لاینده

معنی کلمه لاینده در لغت نامه دهخدا

لاینده. [ ی َ دَ / دِ ] ( نف ) هرزه گوینده. || ناله کننده. ( برهان ) :
از پی این جیفه دوان تا به کی
چون سگ لاینده فغان تا به کی.؟ ( فرهنگ سروری ج 3 ص 1291 ).- امثال :
سگ لاینده گیرنده نباشد.

معنی کلمه لاینده در فرهنگ معین

(یَ دِ ) (اِفا. ) ۱ - هرزه گوی . ۲ - ناله کننده .

معنی کلمه لاینده در فرهنگ عمید

۱. ناله کننده.
۲. زوزه کشنده.
۳. هرزه گو.

جملاتی از کاربرد کلمه لاینده

برخی از مالیات‌های زیست‌محیطی که مربوط به اصل آلاینده می‌پردازد عبارتند از:
مکانیسم‌های مختلف مؤثر در انتقال آلاینده‌ها، به عنوان مثال انتشار، جذب، بارش، پوسیدگی، در آب‌های زیرزمینی می‌باشند. اثر متقابل آلودگی آبهای زیرزمینی با آب‌های سطحی، با استفاده از مدلهای انتقال هیدرولوژی بررسی شده‌است.
این یک نوع از کا جترونیک با سیستم کنترلی حلقه بسته لامبدا است و در آمریکا با نام کا یو جترونیک شناخته می‌شود.این سیستم مطابق مقررات آلاینده‌های کالیفرنیا گسترش پیدا کرد که بعداً کا ای جترونیک نام گرفت. اولین طرح آن در خودرو ولو ۲۶۵ در سال ۱۹۷۶ بکار گرفته شد.در حال حاضر این سیستم در اسیا و اروپا توسط شرکت بنز جترونیک بازسازی میشود
به طریق مشابه، آلاینده‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که به دلیل کشش سطحی کم، با خیس شدن توسط چسب مخالفت می‌کنند (مثلاً روغن‌ها، عوامل آزادکننده و غیره) از برهم‌کنش چسبندگی جلوگیری می‌کنند. آلاینده‌ها مانعی بین چسب و زیرلایه تشکیل می‌دهند که نیروهای چسبندگی به دلیل دامنه کوتاهشان نمی‌توانند پل بزنند.
من خموشم میوه نطق مرا می بپالاید که پالاینده باد
نفوذ مقادیری از داروها، از فاضلاب تصفیه شده به سفره‌های آب، از جمله آلاینده‌های نو ظهور آب‌های زیرزمینی است که در سراسر ایالات متحده مورد مطالعه قرار می‌گیرد. داروهای پرطرفدار مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، ضد التهابات، ضد افسردگی‌ها، مواد ضد احتقان، آرام بخش و غیره معمولاً در فاضلاب تصفیه شده یافت می‌شوند. این فاضلاب، از تصفیه خانه فاضلاب تخلیه می‌شود و اغلب به داخل سفره آب یا منبع آب سطحی مورد استفاده برای آشامیدنی راه می‌یابد.