لوکس
معنی کلمه لوکس در لغت نامه دهخدا

لوکس

معنی کلمه لوکس در لغت نامه دهخدا

لوکس. ( فرانسوی ، اِ ) تجمل و زیبائی بسیار در لباس ، اشیاءمنزل و غیره. || ( ص ) عالی. فاخر. زیبا.

معنی کلمه لوکس در فرهنگ معین

[ فر. ] (ص . ) شیک ، زیبا، قشنگ ، پر - شکوه ، تجملی .

معنی کلمه لوکس در فرهنگ عمید

کالای تجملی.

معنی کلمه لوکس در فرهنگ فارسی

شکوه، تجمل، هرچیزتجملی وقشنگ
۱- ( اسم ) تجمل بسیار در جامه و اثاث. منزل وغیره . ۲ - ( صفت ) عالی بسیار زیبا

معنی کلمه لوکس در دانشنامه عمومی

لوکس ( به لاتین: lux ) ( نماد: lx ) یکای روشنایی یا شار نوری بر واحد سطح، در دستگاه بین المللی یکاها است. هر لوکس معادل یک لومن بر متر مربع است.
در نورسنجی، لوکس، معیاری برای شدت نوری که چشم انسان می گیرد است. این یکا در پرتوسنجی، معادل وات بر متر مربع است. در لوکس، هر طول موج یک ضریب وزنی دارد که از تابع درخشندگی به دست می آید. تابع درخشندگی یا منحنی حساسیت چشم یا تابع بازده نوری، تابعی ست که میانگین حساسیت چشم انسان ها به نور را در طول موجهای مختلف مشخص می کند.
در انگلیسی، جمع و مفرد لوکس، یکی ست.
لوکس از لومن، و لومن از کاندلا به دست می آید.
لوکس، برابر لومن بر متر مربع است، که ۴π برابر تابش جسمی با شدت نور یک کاندلا است.
↑ موسسه استاندارد توصیه می کند کمیت های نورسنجی با یک "v" ( مخفف "visual" یعنی دیداری ) مشخص شوند تا از اشتباه شدن با کمیت های رادیومتری یا فوتون جلوگیری شود. ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ گاهی نمادهای جایگزین هم بکار می رود: W برای انرژی نورانی، P یا F برای شار نوری، و ρ یا K اثرگذاری نوری. ↑ "J" نماد توصیه شده برای روشنایی در دستگاه بین المللی یکاها است.
مانند همه یکاهای نورسنجی، لوکس هم یکای معادلی در پرتوسنجی دارد. تفاوت یکا در نورسنجی و معادل آن در پرتوسنجی این است که یکای پرتوسنجی بر اساس توان است و همه طول موج ها وزن یکسان دارند. در حالی که در نورسنجی، به سیستم بینایی انسان هم توجه می شود که به بعضی طول موج ها حساسیت بیشتری دارد. برای همین، به هر طول موج، وزنی معین داده می شود. منحنی درخشندگی، وزن هر طول موج را نشان می دهد.
هر لوکس یک لومن بر متر مربع است، و یکای معادل آن در پرتوسنجی، وات بر متر مربع است. تبدیل لوکس به وات بر متر مربع، تابعی ندارد؛ هر طول موج یک ضریب معین دارد که تنها با دانستن طیف نور می توان دو واحد را به هم تبدیل کرد. ضریب روشنایی طول موج سبز از طول موج های دیگر بیشتر است، زیرا حساسیت چشم انسان به سبز از رنگ های دیگر بیشتر است.
برای اندازه گیری شدت روشنایی از لوکس متر استفاده می شود.
لوکس (برند). لوکس ( انگلیسی: Lux ) شرکت لوازم بهداشتی بریتانیایی است، که در سال ۱۹۲۵ تأسیس شد.

معنی کلمه لوکس در دانشنامه آزاد فارسی

لوکْس (lux)
یکای تابندگی، یا نور تابیده بر جسم، در دستگاه اس آی، با نماد lx. این یکا معادل یک لومن بر متر مربع یا تابندگیِ سطح در فاصلۀ یک متری از منبعی نقطه ای به شدت یک شمع است. لوکس جایگزین فوت شمع شده است. فوت شمع برابر با۱۰.۷۶۴ لوکس است.

معنی کلمه لوکس در ویکی واژه

lusso
شیک، زیبا، قشنگ، پر - شکوه، تجملی.

جملاتی از کاربرد کلمه لوکس

آوت روبرتی آدونتس (Ավետ Ռոբերտի Ադոնց؛ زادهٔ ۲۷ دسامبر ۱۹۶۳) یک دیپلمات و سیاستمدار اهل ارمنستان است. وی نماینده دوره چهارم مجلس ملی جمهوری ارمنستان بوده‌است. وی از سال ۲۰۱۴ سفیر جمهوری ارمنستان در کشور اسپانیا می‌باشد. آدونتس پیشتر سفیر در کشورهای منطقه بنلوکس بود.
براون در سال ۱۸۴۲ مدرک لیسانس خود را در رشته هنر از دانشگاه هاروارد به دست آورد و به عنوان دانشجو به درجه دوم فارغ شد. جوزف هاجس چوات- همکلاسی براون که بعدها وکیل و دیپلمات شد- در رتبه سوم قرار گرفت. ویلیام گاردنر چوات، برادر جوزف که قبل از براون به دادگاه محلی ناحیهٔ غربی نیویورک پیوسته بود، به عنوان دانشجو درجه اول فارغ شد. همچنین جورج بی آدامز- بعدها جانشین براون در سمت قاضی دادگاه- نیز عضو کلاس در سال ۱۸۵۲ بود. براون پس از سال‌ها مطالعه، برای بازگرداندن سلامت جسمی خود، تابستان سال ۱۸۵۲ را صرف کار در یک قایق ماهی‌گیری نمود و از شهر گلوکستر ایالت ماساچوست به جزیرهٔ پرنس ادوارد رفت.
گر علومست در نوشتهٔ تست ور سلوکست سر گذشتهٔ تست
همچون خزانه های ملوکست خانه ها از بر و از کرامت و از یادگار او
این شرکت از سال ۱۳۴۷، انواع مدل‌های ژیان را می‌ساخت. در سال ۱۳۵۲ با یک توافق با شرکت خودروسازی فرانسوی رنو، رنو ۵ در مدل‌های ۲ و ۴ در به بازار عرضه شد. پس از سال ۱۳۵۳، خودروهای ژیان مهاری و ژیان پیکاب نیز در مدل‌های معمولی و دو لوکس ساخته شدند.
جهان جود محمد شه آسمان هنر که آفتاب ملوکست و سایهٔ یزدان
پیشینهٔ تاریخی شهر رقه به سالهای ۲۴۴ یا ۲۴۲ پیش از میلاد می‌رسد. و در ابتدای تأسیس نام شهر کالینیکوس نام‌گذاری شده‌است بنای این شهر را به سلوکس اول نسبت داده‌اند.
او از طریق این شرکت، بر ساخت و توسعهٔ تفریگاه‌های متعدد لوکسی در لاس وگاس، ماکائو و باستون نظارت کرد و وین لاس وگاس را در ۲۰۰۵، وین ماکائو را در ۲۰۰۶، آنکور لاس وگاس را در ۲۰۰۸، و انکور ات وین ماکائو را در ۲۰۱۰ افتتاح کرد.
سلیل راد محمد شه آفتاب ملوک که آفتاب ملوکست و کوکب اجلال
تمام شد داستانِ دیوِ گاوپای و دانایِ دینی . بعد از این یاد کنیم بابِ دادمه و داستان و درو باز نمائیم آنچ شرایطِ آدابِ خدمتِ ملوکست که عموم و خصوصِ خدم و حشم را در مسالک و مدارجِ آن چگونه قدم می‌باید نهاد. حقّ تَعَالَی ، رایِ ممالک آرایِ خواجهٔ جهان، دستور و مقتدایِ جهانیان روشن داراد و اقدامِ سالکان این راه را از غوایلِ جهل بنورِ رویّت و هدایت المعّیتِ او مصون و معصوم بِمُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِریِن .
چون اشتر لوکست گروگانم ولیکن از گه علف او و سر او به علف بر
زبدهٔ حکم ملوکست آن چه دارای حکم می‌کند در بارگاه شاهی از حکم اله
این قبلهٔ ملوکست آن قبلهٔ ملایک آن خانهٔ خدایست این خانهٔ خداوند
این آلبوم نخستین بار در سال ۱۹۸۴ به صورت سی‌دی منتشر شد و بعدها به صورت دیجیتالی بازسازی و بهبود کیفیت یافت و چهار بار دیگر منتشر شد. ابتدا در سال ۱۹۹۷، سپس در سال ۲۰۰۱ و در سال ۲۰۰۵ به عنوان بخشی از «مجموعهٔ کامل ضبط‌های استودیویی» و سرانجام یک بار دیگر در سال ۲۰۱۰ با عنوانِ آلبوم «آیا می‌خواهی - نسخهٔ دِلوکس.»
بر پای باز، بند ملوکست گه گهی زان جای او همیشه زبر دستشان بود
حسن مؤدب کاغذ بدست مسعود داد، چون بر خواند در خشم رفت و گفت این چه باشد؟ و حسن را از پیش خود براند و بی‌مقصود بازگردانید. حسن پیش شیخ آمد و آنچ شنید بگفت و مسعود بالخیر را عادت چنان بودی کی پیوسته سگان غوری داشتی کی هر کرا بگرفتندی در حال پاره کردندی و بروز در زنجیر بودندی و به شب ایشان را بگذاشتندی تا بگرد خیمه گردیدندی. کسی را زهره نبودی کی بگرد خیمه گشتی. آن شب مسعود را هوس افتاد کی پنهان گرد خیمهای حشم و خدم خویش برگردد چنانک عادت ملوکست، که هر کسی چه می‌کنند و چه می‌گویند. نیم شب برخاست و پوستینی در سر درکشید و موی بیرون کرد تا کسی او را نشناسد و جملۀ خاصگیان درخواب بودند. پس از خیمه برون آمد، چون گامی چند برفت سگان او را بدیدند، نشناختند، در او دویدند و فریاد در گرفت، غلامان را خبر شد، چپ و راست بیرون آمدند تا نزدیک او رسیدند سگان او را بدریده بودند و هلاک کرده.