محافظ
معنی کلمه محافظ در لغت نامه دهخدا

محافظ

معنی کلمه محافظ در لغت نامه دهخدا

محافظ. [ م ُ ف ِ ] ( ع ص ) نگهبانی کننده. ( آنندراج ). نگهبان. ( ناظم الاطباء ). حافظ. حفیظ. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). پاسبان و حارس. || دستگیر و حامی. || فرمان گزار. || حاکم. || ناظر. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه محافظ در فرهنگ معین

(مُ فِ ) [ ع . ] (اِفا. ) نگهبان ، حافظ .

معنی کلمه محافظ در فرهنگ عمید

حفظ کننده، نگهبان.

معنی کلمه محافظ در فرهنگ فارسی

حفظ کننده، نگاهبان
( اسم ) نگاهبانی کننده حفظ کننده نگهبان جمع : محافظین . محافظت . ( مصدر ) ۱ - نگاهبانی کردن حفظ کردن . ۲ - نگاه داشتن .

معنی کلمه محافظ در فرهنگستان زبان و ادب

[علوم سلامت] ← عامل محافظ

معنی کلمه محافظ در دانشنامه عمومی

محافظ (فیلم ۱۹۹۶). محافظ ( به هندی: Rakshak ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۶ و به کارگردانی آشوک هوندا است. در این فیلم بازیگرانی همچون سونیل شتی، کاریسما کاپور، راغوواران، سونالی بندره، آریونا ایرانی، مشتاق خان، آلوک نات، عارون باکشی ایفای نقش کرده اند.
محافظ (فیلم ۲۰۰۷). محافظ ( به انگلیسی: Protégé ) یک فیلم سینمایی درام و جنایی محصول سال ۲۰۰۷ سینمای هنگ کنگ به نویسندگی و کارگردانی درک یی با بازی اندی لاو، دانیل وو، لوئیس کو، ژانگ جینگچو و آنیتا یوئن است.
«نیک» یک مأمور ویژه است که در یک گروه خلافکاری آسیایی نفوذ کرده تا بتواند شخصی به اسم «بانکر» را دستگیر کند. بعد از مدت ۸ سال نیک موفق می شود مدارک کافی برای دستگیری بانکر را جمع کند ولی همین موقع بهش دستور می رسد که همچنان به ماموریتش ادامه بدهد تا کسی که بانکر برایش کار می کند را گیر بیندازد و از این طریق کل تشکیلات گروه از هم بپاشد. با گذشت زمان نیک متوجه می شود که حالا دیگر به درآوردن پول راحت و داشتن قدرت عادت کرده و برایش سخت است که بخواهد از نقشش بیرون بیاید و دوباره تبدیل به یک پلیس شود و …
این فیلم به طور کلی نقدهای مثبت دریافت کرد.
محافظ (فیلم ۲۰۱۹). محافظ ( به تامیلی: Kaappaan ) فیلمی محصول سال ۲۰۱۹ و به کارگردانی کی. وی. آناند است. در این فیلم بازیگرانی همچون سوریا، موهن لال، آریا، سایشا سایگال، بومان ایرانی، ساموتیراکانی، چیراگ جانی و آنتونی ایفای نقش کرده اند.
محافظ (فیلم ۲۰۲۱). دنباله رو ( به انگلیسی: The Protégé ) یک فیلم دلهره آور و اکشن آمریکایی به کارگردانی مارتین کمبل با بازی مایکل کیتون، ساموئل ال. جکسون و مگی کیو محصول سال ۲۰۲۱ است.
داستان این فیلم اکشن، بر روی آدمکشی با نام آنا داتون تمرکز دارد که به دنبال انتقام از شخصی می باشد که استادش را به قتل رسانده است. نقش این کاراکتر را در این فیلم بازیگر آمریکایی با نام مگی کیو ایفا کرده و ساموئل ال. جکسون نیز در نقش استاد این کاراکتر در این فیلم ظاهر شده است.
فیلم برداری اصلی در ژانویه سال ۲۰۲۰ آغاز شد.
وب سایت جمع آوری بازبینی راتن تومیتوز، بر اساس ۱۱۰ بررسی، ۶۱ درصد را تأیید می کند.
معنی کلمه محافظ در فرهنگ معین

جملاتی از کاربرد کلمه محافظ

هفدهم: ناموس و عرض او را در اهلش محافظت کند
پشمینه‌پوش رو به فسردن سرای شیخ! فصل شتا محافظت ازپوستین طلب
ز گل محافظت رنگ و بو نمی‌آید به غیر لطف ز روی نکو نمی‌آید
پس آن جسمی را که به ناز می پرورد، و از نسیم، آن را محافظت می کرد خوارک کرم می شود و به نیش مار و عقرب مجروح می گردد پس از این حال، خاک می شود، و گاهی لگد کوب کاسه گران می شود و زمانی پایمال خشت زنان.
پس کسی که در صدد محافظت دین و دنیای خود باشد باید از نظر کردن به نامحرم و تصور ایشان و تکلم و خلوت با زنان اجتناب تمام نماید.
دیرپذرای و خویشتن‌دار است سخت‌کوش و محافظت‌کار است
پی محافظتش، خواستم کنم کاری؛ که در وطن نکنم گم چو دیگران گوهر
و بباید دانست که در نزد شجاع حقیقی محافظت ننگ و نام، بالاتر از زندگی چند روزه ایام است، و چنین کسی مرگ و هلاکت را بر خود پسندد و رسوائی و عار را بر خود روا ندارد.