رسانه

رسانه

معنی کلمه رسانه در لغت نامه دهخدا

رسانه. [ رَ / رِ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) حسرت و افسوس و تأسف. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ فارسی معین ) ( از برهان ). افسوس و تحسر و حسرت. ( از شعوری ج 2 ص 10 ). حسرت و افسوس. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ) ( فرهنگ جهانگیری ). اندوه و غم. تحسر. ( یادداشت مؤلف ) :
پدرت و برادرت و فرزند و مادر
شدستند ناچیز و گشته فسانه
تو پنجاه سال از پس مرگ ایشان
فسانه شنیدی و خوردی رسانه.ناصرخسرو.ای رس بجزاز بهر تو نگردد
این خانه رنگین پررسانه.ناصرخسرو.|| ناله و زاری. ( ناظم الاطباء ).
رسانه. [ رَ / رِ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) وسیله رساندن.
- رسانه های گروهی ؛ وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو و تلویزیون و مطبوعات.

معنی کلمه رسانه در فرهنگ معین

(رِ نِ ) (اِ. ) هر وسیلة انتقال دهنده .
(رَ نِ ) (اِ. ) اندوه ، حسرت .

معنی کلمه رسانه در فرهنگ عمید

هر وسیله ای که مطلب یا خبری را به اطلاع مردم می رساند مانند رادیو، تلویزیون، و روزنامه.
۱. حسرت، افسوس.
۲. اندوه: تو پنجاه سال از پس عمر ایشان / فسانه شنودی و خوردی رسانه (ناصرخسرو: ۴۱ ).

معنی کلمه رسانه در فرهنگ فارسی

هروسیله که خبری یامطلبی رابرساند، مانندرادیو
( اسم ) حسرت افسوس تاسف .
افسوس و تحسر و حسرت

معنی کلمه رسانه در دانشنامه عمومی

رسانه (ارتباطات). در علم ارتباطات، رسانه وسیله یا ابزاری برای رساندن داده یا اطلاعات است.
هاوارد رینگولد فرم های اولیهٔ ارتباطات انسانی را به عنوان اشکال اولیهٔ رسانه مانند نقاشی های غار مطرح کرده است.
اصطلاح رسانه در کاربرد مدرن اولین بار توسط مارشال مک لوهان، نظریه پرداز ارتباطات کانادایی مورد استفاده قرار گرفت که اظهار داشت: "رسانه ها اسباب بازی نیستند. آنها می توانند فقط به هنرمندان جدید سپرده شوند زیرا آنها فرم های هنری هستند. " در اواسط دههٔ ۱۹۶۰، این اصطلاح در آمریکای شمالی و انگلستان مورد استفادهٔ عمومی قرار گرفت. از نظر منکن، عبارت "رسانه های جمعی" از اوایل سال ۱۹۲۳ در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت.
استفاده از رسانه های مختلف مانند متن، طراحی، گرافیک، عکس، صدا، ویدئو، انیمیشن… در کنار یکدیگر جهت انتقال بهتر پیام را چندرسانه ای گویند، که در مقابل برنامه های صرفاً متنی به کار می رود. در چنین برنامه هایی تا حد امکان از متن کمتر استفاده شده و بار اصلی انتقال پیام بر عهده سایر رسانه های تصویری یا صوتی قرار می گیرد.
اصطلاح رسانه به صورت گسترده برای اشاره به گستره ای از ابزار به کار رفته می شود که انسان ها در طول تاریخ از آن ها برای ارتباط با هم در مورد یک واقعیت مشترک استفاده کرده اند. رایج ترین موارد از این دست مجموعه ای از تکنولوژی های مدرن ( از چاپ مطبوعاتی گرفته تا اینترنت ) است که ارتباطات میان فضاها، زمان ها و گونه های جمعی را تسهیل می کند.
عصر اطلاعات و رسانه های اجتماعی در قرن گذشته، انقلابی در ارتباطات از راه دور با فراهم آوردن رسانه های جدید برای ارتباطات از راه دور، ارتباطات را بسیار تغییر داده است.
اولین پخش رادیویی دو طرفه در سال ۱۹۰۶ رخ داد و منجر به برقراری ارتباط مشترک از طریق رسانه های آنالوگ و دیجیتال شد: ارتباطات از راه دور آنالوگ شامل برخی از سیستم های رادیویی، سیستم های تلفنی تاریخی و پخش تلویزیونی است.
ارتباطات از راه دور دیجیتال امکان برقراری ارتباط با واسطه رایانه، تلگراف، شبکه های رایانه ای، تلفن دیجیتال و تلویزیون دیجیتال را فراهم می کند. امروزه رسانه های ارتباطی مدرن امکان مبادلات شدید از راه دور بین تعداد بیشتری از افراد را فراهم می کنند. ( ارتباطات از طریق ایمیل، انجمن های اینترنتی و حمل و نقل از راه دور ) .

معنی کلمه رسانه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ابزار اطلاع رسانی اعم از صوتی، تصویری، مکتوب و شبکه ای را رسانه گویند. عنوان رسانه از عناوین جدید است که از احکام مرتبط با آن در مسائل مستحدثه سخن گفته اند.
به هر وسیله ای که اخبار و اطلاعات را به مردم می رساند رسانه گویند؛ خواه صوتی باشد، مانند رادیو یا صوتی- تصویری، همچون تلویزیون یا مکتوب از قبیل روزنامه و مجله و یا شبکه ای، مثل اینترنت. از رسانه به رسانه جمعی، گروهی و همگانی نیز تعبیر می شود.احکام رسانه در دو بخش رسانه های صوتی یا صوتی- تصویری و رسانه های مکتوب بیان می شود.
احکام رسانه صوتی یا صوتی- تصویری
← اعتماد بر رسانه درباره اوقات شرعی و پخش اذان
← حقوق معنوی رسانه های مکتوب
...

معنی کلمه رسانه در ویکی واژه

چیزی که پیامی را می‌رساند مانند رسانه‌جمعی، وسیله‌ای که اخبار و اطلاعات را به مردم می‌رساند، مانند رادیو و تلویزیون، روزنامه، مجله، و شبکه‌های کامپیوتری. رسانه ارتباط جمعی،
هر وسیله انتقال دهنده.
اندوه، حسرت.

جملاتی از کاربرد کلمه رسانه

چگونه هجر توأم جان به لب رسانه ندانم نیافتیم نشانت به حتم های سه پاره
اشک‌های واقعی وارد رسانه‌های دیگر نیز شده‌است.
دست رست نیست جز به خواب و خور ایراک شهر جوانی پر از زر است و رسانه
تو پنجاه سال از پس عمر ایشان فسانه شنودی و خوردی رسانه
ای رس به جز از بهر تو نگردد این خانهٔ رنگین بر رسانه