قلدر

معنی کلمه قلدر در لغت نامه دهخدا

قلدر. [ ق ُ دُ ] ( ترکی ، ص ) خشن و تنومند. گردن کلفت. زورمند. قلچماق. رجوع به قلچماق شود.

معنی کلمه قلدر در فرهنگ معین

(قُ دُ ) [ تر. ] (ص . ) قوی ، گردن کلفت .

معنی کلمه قلدر در فرهنگ عمید

مرد پرزور، گردن کلفت، و خودسر.

معنی کلمه قلدر در فرهنگ فارسی

قولدور: مردپر وروگردن کلفت وخودسر
( صفت ) مرد قوی و زورگو : قلدر ملیونری گفت که آقای فلان جعبه ها دارد و هرجعبه پر از شمش طلاست . ( بهار ۷٠۴ :۱ )

معنی کلمه قلدر در ویکی واژه

قوی، گردن کلفت.

جملاتی از کاربرد کلمه قلدر

به‌رغم هشدارهای مکرر مسئولان کادر درمانی کشور نسبت به خطر گسترش کرونا، احمد خاتمی گفت: «قدرتمندتر از شما که رضا خان قلدر بود، با خشونت می‌خواست جلوی عزاداری را بگیرد و نتوانست.»
او به دلیل طلاق والدین، قلدری در مدرسه، و مشکل در درک نشانه‌ها و علایم ارتباط اجتماعی به دلیل نشانگان آسپرگر، دوران کودکی دشواری را سپری کرد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به منطقه فرود، پسران بد، کشتی با ارنست همینگوی، خصوصی و شخصی و قلدر اشاره کرد.
این مجموعه به موضوعات بحث‌برانگیزی همچون خانواده‌های ناکارآمد، بیماری روانی (همچون اختلال خوردن و اختلال دوقطبی)، روابط جنسی نوجوانان، سوء مصرف مواد، مرگ و قلدری می‌پردازد.
مرد جوان قلدری در محله بروبیایی دارد و دخترهای محله غالباً معشوقهٔ او بوده‌اند...
قلدری، آزادی بیان محسوب نمی‌شود و ممکن است با روند قضایی و جریمه مالی مواجه شود.
مشدی و قلدر و غدّارْست این تازه حریف من چه با مشدی و با قلدر و غدّار کنم
در سال ۲۰۱۰ چاپ دیگری از این کتاب با تغییرات احتمالاً تکمیلی نسبت به نسخه‌های قبلی منتشر شد. این کتاب همچنین در ایران زیر نام قلدر، توسری‌خور و تماشاچی منتشر شده که در این نوشتار به‌منظور پرهیز از توهینِ احتمالی به قربانیانِ این پدیده از آن نام استفاده نشده‌است.
واژگانی که ریشهٔ ترکی دارند و وارد فارسی شده‌اند، همان‌طور که در ترکی آذربایجانی تلفظ می‌شوند نوشته می‌شوند. مثال «بوْشقاب» (بشقاب)، «اۆتو» (اتو)، «شوُلوق» (شلوغ)، «قوُلدور» (قلدر).
این فیلم دنباله فیلم مونا قلدره می باشد.
تشخیص دشوار: معلمان و والدین ممکن است از زورگویی و آزار سایبری به موقع مطلع نشوند و تشخیص کودک مورد قلدری قرار گرفته دشوار خواهد بود.