قانونگذاری

معنی کلمه قانونگذاری در لغت نامه دهخدا

قانون گذاری. [گ ُ ] ( حامص مرکب ) وضع کردن قانون. عمل قانون گذار.

معنی کلمه قانونگذاری در فرهنگ فارسی

عمل قانون گذار وضع قانون . یا دوره قانون گذاری . دوره مجلس شورای ملی دوره تقنینیه .

معنی کلمه قانونگذاری در ویکی واژه

legislazione

جملاتی از کاربرد کلمه قانونگذاری

او از ۱۸۷۱ تا ۱۸۷۴ به عنوان عضو حزب لیبرال به عنوان عضو اسکس در مجلس قانونگذاری انتاریو حضور داشت.
سیاست اکوادور به صورت سیستم رئیس‌جمهوری نمایندگی مردمی جمهوری است، که در آن رئیس‌جمهور اکوادور هم رئیس دولت و هم رهبر کشور در یک سیستم چند بخشی است. توان اجرایی در اختیار دولت است. حق قانون‌گذاری هم در دستان دولت و هم کنگره ملی اکوادور است. بخش قضایی جدای از بخش‌های قانونگذاری و اجرایی است.
اسکار براون جونیور (زاده ۱۰ اکتبر ۱۹۲۶ – درگذشته ۲۹ مه ۲۰۰۵) خواننده، ترانه‌سرا، نمایشنامه‌نویس، شاعر، فعال حقوق مدنی و سیاسی، و بازیگر آمریکایی بود. جدای از حرفه‌اش، براون برای تصاحب کرسی هم در مجلس قانونگذاری ایالت ایلینوی و هم در کنگره ایالات متحده آمریکا تلاش کرد اما موفق نشد. براون ترانه‌های زیادی ساخت (۱۲۵ منتشر شده)، ۱۲ آلبوم و بیش از ده‌ها نمایشنامه موزیکال نوشت.
در سال ۲۰۱۴ میلادی سیلنوف به عضویت مجلس قانونگذاری استان روستوف انتخاب شد.
شروع مسیر سیاسی آناتولی الکساندروویچ سوبچاک به سال 1989 باز می‌گردد، زمانی که پس از عضویت در حزب کمونیست و فعالیت های بسیار زیاد، به عنوان نماینده مردمی انتخاب شد. در کنگره اول، پس از ورود به شورای عالی به عنوان رئیس زیرکمیته قانونگذاری اقتصادی تعیین و یکی از بنیانگذاران گروه نمایندگان بین‌مناطقی شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی شد.
لوپن با دریافت ۳۳٫۹٪ از آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه (۲۰۱۷), به دور دوم رفت و به امانوئل مکرون باخت. در انتخابات پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۹ این حزب با غلبه بر حزب رئیس‌جمهور امانوئل مکرون در جایگاه نخست قرار گرفت. او در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه (۲۰۲۲), دوباره در دور دوم در برابر مکرون قرار گرفت و ۴۱٫۴۵٪ از آرا را دریافت کرد. اجتماع ملی شمار نمایندگان خود در پارلمان را در انتخابات مجلس قانونگذاری فرانسه ۲۰۲۲ از ۷ به ۸۹ کرسی افزایش داد..
اولین واکنش رسمی و قانونگذاری علیه آیین مانوی از سوی دولت روم تحت دیوکلتیان صورت گرفت. دیوکلتیان در یک فرمان رسمی به نام «دربارهٔ نفرین و مانوی» (۳۰۲) در «مجموعه قوانین موزاییک و رومی» گردآوری شده و خطاب به معاون آفریقایی روم نوشته شده‌است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت حزب جمهوری اسلامی درآمد و مدتی نیز به کار قضاوت پرداخت. سپس وارد بدنه قانونگذاری و اجرائی کشور شد و با رأی مردم ماه‌نشان، از توابع استان زنجان، به دورهٔ اول مجلس شورای اسلامی راه یافت و در دوره‌های دوم و سوم مجلس شورای اسلامی نیز نماینده مردم زنجان و طارم بود. او از اعضا و مؤسسین مجمع روحانیون مبارز، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و مجمع نمایندگان ادوار مجلس به‌شمار می‌رود.
هر ایالت به شیوه‌ای که مجلس قانونگذاری آن معین می‌کند، تعدادی انتخاب کننده تعیین خواهد نمود که تعدادشان برابر با تعداد کل سناتورها و نمایندگانی می‌باشد که یک ایالت مجاز به داشتن آنها در کنگره‌است؛ ولی هیچ سناتور، نماینده یا فردی که در ایالت متحده دارای سمتی غیرانتفاعی یا انتفاعی باشد نمی‌تواند به عنوان انتخاب کننده تعیین گردد.