مخازن

معنی کلمه مخازن در لغت نامه دهخدا

مخازن. [ م َزِ ] ( ع اِ ) ج ِ مخزن ، که به معنی جای نهادن خزانه است. ( غیاث ) ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). جای های نهان و خزانه ها و گنجینه ها. ( ناظم الاطباء ): و هر کس که به کاشان... رسیده باشد و مبانی خیرات و مجاری صدقات او دیده و خانقاه و مخازن کتب و آن اخایر ذخایر... مشاهده کرده... داند که علوهمت او در ابواب خیر و تحصیل علم و اهتمام به انواع هنر تا چه حد بوده است. ( ترجمه تاریخ یمینی چ 1 طهران ص 22 ). || مخازن الطریق ؛ نزدیک ترین راه. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ): خذوا مخازن الطریق ؛ ای اقرب الطریق الی الموضع المقصود. ( اقرب الموارد ). و رجوع به مخزن و مخاصر الطریق شود.

معنی کلمه مخازن در فرهنگ معین

(مَ زِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ مخزن . خزانه ها، گنجینه ها.

معنی کلمه مخازن در فرهنگ عمید

= مخزن

معنی کلمه مخازن در فرهنگ فارسی

جمع مخزن
( اسم ) جمع مخزن .

معنی کلمه مخازن در ویکی واژه

جِ مخزن. خزانه‌ها، گنجینه‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه مخازن

آتش‌سوزی پالایشگاه هیدروکربن بیرجند حادثه آتش‌سوزی در مخازن تولید هیدروکربن مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بود که در یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ اتفاق افتاد. این پالایشگاه در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند واقع شده و دارای ۲۲ مخزن بود.
خلبانان ام‌ئی ۲۶۲ ادعا کردند که مجموع ۵۴۲ فروند هواگرد متفقین را شکار کردند، اگر چه گاهی اوقات ادعای تعداد بالاتری ابراز می‌شود. متفقین در مقابل مؤثر بودن این هواگرد، دست به حمله به آن در هنگام برخاست و فرود زدند. مشکلات مربوط به قابلیت اطمینان موتور که ناشی از ماهیت پیشگام بودن موتورهای توربوجت جریان محوری - یونکرس یومو ۰۰۴ - نخستین موتور جت تولید انبوه‌شده، بود و حملات نیروهای متفقین به مخازن سوخت در شرایط رو به وخامت اواخر جنگ نیز تأثیرات این هواگرد را به‌عنوان یک نیروی جنگنده، کاهش داد. در نهایت، ام‌ئی ۲۶۲ به خاطر تولید دیرهنگام آن یعنی اواخر جنگ جهانی دوم و تعداد همیشه کم عملیاتی، تأثیری ناچیز بر روند جنگ داشت.
شعاع عملیاتی:۱٬۰۹۰ کیلومتر (فقط مخازن داخلی سوخت)
صبح روز پنج‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۵، ساعاتی بعد از مهار آتش‌سوزی در یکی از برج‌های مجتمع بوعلی سینا، یکی دیگر از مخازن این مجتمع به علت نشت نفت و حرارت شدید باقی‌مانده در محل آتش‌سوزی قبلی آتش گرفت.
فرّخ‌زاد گفت: شنیدم که در بلخ بازرگانی بود صاحب ثروت که از کثرتِ نقود خزائن با مخازنِ بحر و معادنِ برّ مکاثرت کردی. چون یکچندی بگذشت، حالِ او از قرارِ خویش بگشت و روی به تراجع آورد و در تتابعِ احداث زمانه رقعهٔ موروث و مکتسبِ خویش برافشاند و به چشمِ اهلِ بیت و دوستان و فرزندان حقیر و بی‌ آب و مقدار گشت. روزی عزمِ مهاجرت از وطن درست گردانید و داعیهٔ فقر وفاقه زمام ناقهٔ نهضتِ او بصوبِ مقصدی دور دست کشید و به شهری از اقصایِ دیارِ مغرب رفت و سرمایهٔ تجارت بدست آورد تا دیگر بارش روزگارِ رفته و بختِ رمیده باز آمد و از نعمتهایِ وافر به حظِّ موفور رسید ؛ دواعیِ مراجعتش به دیار و منشأ خویش با دید آمد.
یکشنبه ۵ تیرماه، کارگران عایق‌بند مخازن سرد شاغل در پتروشیمی هنگام، با درخواست افزایش دستمزد اعتصاب کردند.