لزوما

معنی کلمه لزوما در لغت نامه دهخدا

( لزوماً ) لزوماً. [ ل ُ مَن ْ ] ( ع ق ) ضرورتاً. بالضرورة. اضطراراً.

معنی کلمه لزوما در فرهنگ معین

( لزوماً ) (لُ مَ نْ ) [ ع . ] (ق . ) ضرورتاً، حتماً.

معنی کلمه لزوما در فرهنگ فارسی

ضروره وجوبا .

جملاتی از کاربرد کلمه لزوما

گای که قبلاً با جرولین در مورد قضیه آرتور گوردون پیم صحبت کرده بود خودش را برادر ویلیام گای معرفی می‌کند. او تصمیم می‌گیرد که برای نجات خدمه جین اقدام کند. پس از تهیه آذوقه و بقیه ملزومات مورد نیاز برای چنین سفری در تریستان دا کونا و جزایر فالکلند در حالیکه جرولین هم همراه آن‌ها است راهی جنوب می‌شوند.
در میان سال‌های ۶۸۰ تا ۶۹۲ میلادی و دوازده سال خلافت ابن‌زبیر، ۳ خلیفهٔ اموی بر تخت نشستند. نوار کوتاه بنفش و زرد نشان دهنده‌س مدت فرمانروایی معاویه دوم و مروان یکم است. (توجه شود که تکیه زدن بر تخت خلافت لزوماً در نخستین روز سال روی نداده‌است)
اگر چه من بنده را سعادت ذات اویس نیست، ولی چون در مقام ارادت سرکار نسبت به همگنان اویس ثانیم، و سرکار نیز در جست چنان دوست احمد ثانی، غیرت ملزومات نفرین از سر گرفت که به مرور از شاخ و صالم گل ناکامی دمیدن گرفت و ربیع نشاط را نوبت خزان رسیدن نمی دانم به خاطر شریف هست که چندی پیش شکایت از گرفتاری کردم و از نفس نفیس و انفاس فیض اساس استعداد رستگاری جواب آمد که سالکان را خضر راهی باید و روندگان طریق محتسب را قایدی آگاه. بلی از احرام کعبه و باطن فیض بواطن آن قافله سالار کعبه مراد خارمغیلان تعلیقات را در پای شسته احرام کعبه تجرید بستم، درینجا که عدم همراهی رفیقان سفر دیده امید باز از قفا ماند و نوسفر شهر بند یکه و تنها. باری کنون که مخلص را قابلیت همراهی نبود، از دعا فراموش نکنید.
در گذشته افراد به لزوم استفاده از محافظ نمایش گوشی اهمیت زیادی نمیدادند اما امروزه با استفاده روزمره از گوشی های هوشمند استفاده از گلس گوشی نیز رواج پیا کرده است. این امر تا جایی پر اهمیت شد که فروشندگان گوشی های هوشمند شروع به فروش عمده لوازم جانبی موبایل نیز در کنار وسایل خود کردند. فروش عمده انواع گلس و محافظ صفحه نمایش برای فروشندگان اولین و اصلی ترین ملزومات در کنار فروش گوشی های هوشمند بود.
برآمد حاصل از یک آزمایش می‌تواند عضو پیشامدهای متعددی باشد. همچنین پیشامدهای مختلفی می‌توانند روی یک آزمایش تعریف شوند که لزوماً احتمال وقوع آن‌ها یکسان نیست؛ زیرا هر کدام می‌توانند شامل گروه‌های مختلفی از برآمدها باشند.
یک مرتب‌سازی مبنایی پرارزش‌ترین رقم می‌تواند برای مرتب‌سازی کلیدها در یک ترتیب لغت نامه‌ای استفاده شود. برخلاف مرتب‌سازی مبنایی کم ارزش‌ترین رقم، این مرتب‌سازی لزوماً ترتیب واقعی کلیدهایی که دو بار آمده را حفظ نمی‌کند. یک مرتب‌سازی مبنایی پرارزش‌ترین رقم پردازش را از پرارزش‌ترین رقم یعنی رقم سمت چپ شروع می‌کند و به سوی کم ارزش‌ترین یعنی رقم سمت راست می‌رود، برعکس مرتب‌سازی مبنایی کم ارزش‌ترین رقم. بعضی از مرتب‌سازی‌های مبنایی پرارزش‌ترین رقم یک دسته پیمانه برای گروه بندی کلیدها استفاده می‌کند. بقیه مرتب‌سازی‌های مبنایی پرارزش‌ترین رقم چندین دسته از پیمانه‌ها را استفاده می‌کنند. یک مرتب‌سازی پستی یک نوع مرتب‌سازی مبنایی پرارزش‌ترین رقم است.