لرک

لرک

معنی کلمه لرک در لغت نامه دهخدا

لرک. [ ل ُ ] ( اِ )شیر ترش غلیظ شده بواسطه جوشیدن. ( ناظم الاطباء ).
لرک. [ ل َ ] ( اِ ) درختی است از تیره ژوگلانداسه ازجنس پتروکاریا و یک نمونه آن پتروکاریافراکزینی فلیا در جنگلهای کرانه دریای مازندران موجود است و از جلگه تا ارتفاع هزار گز از سطح دریا میروید. این درخت در خاک ژرف و خنک بهتر میروید از این رو در کناررودخانه ها فراوان تر است. درخت لرک روشنایی پسند است.از سرمای بهاره در آغاز جوانی آسیب می بیند، پس خوب است که در جوانی در پناه درختان دیگر باشد ولی باید پس از آنکه به خوبی جایگزین گردید روشنایی فراوان بدو برسد. لرک به ارتفاع 15 گز و قطر هشت عشر گز میرسد. چوب آن نرم و سبک است و برای کبریت سازی و تهیه صندوق مصرف میشود زغال و هیزم آن بد نیست. درخت لرک میتواند دانه زاد و یا شاخه زاد باشد. دانه زاد آنهم در جنگل های آمیخته شایسته میباشد، برای آرایش باغ نیز کاشته میشود. نام این درخت در نور و کجور و گرگان و مازندران لرک است و لارک هم می گویند. نامهای دیگر آن موتال ( در آستارا )، متول ( در گرگانرود )؛ مولول ( در شفارود )، کوچ و کوچی ( در اطراف رشت و رودبار و فومن و درفک )، کهل ( در دیلمان و لاهیجان و شهسوار ) سیاه کهل ( در رامسر ) و ترکان قره قوز و یالان قوز گویند و در مینودشت قزقره خوانده میشود. این درخت در نواحی مرطوب بحر خزر تا حدود هزار گز ارتفاع و در جنگلهای نو و در سواحل آستارا تا مینودشت دیده میشود. و برای کاغذسازی مفید است. رجوع به موتال و کهل شود. ( گاابا ) ( جنگل شناسی ساعی ج 1 ص 186 ).

معنی کلمه لرک در فرهنگ معین

(لُ ) (اِ. )شیر ترش که به سبب جوشیدن غلیظ شده باشد.

معنی کلمه لرک در فرهنگ فارسی

( اسم ) شیر ترش که بسبب جوشیدن غلیظ شده باشد .
درختی است از تیره ژوگلانداسئنا از جنس پتروکاریا .

معنی کلمه لرک در دانشنامه عمومی

لُرک یا آجیل هفت مغز یا آجیل گهنبار آجیلی است که در زرتشتیان آیین های زرتشتیان، و بیشتر هنگام جشن ها آماده و برای نذر و فدیه میان دیگران پخش می شود. بی گمان در شکل نخستین این خوراکی، شکلی از پیشکش به فروهر ها هم وجود داشته؛ بر سفره می نهادند تا موجب خشنودی شان شود.
معمولاً از هفت میوهٔ خشک شامل: پسته، بادام، سنجد، کشمش، گردو، برگه هلو، انجیر و خرما که در مراسم آفرینگان ها، گاهنبارها، جشن خوانی، جشن نوزادی، در آیین سدره ، کشتی بندی و دیگر جشن ها به میهمانان داده می شود.
این آجیل به ویژه در گاهنبار ها بسیار در کار است و زرتشتیان بدان ارج بسیار می نهند ولی امروزه گونه های دیگری از آجیل، چون نارگیل، قیسی، مویز و نبات نیز بدان می افزایند و لرک یا آجیل هفت مغز یا آجیل گهنبار می نامند.
آماده سازی آجیل مشگل گشا که در آیین های گوناگون، برای رفع گرفتاری و سختی ها و به عنوان فدیه میان دیگران پخش می گردد، ریشه در همین آیین کهن زرتشتیان دارد.

معنی کلمه لرک در ویکی واژه

شیر ترش که به سبب جوشیدن غلیظ شده باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه لرک

الرکبه (ماویه) (به عربی: الرکبة) یک منطقهٔ مسکونی در یمن است که در ناحیه ماویه واقع شده‌است. الرکبه ۱۱۰ نفر جمعیت دارد.
اعتقاد بر این است که ضبی بیشتر عمر خود را در مورسیا و لرکا گذرانده‌است. در آنجا از چهارده سالگی نزد محمد بن جعفر بن احمد بن حمید متوفی سال ۵۸۶ هجری قمری تحصیل کرد.
لقول النبی (ص): «ان لکل شی‌ء زینة، و ان زینة الصلاة رفع الایدی فیها فی ثلاث مواطن: عند الاحرام، و عند الرکوع، و عند رفع الرأس من الرکوع.
لئن قلت انت الرکن فی کعبة العلی صدقت و رب البیت والرکن والحجر
و هم درین مقام باشد که حجاب جهات از پیش برخیزد. از پس همچنان بیند که از پیش بیند. خواجه علیه‌السلام میگفت «ایها الناس انی امامکم فلا تسبقونی بالرکوع و لا بالسجود و لا ترفعوا روسکم فانی اریکم من امامی و خلفی» یعنی از پس همچنان می‌بینم که از پیش می‌بینم.
تا درین کاخ عظیم‌الرکن خوش بنیان دهند از بنای بی‌زوال دولت و ملت نشان
در ابتدا، به دلیل منابع مالی اندک، این نشریه ماهنامه دو ماه یک‌بار منتشر می‌شد. بعدها به لطف حمایت چاپخانه، بار مالی کاهش پیداکرد، در واقع مجله موفق شد ۱۰۰۰ مشترک را در ماه بعد از راه‌اندازی‌اش راضی کند، این در وضعیتی بود که خود تحت سلطه مجلاتی مانند اکسپنسیون قرار داشت. کلرک تا ۱۹۹۹ مدیر مجله باقی ماند، و بعد از او فیلیپ فرمو جانشین کلرک شد.
و قال علیه السلام: «انّ الرکن و المقام یأتیان یوم القیامة کلّ واحد منهما مثل ابی قبیس لهما عینان و شفتان یشهدان لمن وافاهما.»
در ژوئن ۲۰۲۱ پزشکان تشخیص دادند که فردریک دی کلرک به مزوتلیوما (نوعی سرطان ریه بدخیم) مبتلا است. او در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ در خانه خود در کیپ‌تاون در ۸۵ سالگی درگذشت.
الرکیه یک منطقهٔ مسکونی در قطر است که در الشمال (شهرداری) واقع شده‌است.
تحقیقات درباره این حادثه را آغاز کرد. مانوئل کورئا هم به لیژ منتقل شد و در آنجا تحت عمل جراحی به دلیل شکستگی در پاهای خود و آسیب دیدگی نخاعی قرار گرفت و گزارش شد که در شرایط پایدار قرار دارد و هیچگاه بعد از ضربه آگاهی خود را از دست نداد..آلسی سومین فرد درگیر در تصادف آسیبی ندید.در نتیجه حادثه مسابقه این مرحله کامل نشد و مسابقه اسپرینت(سرعت) با احترام به این موضوع لغو شد..در ۱ سپتامبر قبل از مسابقات فرمول۳ و فرمول۱، ۱ دقیقه سکوت انجام شد.. رقیب سابق شارل لکلرک (اتومبیل‌ران) که اولین مسابقه حرفه‌ای خود را بعد از ظهر آن روز برنده شد،قهرمانی خود را به هوبرت تقدیم کرد.
سلام علی الرکب الذین و قوفهم بحضرتک العلیاء فی المنزل الرحب
سلمی علی رحلها و الرحل محمول والرکب مرتحل و القلب مبتول
الرکوبه (به عربی: الرکوبة) یک منطقهٔ مسکونی در عربستان سعودی است که در استان جازان واقع شده‌است.
الرکیه یک منطقهٔ مسکونی در قطر است که در شهرداری الریان واقع شده‌است. الرکیه ۳۶٫۴ کیلومتر مربع مساحت دارد.
در ابتدا تصور می‌شد که الکتریسیته و مغناطیس دو پدیده جدا هستند. با انتشار رساله الکتریسیته و مغناطیس جیمز کلرک ماکسول در ۱۸۷۳ میلادی، این دیدگاه تغییر کرد. چهار اثر عمده از ارتباط این دو، با آزمایش نشان داده شده‌اند.
در تاریخ دهم ژوئیهٔ ۲۰۰۰ آئروسپاسیال-ماترا با شرکت اسپانیایی کاسا و شرکت سهامی هوافضای دایملرکرایسلر آلمانی ادغام شد و گروه ایرباس را تشکیل داد.