لابی‌گر

معنی کلمه لابی‌گر در فرهنگستان زبان و ادب

{lobbyist} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] فردی که با لابی کردن در پی نیل به اهداف سیاسی است

معنی کلمه لابی‌گر در ویکی واژه

فردی که با لابی کردن در پی نیل به اهداف سیاسی است.

جملاتی از کاربرد کلمه لابی‌گر

به گفته موسسان پایا، این سازمان لابی‌گری، با هدف «دفاع از منافع مشترک کل جامعه ایرانی در آمریکا» تشکیل شده‌است.
الهام علی‌اف دومین فرزند حیدر علی‌اف، رهبر سابق آذربایجان است. او از سال ۲۰۰۳ در پی درگذشت پدرش رئیس‌جمهور آذربایجان در انتخاباتی که شاهد تقلب انتخاباتی بود، به ریاست جمهوری رسید. ثروت ناشی از نفت جمهوری آذربایجان، این کشور را قادر ساخته رویدادهای پر خرج بین‌المللی را میزبانی کند و همچنین دست به تلاش‌های گسترده‌ای در امر لابی‌گری بزند.
پس از مرگ یاکوب اشمیت در سال ۱۹۱۱، آدولف، برادر برمر و داماد اشمیت، آب‌جوسازی اشمیت را اداره کرد. برادران برمر در سیاست نیز دستی بالا داشتند و در دههٔ ۱۸۹۰ علیه قانون انتخاب بخش مینه‌سوتا لابی‌گری کردند. این قانون در صورت تصویب، به بخش‌ها اجازه می‌داد قوانین ضد مصرف الکل وضع کنند. پس از درگذشت آدولف در سال ۱۹۳۹، اتو به ریاست آب‌جوسازی اشمیت رسید.
باطبی از جمله ایرانیانی است که در ایالات متحده در خصوص مقولهٔ حقوق بشر در ایران به لابی‌گری با دولت آمریکا پرداخت. او یکی از سخنرانان ویژهٔ فراخوان وزارت خارجهٔ آمریکا برای حمایت از حقوق بشر در ایران بود.
لابی‌گری در برابر دولت‌ها یکی از مهم‌ترین افزار اسپین دکتر هاست. به گفته هفته‌نامه اشپیگل از قول یک سازمان تحقیقاتی آمریکایی صنایع، ارگان‌ها، سندیکاها، زمین بازها، بانکها، بیمه‌ها و غیره سالانه تقریباً ۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ (سه میلیارد/ در سال ۲۰۰۶ م) دلار صرف عملیات لابی‌گری می‌کنند تا به روی دولت مرکزی و ارگان‌های آن تأثیر بگذارند و بتوانند اهداف و مقاصد خود را پیش ببرند و عملی کنند. صنایع داروسازی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران در این بخش هستند.
لابی‌گری دائمی او برای برقراری حق تکثیر و مبارزه با نقض حق تکثیر نقش مهمی در استقرار قانون حق تکثیر در سال ۱۸۳۰ در پروس داشت.
ژان-لوک گدار پیش از ساختن فیلم تعطیلات آخر هفته، به عنوان یکی از شخصیت‌های کلیدی موج نوی فرانسه شناخته شده بود و در هر فیلم (و حتی در صحنه‌های متفاوت یک فیلم واحد) قواعد سینما را از نو خلق می‌کرد. ساخت این فیلم، با نقطه عطفی در زندگی کارگردان و تاریخ فرانسه مصادف شد. فیلم در سال ۱۹۶۷ اکران شد. در این زمان گدار رسماً اعلام کرد مارکسیست لنینیست است و زیر بار روش‌های مرسوم جذب سرمایه برای ساخت فیلم‌هایش نخواهد رفت. روح انقلابی‌گری که در فیلم وجود داشت یک سال بعد در جنبش ۱۹۶۸ فرانسه و قیام دانشجویان نمودار شد.