لاکتوز
معنی کلمه لاکتوز در فرهنگ معین

لاکتوز

معنی کلمه لاکتوز در فرهنگ معین

(تُ ) [ فر. ] (اِ. ) قند شیر که به مقدار تقریبی ۶۵ گرم در یک لیتر شیر وجود دارد. ماده ای است دوقندی جامد، سخت و متبلور که در آب حل می شود.

معنی کلمه لاکتوز در فرهنگ فارسی

قندشیرکه بمقدارتقریبی۶۵گرم دریک لیترشیراست
( اسم ) یا قند شیر عبارت از دیساکاریدی است که از ترکیب یک مولکول گالاکتز با یک گلوکز با حذف یک مولکول آب حاصل شده است و دارای طعم شیرین است این گلوسید در شیر انسان و خر به نسبت ۶/۵ و در شیر گاو و گوسفند به نسبت ۴/۵ درصد وجود دارد لاکتوز .

معنی کلمه لاکتوز در دانشنامه عمومی

لاکتوز، لاکتُز یا قند شیر، یک نوع شکر است که به وفور در شیر یافت می شود. نام لاکتوز از لاکت ( lacte ) که درلاتین به معنای شیر است و پسوند اوز ( ose ) که برای نامگذاری قندهابکار می رود ریشه گرفته است. و از ترکیب گلوکز و گالاکتوز ساخته شده است.
به ۳ شکل یافت می شود که عبارت است از:
• آلفا - هیدرات
• بتا - ان هیدرات
• آمورف
لاکتوز از پیوند گلیکوزیدی بین یک گالاکتوز و یک گلوکز به وجود می آید. اتصال این دو منو ساکارید ( گالاکتوز و گلوکز ) از نوع گلیکوزیدی و به شکل بتا دی گالاکتوپیرانوزیل ( ۱ به ۴ ) بتا دی گلوکو پیرانوز می باشد.

معنی کلمه لاکتوز در دانشنامه آزاد فارسی

لاکْتوز (lactose)
قند سفید موجود در شیر. پنج درصد شیر گاو را تشکیل می دهد. به شکل تجاری از آب پنیر حاصل از صنعت پنیرسازی تهیه می شود. لاکتوز نیز مانند شکر معمولی (ساکاروز)، دوقندی (دی ساکارید) است و از دو واحد قندی ساده (مونوساکارید) گلوکز و گالاکتوز ساخته شده است. قند شیر برخلاف ساکاروز بی مزه است.

معنی کلمه لاکتوز در ویکی واژه

قند شیر که به مقدار تقریبی ۶۵ گرم در یک لیتر شیر وجود دارد. ماده‌ای است دوقندی جامد، سخت و متبلور که در آب حل می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه لاکتوز

اتصال واحدهای گلوکز و گالاکتوز در آلولاکتوز ۶-۱ و در لاکتوز ۴-۱ میباشد.
هر زنجیرهٔ آگارُز حاوی حدود ۸۰۰ مولکول گالاکتوز است و زنجیره‌های پلیمر آگارُز الیاف اسپیلمی را تشکیل می‌دهند که به ساختار سوپوکیول با شعاع ۲۰ تا ۳۰ نانومتر متصل می‌شوند. الیاف شبه سفت و سخت هستند و طیف گسترده‌ای از طول بسته به غلظت آگارُز دارند. هنگامی که جامد می‌شود، فیبرها یک شبکه سه بعدی از کانال‌های قطر بین ۵۰ نانومتر تا ۲۰۰ نانومتر را تشکیل می‌دهند، بسته به غلظت آگارُز مورد استفاده - غلظت‌های بالاتر باعث پایین آمدن قطر منافذ می‌شود. ساختار سه‌بعدی همراه با پیوندهای هیدروژنی نگهداری می‌شود و بنابراین می‌تواند با گرم شدن به حالت مایع متلاشی شود.
تحقیقات کنونی در حال یافتن کاربرد جدیدی از α-لاکتالبومین خارج از تولید فیزیولوژیک لاکتوز است.