ره نشین

معنی کلمه ره نشین در لغت نامه دهخدا

ره نشین. [ رَه ْ ن ِ ] ( نف مرکب ) گدای سر راه. ( از آنندراج ) ( از برهان ) ( از انجمن آرا ) ( ناظم الاطباء ) :
ای به درگاه تو قصه برسان صاحب رای
ره نشین سرکوی کرمت حاتم طی.انوری ( از انجمن آرا ).به خواری منگر ای منعم ضعیفان و نحیفان را
که صدر مجلس عشرت گدای ره نشین دارد.حافظ.صاحب غیاث اللغات این ترکیب را بکار برده است :طبیب ره نشین. || مردم غریب بی خانمان. ( ناظم الاطباء ) ( از برهان ) ( از آنندراج ). || مسافر و قاصدی که پیوسته در راه باشد. || دزد قطاع الطریق. || باج ستان. ( ناظم الاطباء )( برهان ). رجوع به راه نشین در همه معانی شود.

معنی کلمه ره نشین در فرهنگ معین

(رَ نِ ) (ص فا. ) نک راه نشین .

معنی کلمه ره نشین در فرهنگ عمید

= راه نشین

معنی کلمه ره نشین در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - آنکه در کنار راه نشیند . ۲ - گدای سر راه . ۳ - بی خانمان . ۴ - غریب یا حکیم راه نشین . یا حکیم راه نشین متطببی که در کنار خیابانها مینشست و مردم را با دادن بعض حبوب مداوا میکرد .
گدای سر راه . یا مردن غریب بی خانمان .

معنی کلمه ره نشین در ویکی واژه

نک راه نشین.

جملاتی از کاربرد کلمه ره نشین

باده نوشان مجلس عشقیم ره نشینان خاک این راهیم
فرستاده آمد به پای حصار از آن ره نشینان در خواست بار
توکودیدس موّرخ یونانی ۳۹۵–۴۶۰ قبل از میلاد، می‌نویسد آگریجنتو به دست یکی از مستعمره نشینان گلا حدود ۱۰۸ سال بعد از تأسیس خود آن شهر در ۵۸۲ پیش از میلاد، بنا نهاده شد. شهر به وسیله آریستونونس و پیستونس اداره می‌شد؛ و از همان ساختار نظام شهری و سنت‌های دوریانی شهر گلا که شامل اجرای مراسم مقدس و رعایت قوانین مذهبی نیز بود، پیروی می‌کرد. گلا خود این قوانین را از رُدز اقتباس کرده بود، با توجه به این نکته، گاهی از این شهر به عنوان مستعمره رُدز یاد می‌شود.
هر چند بر زمینیم با خاک ره نشینیم برتر ز آسمانیم ما راکه میشناسد
طایر من سدره نشین شد چه باک گر شودم تن چو قفس چاک چاک
در سال ۲۰۰۱، دادگاه دعاوی هسته ای پس از کسر پرداختی‌های گذشته، مجموعاً ۵۶۳٬۳۱۵٬۵۰۰ دلار به جزیره نشینان اعطا کرد. با این حال، کنگره ایالات متحده در تأمین مالی این توافق شکست خورده‌است. تنها چاره این است که مردم بیکینی از کنگره ایالات متحده درخواست کنند تا هزینه پرداخت را تأمین کند. دادگاه عالی ایالات متحده درخواست تجدید نظر جزیره نشینان از تصمیم دادگاه استیناف ایالات متحده را که از اجبار دولت به تأمین بودجه ادعای آنها خودداری می‌کرد، رد کرد. تا سال ۲۰۰۱، از ۱۶۷ ساکن اصلی که جابجا شدند، ۷۰ نفر هنوز زنده بودند و کل جمعیت به ۲۸۰۰ نفر افزایش یافته‌است. اکثر ساکنان جزیره و فرزندان آنها در کیلی، ماجورو و در ایالات متحده زندگی می‌کردند.
روح تو مرغ سدره نشین است و تن قفس مرغ از قفس همیشه پریدن کند هوس
حجره نشینی گذار گوشهٔ صحرا گزین
گر اهتمام تو تدبیر دام و دانه کند همای سدره نشین را در آورد در دام
اروپایی‌ها استرالیا را کاوش کردند و در آن سکنی گزیدند و جایگزین مردم بومی و جزیره نشینان تنگه تورس شدند. جمعیت بومی استرالیا در زمان اسکان اروپایی‌ها حدود ۷۹۵۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شد. جمعیت به مدت ۱۵۰ سال پس از اسکان از ۱۷۸۸، به دلیل تلفات جنگ‌های مرزی استرالیا، بیماری‌های عفونی از جمله استفاده از بیماری به عنوان جنگ بیولوژیکی، و اسکان مجدد اجباری و فروپاشی فرهنگی به شدت کاهش یافت.
در اوت ۱۹۴۰ در طول جنگ جهانی دوم سومالی بریتانیا فتح و ضمیمه آفریقای شرقی ایتالیا شد، که خود در سال ۱۹۴۱ هنگام نبرد آفریقای شرقی که توسط نیروهای تحت رهبری بریتانیا که در برگیرنده نیروهای اتیوپیایی و مستعمره نشینان بود فتح شد. در این زمان سومالی بریتانیا، سومالی و اریتره ایتالیا تحت حکومت بریتانیا درآمدند. به سال ۱۹۴۹ سومالی‌لند ایتالیا به کشور منطقه سومالی‌لند تغییر یافت که از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ توسط ایتالیا اداره می‌شد تا زمان استقلال آن در ۱۹۶۰. در سال ۱۹۵۱ اریتره ضمیمه اتیوپی شد.
پر و بال طائر سدره نشین بریخت زین غم چه همای عزت افتاد ز آشیان لیلی
طائر سدره نشین را نرسد مرغ خیال بحریم حرم شامخ الارکان شما
امیر گنه: اون یار ره نشینه داشتن وره به سر سوزن، نَوْنهْ هداشتن
در جزیره قشم معادن گوناگونی از قبیل نمک، خاک سرخ، گاز سنگ آهن و … وجود دارد که به‌ویژه در گذشته سبب رونق تجاری این جزیره بوده‌است و قسمتی از مشاغل جزیره نشینان را تأمین می‌کرده‌است.