متبر

معنی کلمه متبر در لغت نامه دهخدا

متبر. [ م ُ ت َب ْ ب ِ ] ( ع ص ) شکننده و هلاک کننده. ( آنندراج ). خراب کننده و ویران کننده و پاره کننده. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به ماده بعد شود.
متبر. [ م ُ ت َب ْ ب َ ] ( ع ص ) هلاک شده. ( آنندراج ). ویران کرده و خراب کرده و شکسته. ( ناظم الاطباء ). قوله تعالی : هؤلاء متبر ما هم فیه ؛ ای مکسر مهلک مدمر. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( از ناظم الاطباء ).
آن کس که طعمه سازد سی سال خون مردم
نه آخرش به طاعون صورت شود متبر. خاقانی.و رجوع به تتبیر و ماده قبل شود.

معنی کلمه متبر در فرهنگ معین

(مُ تَ بَّ ) [ ع . ] (اِمف . ) هلاک شده .
(مُ تَ بِّ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - شکننده . ۲ - هلاک کننده .

معنی کلمه متبر در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - شکننده . ۲ - هلاک کننده .
شکننده

معنی کلمه متبر در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی مُتَبَّرٌ: نابود و تباه شده (از ماده تبار به معنای هلاک است )
ریشه کلمه:
تبر (۶ بار)

معنی کلمه متبر در ویکی واژه

هلاک شده.
شکننده.
هلاک کننده.

جملاتی از کاربرد کلمه متبر

او نخستین عکاس ایرانی است که از بقاع متبرکه عکاسی نموده و در سفر اول و دوم ناصرالدین‌شاه به اروپا، وی را همراهی نموده‌است.
وَ لَمْ یَکُنْ لَهُمْ مِنْ شُرَکائِهِمْ اضاف الشّرکاء الیهم علی معنی انّهم کانوا یجعلون لها قسطا من اموالهم، و یرون بذلک لها حقا فیما یملکون، فنسبها الی انّهم شرکاؤهم فی اموالهم و المعنی لم یکن لهم من اصنامهم التی عبدوها لیشفعوا شفعاء، وَ کانُوا یعنی یکونون. و جاء بلفظ الماضی کاکثر الفاظ القیامة، بِشُرَکائِهِمْ کافِرِینَ ای جاحدین متبرین یتبرّءون منها متبرّا منهم کقوله: إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُوا.
إِنَّا هُدْنا إِلَیْکَ ای: ملنا الی دینک، و صرنا لک بالکلیة من غیر أن نترک لأنفسنا بقیة. میگوید: خداوندا! بهمگی بتو باز گشتیم؟ و از حول و قوة خویش متبری شدیم، و خویشتن را بتو سپردیم، و بهر چه حکم کردی رضا دادیم. ما را بما باز مگذار، و مایی ما از پیش ما بردار. همانست که مصطفی (ص) گفت: «لا تکلنی الی نفسی طرفة عین و لا اقل من ذلک».
متبرا ز چند و چون ذاتش وز مقولات ده برون ذاتش
اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر فیلمی در سبک کمدی سیاه-جنایی، به کارگردانی و نویسندگی شهرام مکری ساختهٔ سال ۱۳۸۶ است. این فیلم پس از ۸ سال به نمایش در نیامدن، در تیرماه سال ۱۳۹۴ توسط گروه هنر و تجربه به اکران عمومی رسید.
دو کف کفه مروت را متبرک چو مروه اند و صفا
دو جن‌شناس داستان یعنی اد و لورین وارن تصمیم می‌گیرند که برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار، عروسک تسخیر شده آنابل را به خانه خودشان بیاورند. آن‌ها داشتند به خانه بازمی‌گشتند که ناگهان ماشین آن‌ها خراب می‌شود. اد وارن سعی می‌کند که ماشین را تعمیر کند. طولی نمی‌کشد که لورین وارن متوجه روح های سرگردان و دار و دسته آنابل می‌شود. در بازگشت به خانه آن‌ها آنابل را داخل یک محفظه شیشه‌ای محصور می‌کنند. آن‌ها برای اطمینان خاطر، عروسک آنابل را در پشت شیشه مقدس قرار می‌دهند و از یک کشیش هم می‌خواهند که آن را متبرک کند. با این حال، طولی نمی‌کشد که آنابل، ارواح خبیث اتاق را بیدار می‌کند، چیزی نمی‌گذرد که شبی پر از ترس برای دختر ده ساله آن‌ها به نام جودی و پرستارهای او به وجود می‌آید…
علت شکل گیری و نامگذاری این روستا، به دلیل وجود بقعه متبرکه امامزاده سراج الدین محمد (پیرابوالحسن) است.
بر اهل دین سحر و شام این همایون ماه ز یکدگر متبرک ترند و میمون تر
همه چون ذات وی قدیم الذّات متبرا ز کثرت و هیئات
سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان شبه‌دولتی ایرانی است که مدیریت کلیه موقوفات فاقد متولی و امامزادگان کشور را در اختیار دارد. حوزه فعالیت این سازمان شامل مدیریت موقوفات عام فاقد متولی، موقوفات خاصه و اماکن مذهبی اسلامی، اثلاث باقیه و بقعه‌های متبرکه، همچنین محبوسات، نذور، صدقات و هر مال دیگری که به غیر از عنوان وقف برای امور عام‌المنفعه و خیریه اختصاص یافته و نیز اداره مؤسسات و انجمن‌های خیریه است.
و گفته اند هر که خدا را نشناخت ببقا متبرّم گردد و دنیا با فراخی بر وی تنگ شود.
این مکان نزد مردم یارسان متبرک بوده و به داوود که‌وسوار منسوب است. پیروان دین یاری در بعضی از اوقات سال برای انجام مراسم مذهبی در آنجا اجتماع کرده و نذورات خود را در بعضی مواقع در آن مکان در بین مردم توزیع می‌کنند.
روضه مبارکه متبرک‌ترین و مقدس‌ترین مکان برای بهائیان جهان است. این محل قبله بهائیان است و آن‌ها هنگام خواندن نماز، به این محل متوجه هستند و به این سمت نماز می‌خوانند.
پس از آنکه در ۳ ژوئیه ۱۸۹۳ از آن مدرسه نظامی در دسته دوم فارغ‌التحصیل شود، درجه او ارتقا یافت و به هنگ متبوع خود بازگشت. در ۲۷ ژوئن سال ۱۸۹۳، به رتبه «کرنت» ارتقا یافت. در سال ۱۹۰۱، به عنوان آجودان هنگ سواره نظام داغستان منصوب شد. از ۲۷ اکتبر سال ۱۹۰۱، درجه‌های ستوان، سروان ستاد و «رتمایستر»(۲۷ امتبر ۱۹۰۹) را در ارتش امپراتوری روسیه دریافت کرد.
گاهی پاشنه از فلز معمولاً (فولاد) ساخته می‌شود تا مقاومت بیشتری داشته باشد. علاوه بر این‌ها بر فراز درها، به خصوص در اماکن متبرک، زنجیرهایی می‌آویزند تا از ورود احشام پیشگیری کنند و همچنین برای نگهداری بهتر لته‌ها گاهی با زنجیرهای کوچکی باهوی در را به چارچوب می‌بندند.