ماسبق

معنی کلمه ماسبق در لغت نامه دهخدا

ماسبق. [ س َ ب َ ] ( ع اِ مرکب ) آنچه گذشته باشد. ( آنندراج ). کلمه فعل مأخوذ از تازی ، هر آنچه گذشته باشد وپیشی گرفته باشد و گفته شده و کرده شده. ( ناظم الاطباء ). آنچه گذشته است : قانون عطف ماسبق نمی شود یا قانون بماسبق حکم نکند. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
- عطف بماسبق ؛ در شمار گذشته آوردن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). عطف به آنچه گذشته. امری را به امرسابق پیوند دادن. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه ماسبق در فرهنگ معین

(سَ بَ ) [ ع . ] (ص . ) گذشته ، پیشینه . عطف به . مربوطه به گذشته ، امری را به امر سابق پیوند دادن .

معنی کلمه ماسبق در فرهنگ عمید

۱. آنچه گذشته و پیشی گرفته باشد.
۲. پیشینه.

معنی کلمه ماسبق در فرهنگ فارسی

آنچه گذشته وپیشی گرفته باشد، پیشینه
( جمله فعلی و اسم ) ۱- آنچه گذشته باشد . ۲- پشینه سابق . یادر ماسبق .سابقا. چو ...در ماسبق عبارت از جمله ورق پاره ای بود که بجای سیم وزر جاری و بکار آمدی . یا عطف به ماسبق . عطف بانچه گذشته امری را بامرسابق پیوند دادن .
آنچه گذشته باشد

معنی کلمه ماسبق در ویکی واژه

گذشته، پیشینه. عطف به. مربوطه به گذشته، امری را به امر سابق پیوند دادن.

جملاتی از کاربرد کلمه ماسبق

این حوض که در دیده هر نکته رسی از جام جهان نماسبق برده بسی
شادی وصل عاقبت شد به فراق منتهی وه که به رنج شد بدل، لذت عیش ماسبق
رشته معاصر جامعه‌شناسی از لحاظ نظری چند پارادایمی است مطابق با استدلال‌های نظریه اجتماعی کلاسیک. رندال کالینز نظریه جامعه‌شناختی که به خوبی استناد شده است به‌طور عطف به ماسبق، نظریه پردازان مختلف را متعلق به چهار سنت نظری می‌داند: کارکردگرایی، تضاد، کنش متقابل نمادین و فایده‌گرایی.
دگر قرب از فنا باشد عبارت بعهد ماسبق دارد اشارت
اطاعت زامر حق در ماسبق کرد قبول صورت کثرت ز حق کرد
آزمون تورینگ معکوس غیررسمی شامل تلاشی برای شبیه سازی یک کامپیوتر بدون ساختار رسمی آزمون تورینگ است. داوران آزمون معمولاً از قبل از وقوع یک آزمون تورینگ معکوس آگاه نیستند و سوژه مورد آزمایش تلاش می کند تا از «داوران» (که به درستی فکر می کنند با یک انسان صحبت می کنند) پاسخی در راستای سوال "این واقعا یک انسان است؟" دریافت کنند. توصیف چنین وضعیتی به عنوان "آزمون تورینگ معکوس" معمولاً به صورت ماسبق اتفاق می افتد.
همان عهدی که بین عبد و حق بود بر آن چیزی که اندر ماسبق بود
با این همه، الگوی تداخلی را تنها زمانی می‌توان به صورت عطف به ماسبق مشاهده کرد که فوتون‌های بیکار شناسایی شده باشند و آزمایشگر اطلاعاتی در مورد آنها در دسترس داشته باشد. الگوی تداخل زمانی که آزمایشگر به زیرمجموعه خاصی از فوتون های علامت که با فوتون های بیکار که به آشکارساز خاصی رفته باشد تطبیق داده شده باشند، مشاهده می شود. : 197 
کسی باشد که بد و ماسبق دید حق اندر خلق و خلق اندر بحق دید
ای که به اقبال تو مادر نزاد از همه ماسبق و ماخلق