لثه
معنی کلمه لثه در لغت نامه دهخدا

لثه

معنی کلمه لثه در لغت نامه دهخدا

( لثة ) لثة. [ ل ِ ث َ ] ( ع اِ ) نوعی از درخت. ( منتهی الارب ). || زیه. گوشت بن دندان. گرداگرد دندان. عمودالاسنان ، فارسیه اراک. ( بحرالجواهر ). بن دندان. ج ، لثات ، لِثی ً. ( منتهی الارب ).
- لثة نتنة ؛ بن دندان بدبوی و گنده و فروهشته.
- لثة سابقة ؛ بن دندان زشت. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه لثه در فرهنگ معین

(لَ ثِ ) [ ع . لثة ] (اِ. ) گوشت بن دندان .

معنی کلمه لثه در فرهنگ عمید

گوشت بیخ دندان.

معنی کلمه لثه در فرهنگ فارسی

گوشت بیخ دندان
( اسم ) قسمتی از مخاط دهان که قوسهای فکی و پای دندانها را مفروش کرده است . نسج لثه با مقداری نسج فیبری نیز همراه است . در فاصل. دندانها لثه بطور آزاد قرار میگیرد و تشکی زبانه ای در بین دندانها میدهد . رنگ لثه در حالت سلامت همانند رنگ مخاط دیگر قسمتهای دهان یعنی صورتی رنگ است . لثه در حالت سلامت استحکام وسفتی قابل توجه ای دارد گوشت دندان . یا ورم لثه . آماس والتهاب لثه ژنژیویت .
نوعی از درخت . بن دندان

معنی کلمه لثه در دانشنامه عمومی

لثه یا گوشت دندان ( به انگلیسی: Gums ) شامل بافتی است که در غشاء مخاطی و بالای آرواره درون دهان قرار گرفته است.
لثه در حالت طبیعی و سالم باید صورتی رنگ باشد و در صورتی که هریک از رنگ های قرمز، آبی یا سفید را داشت نشانه دهندهٔ بیماری در این عضو است. البته رنگ دانه هایی که در ریشهٔ دندان است باعث تیره تر شدن لثه ها می شود در نتیجه رنگ ها لثه ها در همه یکسان نیست و می تواند تیره تر یا روشن تر باشد ولی چیزی که مهم است یکنواختی رنگ آن ها در هر فرد است.
لثه خود می تواند بیمار باشد و از معروفترین آن می توان به پیوره اشاره کرد. تغییر حالت لثه به شکل غیر طبیعی می تواند نشانه بیماری دیگری باشد مثلاً اسفنجی شدن لثه نشانه اسکوروی است.
معنی کلمه لثه در فرهنگ معین

معنی کلمه لثه در دانشنامه آزاد فارسی

لَثِه (gum)
در پستانداران، بافت های نرم اطراف پایۀ دندان. لثه ها برای التهاب (لثه افروختگی) و عفونت، بر اثر میکروب های ماندۀ غذا (بیماری پیرادندانی)، مستعدند.

معنی کلمه لثه در ویکی واژه

gengiva
لثة
گوشت بن دندان.

جملاتی از کاربرد کلمه لثه

اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ ضَعْفٍ بفتح الضاد ثلثهن قرأ حمزة و ابو بکر «من ضعف» یعنی من نطفة، یرید من ذی ضعف، ای من ماء ذی ضعف، کما قال: أَ لَمْ نَخْلُقْکُمْ مِنْ ماءٍ مَهِینٍ. ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ای من بعد ضعف الطفولیة شبابا، و هو وقت القوة ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً هرما وَ شَیْبَةً یَخْلُقُ ما یَشاءُ من الضعف و القوّة و الشباب و الشیبة وَ هُوَ الْعَلِیمُ بتدبیر خلقه الْقَدِیرُ علی ما یشاء.
اختلالات خواب یکی از عوامل ریسک احتمالی بیماری آلزایمر است. پیش از این مشکلات خواب را پیامد آلزایمر می‌دانستند اما تحقیقات حاکی از آن است که اختلال خواب بیشتر جزو علل ایجادکننده این بیماری است. تصور بر این است که اختلالات خواب با التهاب پایدار مرتبط است. برخی پیشنهاد کرده‌اند که عفونت مزمن لثه و میکروبیوتای روده نیز احتمالاً در ایجاد آلزایمر نقش دارند.
این ارگانیسم‌ها به فراوانی در دهان یافت می‌شوند. به عنوان مثال استرپتوکوک موتانس موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. سایر گونه‌ها ممکن است در عفونت‌های دهان و لثه نقش داشته باشند. اگر آن‌ها وارد جریان خون شوند (بطور مثال پس از کشیدن دندان‌ها) ممکن است موجب اندوکاردیت شده و به دریچه‌های قلبی صدمه بزنند. استرپتوکوک‌های ویریدانس به عنوان مهمترین عامل اندوکاردیت تحت حاد مطرح می‌باشند.
و جوزا و میزان و دلو بادی است و آن سه را مثلثه بادی گویند و سرطان و عقرب و حوت آبی است، برودت و رطوبت بدیشان منسوبست و این سه مثلثه آبی گویند
ثالثه شمالی یا آیوتا خرس بزرگ یک ستاره است که در صورت فلکی خرس بزرگ قرار دارد.
ماند در صومعه، زاهد و دختر و شیطان اگر آن زاهد عالم بودی، هرگز در صومعهٔ خلوت دختر را قبول نکردندی، قال النبی علیه السلام: «لاتخلوا امرأة مع رجل فی منزل الا و ثالثهما الشیطان» : هرگز زنی جوان با مردی در موضع خالی جمع نیایند الا که شیطان میانجی ایشان باشد.
کَلَّا ردع لمن زعم انّ جنوده لحاجته الیهم. و قیل: ردع لمن زعم انّه یکفی امر الخزنة فیخرج منها و هو ابو جهل و ابو الاشدّین. و قیل: معنی «کلّا» ای حقّا «وَ الْقَمَرِ» اقسم بالقمر یعنی: الهلال بعد ثالثه.
در صورت کمبود ویتامین ث، تک‌اتم اکسیژن موجب سست شدن بافت لثه و خونریزی آن می‌شود.
با تحریک مزمن باکتریایی، نسج لثه به تدریج از دندان‌ها جدا می‌شود و حفره‌هایی ایجاد می‌شود که در آنجا چرک تجمع پیدا می‌کند. با گسترش پلاک و جرم و تداوم تحریک بافت لثه، فرایند کنده شدن لثه‌ها از دندان‌هایتان بیش از پیش ادامه پیدا می‌کند. به این حالت پریودونتیت یا پیوره می‌گویند.
۱. اسیب شدید دندان یا ضربه:برخی از دندان‌ها به دلیل پوسیدگی شدید و آسیب گسترده (شکسته یا ترک خورده) تعمیرشان امکان‌پذیر نیست و نیاز به کشیدن دندان است. به عنوان مثال دندان‌هایی که تحت تأثیر بیماری‌های لثه (پریودنتال) هستند ممکن است نیاز به کشیدن پیدا کنند. در این بیماری‌ها همان‌طور که بیماری بدتر می‌شود حمایتی که توسط استخوان دندان از دندان می‌شود کمتر می‌شود و اغلب منجر به کشیدن دندان می‌شود. پوسیدگی‌های شدید که قابل بازسازی نباشند، نکروز پالپ و پالپیت برگشت‌ناپذیری که امکان درمان ریشه نداشته باشند، بیماری‌های پریودنتال شدید با تحلیل استخوان برگشت‌ناپذیر و لقی دندان از جمله‌ی این موارد هستند.
تا ز ثالث ثلثه جان نبری گوی وحدت بر آسمان نبری
و بحقیقت بدانک اهل هر صف از صفوف مقبولان دیگر باره بر سه صنف باشند: یکی آنها که بر جانب راست بوده‌اند دوم آنک بر جانب چپ بوده‌اند سیم آنک در پیشگاه صف در میانه بوده‌اند چنانک میفرماید «وکنتم ازواجا ثلثه» تا آنجا که «المقربون» در هر صف مناسب آن صف اصحاب یمین و اصحاب شمال و سابقان باشد.
بهداشت کامل دهان مهم است. ترک سیگار، بررسی تناسب دندان‌های مصنوعی با لثه‌ها . در صورتی که بتوان علت زمینه‌ای را کشف کرده داروها به طور خاص متوجه آن خواهند بود. ممکن است داروهای ضد قارچ، ضد باکتری یا استروئیدی موضعی، شست‌وشو دهنده‌های بینی یا قرص‌های خوراکی تجویز شوند . گاه داروهای بی‌حس‌کننده موضعی و مکمل‌های ویتامین مفید هستند.
لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ جمهور ترسایان از ملکائیه و نسطوریه و یعقوبیه به تثلیث همیگویند، و تثلیث آنست که گویند: الالهیة مشترکة بین اللَّه و مریم و عیسی، و کل واحد من هؤلاء اله، و اللَّه احد ثلاثة آلهة. یبیّن هذا قوله تعالی للمسیح: أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِی وَ أُمِّی إِلهَیْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ؟! و لا بد أن یکون فی هذه الایة اضمار و اختصار، لان المعنی: انهم قالوا ان اللَّه ثالث ثلاثة آلهة، فخذف ذکر الالهة، لان المعنی مفهوم، و لا یکفر من یقول ان اللَّه ثالث ثلاثة اذا لم یرد الالهة لانه ما من اثنین الا و اللَّه ثالثهما بالعلم، کقوله: «ما یَکُونُ مِنْ نَجْوی‌ ثَلاثَةٍ إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ»، و قال النبی (ص) لابی بکر: «ما ظنّک باثنین اللَّه ثالثهما»؟ و الّذی یبین انهم ارادوا بالثلاثة الالهة قوله فی الردّ علیهم: وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلَّا إِلهٌ واحِدٌ.
نام کامل‌تر این ستاره قفزةالثالثه شمالی (سومین جهش آهو، سوی شمال) است.
و ما الناس إلا واحد من ثلثه شریف و مشروف و مثل مقاوم
برای عبادت است، چون حج و غزو و زیارت گور انبیا و اولیا و صحابه و تابعین، بلکه زیارت علما و بزرگان دین که نظر در روی ایشان عبادت بود و برکه دعای ایشان بزرگ بود. و یکی از برکه مشاهدت ایشان آن بود که رغبت اقتدا کردن به ایشان پدید آید، پس دیدار ایشان هم عبادت بود و هم تخم عبادتهای بسیار بود. و چون فواید انفاس و سخنهای ایشان با آن یار شود و فواید مضاعف شود. و به زیارت گور بزرگان رفتن به قصد روا بود و این که رسول گفته است، «لا تشدو الرحال الا الی ثلثه مساجد یعنی مسجد مکه و مدینه و بیت المقدس» دلیل آن است که به بقاع و مساجد تبرک مکنید که همه برابر است، مگر این سه بقعه. اما نه چنان باشد که زیارت علما که زنده باشند در این نیاید، آنها که مرده باشند هم در این نیاید. پس به زیارت گور اولیا و علما رفتن به قصد و سفر کردن بدین سبب روا بود.
بود هر یک دقیقه ثانیه شصت چو هر ثانیّه باشد ثالثه شصت