روی گر

معنی کلمه روی گر در لغت نامه دهخدا

روی گر. [ گ َ ] ( ص مرکب ) سفیدگر. آنکه با قلعی ظروف مسین را انداید و سفید کند. ( از یادداشت مؤلف ). صفار و قلعین گر. ( ناظم الاطباء ). آنکه ظروف فلزی را سفید کند. ( فرهنگ فارسی معین ) : یعقوب لیث پسر روی گری بود. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 387 ).

معنی کلمه روی گر در فرهنگ معین

(گَ ) (ص ) ۱ - کسی که ظروف رویین می سازد. ۲ - کسی که ظروف فلزی را صیقل داده سفید می کند.

معنی کلمه روی گر در فرهنگ عمید

مسگر، صفار، سفیدگر.

معنی کلمه روی گر در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - آنکه آلات رویین سازد صفار . ۲ - آنکه ظروف فلزی را سفید کند .
مسگر، سفیدگر، صفار

جملاتی از کاربرد کلمه روی گر

وَ الَّذانِ یَأْتِیانِها و آن مرد و زن که آن کند، مِنْکُمْ از شما فَآذُوهُما برنجانید ایشان را، فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا اگر توبه کنند و باصلاح آیند، فَأَعْرِضُوا عَنْهُما روی گردانید از ایشان و درگذارید، إِنَّ اللَّهَ کانَ تَوَّاباً رَحِیماً (۱۶) که خدای توبه پذیر است مهربان همیشه.
چون نخل موم، توبه پا در رکاب ما از روی گرم ساغر می آب می شود
روی زردم نگر و روی گردان که نشاید اشک من بین و چو اشک از نظر خویش مرانم
آشوت چیلینگاریان (ارمنی: Աշոտ Չիլինգարյան؛ زادهٔ ۱۸ مهٔ ۱۹۴۹) یک فیزیک‌دان اهل ارمنستان است. وی در حوزهٔ فیزیک ذرات بنیادی کار می‌کند و تحقیقاتش بر روی برهم‌کنش‌های الکتروضعیف و نیروی گرانشی در فیزیک ذرات بنیادی تمرکز دارد. او در دانشگاه ایالتی ارمنستان و دانشگاه آکسفورد تحصیل کرده است. در حال حاضر به عنوان استاد فیزیک در دانشگاه یوروپا (یوکلید) در ارمنستان فعالیت می‌کند. چیلینگاریان عضو هیئت مدیره بنیاد علوم ارمنستان نیز بوده است.
روی گرمی چو نبینیم به کس وانشویم نخل مومیم بجز شعله نچیند بر ما
همیشه نیست بیکحال گردش گردون همیشه نیست بیک روی گردش ایام
به روی گرم، دو صد شمع پای در گل را نفس گداخته از انجمن برآوردی
چگونه سبز شود دانه ام، که لاله رخان به روی گرم، مکرر برشته اند مرا
گرانش سطحی سیارات با یکدیگر تفاوت زیادی دارد. برای نمونه نیروی گرانش زیاد سیاره بزرگی مانند مشتری گازهای سبکی مانند هیدروژن و هلیوم را نگه می‌دارد که این گازها از اجرامی با گرانش کمتر فرار می‌کنند. همچنین فاصله از خورشید تعیین‌کنندهٔ انرژی در دسترس جهت گرم‌شدن گازهای اتمسفری است که برخی از مولکول‌های آن با افزایش جنبش گرمایی از سرعت گریز سیاره فراتر رفته و می‌توانند از چنگ گرانش سیاره فرار کنند؛ بنابراین اجرام سرد و دور از خورشید مانند تیتان، تریتون و پلوتون با وجود داشتن گرانش نسبی ضعیف، قادر به نگه‌داشتن اتمسفر خود هستند.
تا قلم آسا به سر خود روی گرچه همه نیک روی بد روی
همی یکدگر را ندیدند روی گرفتند نفرین همه بر گروی
برنده جایزه فستیوال سرور برای بهترین مقاله تاثیر نمک روی گرا نولوم نوزادان و برنده جایزه بهترین مقاله مصرف مولتی ویتامین و آهن در کودکان.
تهمتن اگر گشت بر اشکبوس مظفر به نیروی گرگین و طوس
برای درک تأثیر فناوری نانو بر مویینگی، دو تکه شیشه را فرض کنید که توسط یک گیره در کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند. این مجموعه در آب قرار می‌گیرد. آب به دلیل خاصیت مویینگی میان دو قطعه شیشه بالا می‌آید. خاصیت مویینگی توانایی یک مایع برای حرکت در یک فضای بسیار باریک در خلاف جهت نیروی گرانش است. سطح آب در محلی که دو قطعه شیشه به یکدیگر نزدیک‌تر هستند بالاتر است. هر چقدر فضای بین دو قطعه شیشه کوچک و کوچک‌تر شود، سرعت حرکت آب افزایش می‌یابد. در دنیای نانو خاصیت مویینگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
تا سال ۲۰۱۶ میلادی، فقط یک‌نفر تحت درمان با این داروی گران قرار گرفته بود.
ابتدا گردو را در نم‌کار با مشته سنگ می‌سایند تا کامل له شده و روغنش در بیاید (امروزه از آسیابهای برقی استفاده می‌کنند). سپس گردو را با رب انار ترش (و یا رب آلوچه)، زرد چوبه و مقدار کمی آب، بر روی حرارت ملایم قرار داده و هر از گاهی نیز مقداری آب سرد روی گردو می‌ریزند، تا