قضاییه

معنی کلمه قضاییه در فرهنگ معین

(قَ یِ یا یَ ) [ ع . قضائیه ] (ص نسب . ) مؤنث قضایی ، قوة ~یکی از سه قوة اداره کننده کشور است و آن شامل کلیه دستگاه های دادگستری است .

جملاتی از کاربرد کلمه قضاییه

به دنبال این موضوع و سرعت‌گرفتن اعدام‌ها، و با توجه به عدم اطلاع‌رسانی دستگاه قضایی در خصوص علل اعدام‌ها موجی از التهاب و نگرانی در بین خانواده‌های زندانیان آنان ایجاد شده و متعاقبا خانواده‌های زندانیان در برابر ساختمان قوه قضاییه در تهران با برگزاری تجمع‌های اعتراضی نسبت به سرعت‌بخشیدن به اجرای حکم اعدام نزدیکان خود ابراز نگرانی کردند.
باطبی در گفتگو با رادیو زمانه گفت که در زندان به دلیل تحمل شکنجه و حبس طولانی سکتهٔ ناقص مغزی کرده و به کما رفته‌است و همچنین در نامه به رئیس قوهٔ قضاییه ایران نوشت به بیماری‌های مختلف مبتلا گردیده‌است.
مقامات قوه قضاییه نظام جمهوری اسلامی ایران، بیماری کرونا را به عنوان ابزاری برای شکنجه بر ضد زندانیان سیاسی به کار گرفته‌اند.
افشای اسناد قوه قضاییه اشاره به درز اطلاعات به‌دست آمده از هک سرورهای این نهاد حکومتی توسط گروه هکری عدالت علی در ۱ اسفندماه ۱۴۰۲ دارد.
پس از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ دولت محمود احمدی‌نژاد و قوه قضاییه با انحلال احزاب و دستگیری اعضای احزاب سعی در محدود کردن فعالیت احزاب اصلاح طلب کردند.