قدردانی
معنی کلمه قدردانی در لغت نامه دهخدا

قدردانی

معنی کلمه قدردانی در لغت نامه دهخدا

قدردانی. [ ق َ ] ( حامص مرکب ) قدرشناسی.

معنی کلمه قدردانی در فرهنگ عمید

= قدرشناسی

معنی کلمه قدردانی در فرهنگ فارسی

قدر شناسی .

معنی کلمه قدردانی در دانشنامه عمومی

قدردانی یا قدرشناسی ( به انگلیسی: Gratitude ) از کلمه لاتین gratus به معنی سپاس و خشنودی گرفته شده است. سپاس گزاری ( به انگلیسی: Thankful ) یا قدردانی بیان نوعی احساس امتنان و سپاس است که در آن شخص دریافت کننده محبت، نشانه و پیامی مثبت را به اهداکننده این محبت ابراز می دارد.
موضوع قدردانی در طول تاریخ، مورد توجه مذاهب گوناگون در جهان بوده است. این موضوع همچنین مورد توجه فلاسفه باستان، قرون وسطی و مدرن بوده است، و هم چنان از موضوعات مورد بحث در میان فیلسوفان معاصر است.
مطالعات سیستماتیک در حوزه روان شناسی و موضوع قدردانی تقریباً از سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز شد. احتمالاً به این دلیل که تا آن زمان، مطالعات روان شناسی به طور سنتی بیش تر بر درک از پریشانی متمرکز بود تا درک از احساسات مثبت. مطالعات حس قدردانی در روان شناسی شامل درک احساس تجربه کوتاه مدت از قدردانی ( قدردانی لحظه ای ) ، نقش تفاوت ها و ویژگی های فردی در شدت و تناوب احساس قدردانی در افراد و رابطه بین این دو جنبه، و همچنین مزایای روان درمانی حاصل از احساس تجربه قدردانی در فرد می پردازد.
حس قدردانی با حس مدیون شدن تفاوت دارد. در حالی که منشأ هر دو حس قدردانی و مدیون شدن، از گرفتن کمک از دیگران نشأت می گیرد، اما حس دین تنها زمانی در فرد پدیدار می شود که که شخص دریافت کننده محبت احساس می کند که ملزم است به نحوی لطف و کمک طرف مقابل را جبران نماید. این احساسات منجر به واکنش های مختلف می شود؛ حس مدیون شدن می تواند سبب آن شود که افراد کمک طرف مقابل را رد نمایند یا از اعطاکننده محبت دوری بجوید، درحالی که قدردانی می تواند به این رابطه بهبود بخشد.
قدردانی همچنین ممکن است در جهت تقویت برآیند رفتارهای اجتماعی مؤثر باشد. به عنوان مثال، یک آزمایش نشان داد که مشتریان یک فروشگاه طلا و جواهر که با آن ها تماس گرفته شده و از آن ها بابت خریدشان تشکر شده بود، افزایش ۷۰ درصدی خریدهای بعدی را در پی داشت. در مقایسه، مشتریانی که با آن ها تماس گرفته شده و تنها در مورد تبلیغات محصولات جدید به آن ها گفته شده فقط ۳۰٪ افزایش خرید را در پی داشته است و مشتریانی که اصلاً با آن ها تماس گرفته نشده هیچ گونه افزایشی در فروش نداشته اند. در مطالعه دیگری، مشتریان رستورانی که خدمت کار کلمه «متشکرم» را بر روی میزشان می گذاشته، انعام بیشتری دریافت کرده اند.
قدردانی (فیلم). قدردانی ( به زبان مالایالم:Abhinandanam ) فیلمی محصول سال ۱۹۷۶ و به کارگردانی آی. وی. ساسی است. در این فیلم بازیگرانی همچون وینسنت، سری دوی، جایا بهاراتی، پرما، آدور باسی ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه قدردانی در فرهنگ عمید

جملاتی از کاربرد کلمه قدردانی

بدل با دشمنم کردی دریغ از قدردانی‌ها چه دلّالی که آتش را به خاکستر بها کردی!
گر نباشد قدردانی چون تو در بزم هنر نام ارباب هنر بر خاطری نارد گذار
آکادمی شاعران آمریکادر سال ۱۹۳۴ در شهر نیویورک توسط ماری بولاک ۲۳ ساله ایجاد شد و مأموریت آن «حمایت از شاعران آمریکا در تمام مراحل حرفهٔ خود در جهت ارتقای قدردانی از شعر معاصر» است. در سال ۱۹۳۶ آکادمی شاعران آمریکا رسماً به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی به ثبت رسید. ماری بولاک برای نیم قرن آتی رئیس آکادمی شاعران آمریکا بود و سی سال از آن مدت، سازمان را خارج از آپارتمان خود اداره کرد. در سال ۱۹۸۲، ماری بولاک جایزه افتخاری هنر و فرهنگ شهرداری را دریافت کرد. او همچنین موفق به دریافت مدال طلای مؤسسه ملی علوم اجتماعی شد که بخاطر خدمات برجسته به هنر از سوی مؤسسه ملی هنر و کتابت اعطا می‌شود.
این نقاشی در نگارخانه ترتیاکوف در مسکو نگهداری و به نمایش گذاشته شده‌است و در نمایشگاه دانشگاهی در سال ۱۸۶۳ ارائه شد. موضوع آن، اندازه غیرمعمول و دستاورد باشکوه، این هنرمند را قادر ساخت تا بلافاصله یکی از مشهورترین نقاشان در بین نقاشان روسی شود. برای قدردانی از این کار، فرهنگستان عنوان استاد را به وی اعطا کرد.
خود بیا انصاف ده با قدردانی همچو تو باید اینسان‌قدر چون من نکته‌سنجی نکته‌یاب‌؟
از او در اولین دوره جشن منتقدان در سال ۱۳۸۵ تقدیر شد که البته به دلیل بیماری نتوانسته بود در این مراسم حاضر شود. همچنین در سال ۱۳۸۹ در جشن «بچه‌های دیروز» با تجلیل از هنرمندان حوزه کودک و نوجوان، از وی تقدیر شد و تندیس قدردانی، توسط داود رشیدی به وی اهدا شد.
عزیز قدردانی نیست در مصر سخن سنجی ندارد ورنه جنسی غیر یوسف کاروان ما
دایم کلیم دوران در پستیم ندارد شاید که قدردانی بردارد از زمینم
برای قدردانی از اقدامات نوع‌دوستانه بویدنز به عنوان یک شهروند، جایزه جفرسون برای خدمات عمومی در سال ۲۰۰۳ به او تعلق گرفت. بویدنز و داگلاس تنها زوج متأهلی هستند که هر کدام جایزه جفرسون را دریافت کرده‌اند؛ داگلاس در سال ۱۹۸۳ جایزه جفرسون را گرفت.
چون موج، قدردانی دریاست مطلبم گاهی اگر به دامن ساحل گذشته ام
آوخ آوخ که قدردانی نیست تا هنرهای خویش بشمارم
بخوانند، از او قدردانی کنند چو من بهر او ریزه‌خوانی کنند
نشئهٔ ناقدردانی بسکه زور آورده است اکثری از ترک می‌ بیعت به افیون کرده‌اند
حیف است موج آزاد نازد به قید گوهر بی‌قدردانیی نیست پایی که سر نگردد