و بغض او ایمان و کفر آمد عیان یعنی مرام آشنا و مسلک بیگانه پیدا شد
این نکته روشن است که در دور روزگار باشد صفا و صدق و محبت مرام ما
داستان آسمان غرب به روزهای آغازین جنگ و نقش‌آفرینی علی‌اکبر شیرودی می‌پردازد. در این فیلم با بازی میلاد کی مرام شخصیت و تفکر والای علی اکبر شیرودی به خوبی به نمایش گذاشته شده است .
دل مرامی و مقصود در همه گیتی دلی ندانم کو را تو نیستی مقصود
پس از کودتای عبدالکریم قاسم در عراق و به قدرت رسیدن او در سال ۱۹۵۸م و ترویج افکار کمونیستی، حکیم با صدور فتوای معروف خود با عنوان «الشیوعیهٔ کفر و الحاد» (مرام اشتراکی یا کمونیسم، کفر و الحاد است) به مبارزه با کمونیست‌های عراق پرداخت.
گر او را بهره ای باشد ز اقبال قبول تو شود خار مرادش گل، شود زهر مرامش من
این گروه که به گروه ۵۳ نفر معروف شدند متهم بودند که از مرام اشتراکی و کمونیستی پیروی می‌کنند. اعضای گروه ۵۳ نفر تا پیش از دستگیری با هم ارتباطی نداشتند و این نام پس از دستگیری به آنها داده شد. با پرونده‌هایی که برای آنها ساخته شد به زندان‌های درازمدت محکوم و راهی زندان قصر شدند و برخی نیز توسط مأموران به قتل رسیدند.
ساختمان اداره پست جیمز فارلی در سال ۱۹۱۴ میلادی ساخته شده‌است و مدت‌های مدیدی است که کارمندان خدمات پستی ایالات متحده آمریکا به شعار بسیار مشهور این اداره خو گرفته‌اند. این ساختمان از این رو برای پارسی زبانان مهم است که جمله هرودوت تاریخ‌نویس پرآوازه یونانی درباره سامانه پستی ایران در زمان هخامنشیان بر روی سر در آن نوشته شده‌است.. با اینکه این شعار به عنوان مرام‌نامه یا شعار رسمی این اداره قلمداد نگردیده، اما به‌طور قطع به عنوان یک شعار غیررسمی به همراه شعری از چارلز ویلیام الیوت به نام نامه، به تأیید رسیده‌است. در جدول زیر نوشته انگلیسی که بر سر در این ساختمان نقش بسته‌است را به همراه برگردان پارسی آن می‌بینید:
موشک هوا به هوای کودا مهم‌ترین سلاح نسل آینده در حالی طراحی برای جنگنده اف ۳۵ است. اف ۳۵ قادر به حمل ۸ تا ۱۲ فروند از این موشک در جایگاه داخلی جنگ‌افزارهایش است، درحالی‌که فقط توان حمل ۴ تا ۶ موشک نسل حاضر ایم-۱۲۰ امرام را داراست.
اکباتان دوم نام یکی از نشریات دوران جنگ جهانی اول در همدان است. اولین شمارهٔ این نشریه در ۲۰ مارس ۱۹۱۵ میلادی به مدیریت و صاحب امتیازی میرزا ابوالقاسم اسماعیل‌زاده در ۴ صفحه به طور هفتگی با تیراژ ۵۰۰ نسخه در همدان انتشار یافت. انتشار این نشریه پس از ۳ شماره به علت کمبود بودجه تعطیل گردید و دوباره در همان سال به همت و سردبیری میرزاده عشقی منتشر گردید و به اکباتان‌نامه عشقی معروف گردید. این هفته‌نامه که در دوران آمد‌و‌رفت قوای حکومتی و بیگانه در همدان منتشر می‌شد، همچون نشریات دوره جنگ اخبار و حوادث جنگ و مطالب سیاسی داخلی و خارجی را درج می‌نمود با وجود عمر کوتاه این نشریه مسلک و مرام آن طرفداری از اتحاد اسلام و سیاست‌های نظامی عثمانی و آلمان در مقابل روس و انگلیس بود.
بر پایهٔ مرام‌نامهٔ فرهنگستان، این نهاد
ایم-۷ اسپارو در نیروهای مسلح آمریکا به‌طور تدریجی در حال جایگزینی با موشک ایم-۱۲۰ آمرام است. آمرام از هدایت راداری فعال استفاده می‌کند و از قابلیت شلیک و بعد هیچ بهره‌مند است. ایران، ژاپن، ایتالیا و کانادا از دیگر کاربران موشک اسپارو بوده‌اند. آخرین نسل این موشک ایم-۷ام می‌باشد که در جنگ‌های اخیر آمریکا در عراق و افغانستان به‌طور گسترده استفاده شد.
توسن بخت نه رام است خدا می‌داند ورنه دانی که مرا چیست مرام ای شیراز
جهان آفرین زافرینش ندارد مرادی دگر جز حصول مرامت
مرام و مدعایش باد حاصل نماند آرزویش هیچ بر دل
گر بپرسد عقل چون باشد مرام گو چنانک تو ندانی والسلام
جلایر چون ثنا خوانی تو بر شاه چه غم داری؟ مرامت هست دل خواه