طراحی صحنه
معنی کلمه طراحی صحنه در فرهنگستان زبان و ادب

طراحی صحنه

معنی کلمه طراحی صحنه در فرهنگستان زبان و ادب

{set designing} [سینما و تلویزیون] طراحی و ساخت صحنه ها براساس فیلم نامه، متناسب با انتظارات طراح تولید

معنی کلمه طراحی صحنه در دانشنامه عمومی

آرایه گری یا طراحی صحنه در زبانزد و اصطلاح نمایشنامه و سینما، فن آراستن و تزیین صحنه نمایش یا صحنهٔ بازی در سینما است. اگرچه در میان عامه به نادرست گاهی این واژه به جای دکور و به منظور بیان چگونگی چیدمان و آرایش وسایل در خانه به کار می رود. دکوراسیون به اجزا و کالایی گفته می شود که باعث زیبایی محل مورد نظر می شود. در ایران طراح صحنه عمدتاً به شخصی گفته می شود که وظیفه انتخاب لوکیشن و انتخاب وسایل مورد نیاز فیلم آکسسوار و چیدمان آن ها در صحنه را بر عهده دارد.
در دکوراسیون داخلی به عنوان مثال برای خانه می توان از وسایلی مثل تابلوفرش یا هر کالای دیگری که به زیبایی محل کمک کند، استفاده کرد. هنر دکوراسیون کار سخت و حرفه ای است که امروزه در دانشگاه ها به عنوان یک شغل تدریس و آموزش داده می شود.
او کسی است که بر تمام مراحل آماده شدن صحنه و لباس ها نظارت می کند و اطلاعات لازم را در اختیار دست اندرکاران این بخش ها، قرار می دهد.
در فیلم هایی که به دکور نیاز دارند، فردی به نام طراح دکور، به کار گرفته می شود؛او با توجه به آنچه طراح صحنه می خواهد و ویژگی هایی که او در اختیارش می گذارد، دکور را طراحی کرده و تصاویری با زوایای مختلف از طرح مورد نظر خود، تهیه می کند و حتی در فیلم هایی با دکورهای عظیم، ماکتی از دکورها تهیه می کند و ارائه می دهد.

معنی کلمه طراحی صحنه در ویکی واژه

طراحی و ساخت صحنه‏ها براساس فیلم‌نامه، متناسب با انتظارات طراح تولید.

جملاتی از کاربرد کلمه طراحی صحنه

اکنون پس از گذشت ۱۹ سال از سابقه علمی – آموزشی این دانشکده به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های پژوهش هنر، سینما، تصویر متحرک (انیمیشن)، ادبیات نمایشی، هنر اسلامی، نقاشی، ارتباط تصویری (گرافیک)، و صنایع دستی، و در مقطع کارشناسی در رشته‌های سینما، نمایش (ادبیات نمایشی -عروسکی – طراحی صحنه – کارگردانی)، گرافیک، هنر اسلامی، کتابت و نگارگری و نقاشی و از مقطع کارشناسی ناپیوسته ارتباط تصویری (گرافیک) می‌پردازد.
برندهٔ جایزه بهترین طراحی صحنه از انجمن منتقدان بینالمللی در ۲۰امین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
ساختمان مرکزی و دانشکده هنر این دانشگاه که در خیابان آزادی بین خوش و آذربایجان قرار دارد در رشته‌های مختلف هنری در حال فعالیت است. از جمله این رشته‌ها: گرافیک، نقاشی، تئاتر در گرایش ادبیات نمایشی، نمایش عروسکی و طراحی صحنه، سینما، معماری، صنایع دستی، هنر اسلامی و… می‌باشد. این دانشگاه وابسته به حوزهٔ هنری است.
آزادی مال ماست به دلیل طراحی صحنه و صدای درخشان از قله‌های کارنامهٔ رنه کلر به‌شمار می‌رود.
الهام کُردا (زاده ۱۷ آذر ۱۳۵۷) بازیگر و کارگردان تئاتر ایرانی است. او کارشناسی خود را در رشته طراحی صحنه دریافت کرده و از سال ۱۳۸۰ فعالیت در تئاتر را آغاز کرد؛ و بیش از ۲۳ سال است که به فعالیت در زمینهٔ نمایش و بازیگری مشغول است.
الیزابت: ۱۹۹۸ ابتدا به عنوان یک فیلم هنری به بازار عرضه شد؛ اما استقبال از آن به حدی خوب بود که به صورت گسترده در سینماهای آمریکا و اروپا به نمایش درآمد. ابتدا در ۸ سپتامبر ۱۹۹۸ در پنجاه و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز و سپس در ۲۳ اکتبر در بریتانیا به نمایش درآمد. این فیلم به یک موفقیت تجاری و انتقادی تبدیل شد. منتقدان کارگردانی، طراحی صحنه و لباس، ارزش‌های تولید و مهم‌تر، عملکرد بلانشت را ستایش کردند و او را به شهرت بین‌المللی رساندند. این فیلم تنها از طریق فروش از گیشه، ۸۲ میلیون دلار در مقابل بودجه ۳۰ میلیون دلاری‌اش سودآوری داشت.
او از سال ۱۳۴۷ تا کنون طراح کتب و مجلات گوناگونی بوده‌ است. برای فیلم، سریال و نمایش‌های مختلف، طراحی صحنه کرده‌ است. برای فیلم‌ها و سریال‌های زیادی تیتراژ ساخته‌ است. نمایشگاه‌های متعددی را برگزار کرده و جوایز زیادی را به‌دست آورده‌ است.
پرستیژ در ۲۰ اکتبر ۲۰۰۶ اکران شد و بازخوردهای مثبتی از سوی منتقدان داشت. این فیلم ۱۰۹ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت در حالی که بودجهٔ آن ۴۰ میلیون دلار بود. پرستیژ نامزد دریافت دو جایزهٔ اسکار در رشتهٔ بهترین طراحی صحنه و بهترین فیلم‌برداری شد. ای. وی. کلاب در سال ۲۰۰۹ پرستیژ را یکی از بهترین فیلم‌های دههٔ ۲۰۰۰ نامید. مجلهٔ امپایر نیز این فیلم را در میان یکی از ۱۰۰ فیلم برتر قرن بیست و یک رتبه‌بندی کرد.
برنده جایزه طراحی صحنه از جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی ایران
مارک فردبرگ برندهٔ جایزهٔ جامعه منتقدین لس آنجلس سال ۲۰۰۸ برای بهترین طراحی صحنه شد.