مأخوذ

معنی کلمه مأخوذ در لغت نامه دهخدا

مأخوذ. [ م َءْ ] ( ع ص ) گرفته شده.قبض شده. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( غیاث ). اخذشده. ستده. ستانده. گرفته. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
- مأخوذ شدن ؛ گرفته شدن. ( ناظم الاطباء ).
- مأخوذ کردن ؛ گرفتن. ( ناظم الاطباء ).
|| گرفتار. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( غیاث ) :
وآنکه در آن دشت روی منهزمان دید
دیده اش مأخوذ علت یرقان است.مسعودسعد.- مأخوذ به حیا شدن ؛ روماندن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). به رودربایستی افتادن.
- مأخوذ شدن ؛ گرفتار شدن. ( ناظم الاطباء ) : وایمن نتوان بود که ساعت به ساعت به وبال آن مأخوذ شوی و تبعت آن به تو رسد. ( کلیله و دمنه ).
- مأخوذ کردن ؛ بازخواست کردن. به گناه یا خطایی گرفتن :
ترسم کندم خدای مأخوذ
گر تو نشوی زبنده خشنود.نظامی.- مأخوذ گشتن ؛ گرفتار شدن. مأخوذ شدن : ملک آن را بر رأی جهان نمای خود... باز اندازد تا من به شبهت باطل مأخوذ نگردم. ( کلیله و دمنه ).
ای بساماهی در آب دور دست
گشته از حرص گلو مأخوذ شست.مولوی. || مورد بازخواست. مسؤول :
خدای را بشناس و سپاس او بگزار
که جز بدین دو نخواهیم بود ما مأخوذ.ناصرخسرو.روز قیامت مأخوذ باشم. ( سیاست نامه چ اقبال ص 97 ). در دنیا بدان مذموم باشد و به آخرت مأخوذ. ( کلیله و دمنه ). پس اگر شیعه از برای آنکه محمد وعلی و... را دوستر دارند و به متابعت سنت نام ایشان بر فرزندان نهند مأثوم و مأخوذ نباشند. ( کتاب النقض ص 441 ).
نی نی آن فرزانه را داغ فراقم کشت و بس
گر به عالم داد بودی من به خون مأخوذمی.خاقانی.گنه نبود و عبادت نبود بر سر خلق
نوشته بود که این ناجی است و آن مأخوذ.سعدی.|| تصرف شده و بدست آمده. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مأخوذ در فرهنگ معین

( مأخوذ ) (مَ ) [ ع . ] (ص . ) گرفته شده .

معنی کلمه مأخوذ در فرهنگ عمید

۱. برگرفته، گرفته شده.
۲. [قدیمی] مورد مؤاخذه و بازخواست.
۳. [قدیمی] مبتلا.

معنی کلمه مأخوذ در فرهنگ فارسی

گرفته شده
( اسم ) ۱- گرفته شده گرفتار جمع : ماخوذین : زان کس که نوک تیغ جلاد ماخوذ بجرم حق ستایی .. ( دهخدا . مجموع. اشعار .۲ ) ۴- مسئول : روز قیامت ماخوذ باشیم . یا ماخوذ بحیا . به رودربایستی افتاده .

معنی کلمه مأخوذ در ویکی واژه

گرفته شده.

جملاتی از کاربرد کلمه مأخوذ

مأخوذ فتنه را شده توقیع تو خلاص بیمار فاقه را شده انعام تو طبیب
پس آداب سؤال آن باشد که: اگر مقصود بر آید خرم‌تر از آن نباشی که برنیاید و خلق را اندر میانه نبینی و از زنان و اصحاب اسواق سؤال نکنی، و راز خود جز با آن نگویی که بر حلالی مال وی موقن باشی و تا توانی کرد سؤال بر نصیب خود نکنی و از آن تجمل و کدخدایی نسازی و مر آن را ملک خود نگردانی و مر حکم وقت را باشی حدیث فردا بر دل نگذرانی تا به هلاک جاودانه مأخوذ نشوی و خدای را عزّ و جلّ بر دام گدایی خود نبندی و از خود پارسایی نکنی تا از راه آن تو را چیزی دهند.
در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصغر سلیمی، در لیست ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در سمیرم حضور داشت و در در دور دوم توانست با ۱۶٬۳۵۷ رأی از مجموع ۲۸٬۷۳۷ رأی مأخوذه صحیح بعنوان نماینده منتخب سمیرم، وارد مجلس دهم شود. نامبرده همچنین در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توانست در مرحله دوم انتخابات، در مهر ماه ۱۳۹۹ راهی مجلس شود. وی در دوره دهم در کمیسیون امور داخلی و شوراها و در دوره یازدهم در کمیسیون اقتصادی مجلس عضویت داشت.
سید ابوالفضل موسوی بیوکی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در لیست ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در یزد حضور داشت و توانست با کسب ۱۲۴٬۴۴۸ رأی از مجموع ۲۴۷٬۲۵۹ رأی مأخوذه صحیح، بعنوان نماینده یزد و صدوق، وارد مجلس دهم شود.
اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد که هیچ‌یک از نامزدها قادر به کسب حدنصاب لازم نشدند. از مجموع ۸٬۴۱۱ رأی مأخوذه، فرامرز شکوری با ۳٬۸۷۲ رأی و محمد فرض‌پور ماچیانی با ۲٬۹۷۷ رأی به دور دوم رفتند. نفر سوم نیز ۱٬۰۲۶ رأی به دست آورده بود. راه‌یافتگان به دور دوم انتخابات، مورد حمایت حزب‌ها و ائتلاف‌های سراسری نبودند. با این حال، ائتلاف کاندیداهای انقلابی و ترقی‌خواه، وابسته به سازمان مجاهدین خلق ایران، دارای نامزد اختصاصی به نام بختیار نورزاده بود
اُسْتراسیزم (به یونانی: έξω-οστρακισμός)، به لحاظ لغوی از کلمه یونانی اُستراکُن مأخوذ گردیده‌است که به معنای صدف، گوش ماهی، یا سفال می‌باشد. مفهوم استراسیزم به یکی از قوانین معروف در یونان باستان اشاره دارد که می‌توان آن را قانون تبعید یا نفی بلد نامید.
او پس از محمدحسن جمشیدی اردشیری و پیش از علی‌محمد شاعری به عنوان نماینده مردم بهشهر برای دو دوره متوالی در مجلس شورای اسلامی مشغول فعالیت بوده و در دوره دهم با کسب ۲۲,۵۰۱ رأی از ۱۷۵,۹۷۳ رأی مأخوذه، در رده سوم شمارش آراء قرار گرفت و نتوانست به مجلس راه پیدا کند. او همچنین در انتخابات دوره هفتم نیز از همین حوزه اعلام کاندیداتوری کرده بود که در آن دوره محمدحسن جمشیدی با کسب ۵۰٬۷۴۱ رأی از ۱۴۷٬۰۸۴ رأی راهی بهارستان شده بود.
در انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران، حد نصاب راه یافتن به مجلس ابتدا در ۱۳۵۸ نصف بیشتر آرا، سپس از ۱۳۶۳ حداقل یک‌سوم، سپس از ۱۳۷۸ حداقل یک‌چهارم، و در نهایت از ۱۳۹۵ حداقل یک‌پنجم آرای صحیح مأخوذه تعریف شده‌است. در غیر این صورت انتخابات به مرحلهٔ دوم کشیده خواهد شد.
و نیز گویندکه: مأخوذ است از «حَبّ» و آن جمع حبّهٔ دل بود و حبّهٔ دل محل لطیفه و قوام آن باشد که اقامت آن بدان بود. پس محبت را حُبّ نام کردند به اسم محل آن، که قرارش اندر حبّهٔ دل است و عرب نام کنند چیزی را به اسم موضع آن.
وَ مَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً الآیة هر که شفقت از برادر مسلمان باز گیرد، و بهمت او را یاری ندهد، و نصیحت نکند، سعی است که در خون وی میکند، ناچار بدین نامهربانی مأخوذ گردد، و کمترین عقوبتی که وی را کنند آنست که هر آنچه بازگیرد از مریدان و برادران خویش، هرگز برخورداری آن نیابد. به داود پیغامبر وحی آمد که یا داود: اذا رأیت لی طالبا فکن له حشوا. ای داود! هر کجا طالبی بینی که لبّیک عاشقی از میان جان و دل زده باشد، و رداء تجرید بر افکنده، و ازار تفرید در بسته، و نعلین قصد در قدم همّت کرده، و سر در بیابان امید ما نهاده، با دلی پر درد، و رخسار پر گرد، غاشیه همت وی بر دوش خود نه، و چاکروار در رکاب طلب او برو، که او از نزدیکان ماست، تقرّبی کن بدو، و جای ساز در دل او، که من بر دل چنین کس اطلاع کنم، و هر کرا در دل وی جای بینم او را بدوست گیرم.
حسینی در دور دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۴۵٬۳۹۸ رأی از مجموع ۷۰٬۷۹۳ رأی مأخوذه، به عنوان نماینده مردم رامسر، تنکابن و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی ایران رای اعتماد دوباره گرفت.
در انتخابات ۱۳۲۸ مجلس شورای ملی، از مجموع ۱۵٬۵۵۶ رأی مأخوذه در حوزهٔ انتخابیهٔ سبزوار، با کسب ۱۴٬۸۲۰ رأی به عنوان نمایندهٔ اول حوزه به مجلس راه یافت.
چشم نرگس به دشمنت نگریست گشت مأخوذ علت یرقان
و گفت: خوف آن است که البته یک حرکت نتواند کرد که نه گمان او چنان بود که من بدین حرکت مأخوذ خواهم بود در آخرت.
اگر بگفت فلان قدر بودمأخوذش که پا به مهر نوشتند مردم نیریز
ترا دلیست بدام هوی شده مأخوذ ترا سریست بجام هوس شده مخمور
اصغر مسعودی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در لیست ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در نی‌ریز و استهبان حضور داشت و توانست در مرحله دوم انتخابات با کسب ۳۴٬۳۸۱ رأی از مجموع ۶۸٬۶۰۹ رأی مأخوذه صحیح، در رتبهٔ اول حوزه نی‌ریز و استهبان، وارد مجلس دهم شود.
(البته در ادبیات عامیانه کسب رضایت بیش از نصف و کمتر از ۸۰٪ آرای صحیح (و در بعضی تعاریف آرای مأخوذه) را اکثریت ساده گویند.)
نه مشغول چون من، به اندوه هجران؛ نه مأخوذ چون من، بقیدی مشدد
گر بپوشی به لطف عیب کسان هیچ مأخوذ حق شوی تو بدان؟