قالپاق

قالپاق

معنی کلمه قالپاق در لغت نامه دهخدا

قالپاق. ( ترکی ، اِ ) کلاه ترکان از پوست که پشم آن بازکرده نباشند .

معنی کلمه قالپاق در فرهنگ معین

[ تر. ] (اِ. ) ۱ - کاسه ای فلزی که در وسط چرخ اتومبیل روی مهره ها وصل می شود. ۲ - کلاه ترکان از پوست که پشم آن را باز نکرده باشند.

معنی کلمه قالپاق در فرهنگ عمید

۱. صفحۀ فلزی گرد که در چرخ اتومبیل بر روی پیچ و مهره های چرخ نصب می کنند.
۲. کلاه پوستی.

معنی کلمه قالپاق در فرهنگ فارسی

قلپاق: کلاه پوستی، صفحه فلزی گردکه روی پیچ ومهره چرخ اتومبیل نصب شود
( اسم ) ۱ - کلاه ترکان از پوست که پشم آن را باز نکرده باشند ۲ - کاسه ایست فلزی که معمولا از ورشو است و آن را در وسط چرخ اتومبیل روی مهره های وصل کننده چرخ ببدنه ماشین نصب کنند . یا دور قالپاق . نواریست معمولا از ورشو یا پلاستیک در حاشیه خارجی قالپاق نصب کنند .

معنی کلمه قالپاق در فرهنگستان زبان و ادب

{hub cap/ hubcap, wheel cover, wheel trim} [قطعات و مجموعه های خودرو] قطعه ای گرد که برای زیبایی چرخ و پوشاندن پیچ های آن بر روی چرخ نصب می شود

معنی کلمه قالپاق در دانشنامه عمومی

قالپاق صفحه گردی است که جنبه تزیینی داشته و بخش مرکزی چرخ را پوشش می دهد. خودروهایی که دارای رینگ فولادی هستند دارای قالپاق های بزرگ و آنهایی که دارای رینگ های آلیاژی هستند دارای قالپاق های به مراتب کوچکتر هستند. این کلمه از زبان ترکی آذربایجانی به معنی در قابلمه گرفته شده است که دلیل آن نیز شباهت ظاهری آنهاست. اصلی ترین طراحی قالپاق توسط دایملر و بوش بوده است.
قالپاق ها انواع مختلفی دارند که اصلی ترین آنها قالپاق اسپرت و فابریک می باشد و قالپاق های اسپرت در رنگ ها و طرح های مختلف به خودرو زیبایی بیشتری می دهند.
جنس قالپاق ها از قدیم تا کنون تغییر زیادی کرده است و به سمت سبک تر و مقاوم تر شدن رفته اند. قالپاق ها غالباً دارای نماد شرکت یا برندی در وسط خود هستند که به زیبایی آنها می افزاید.
قالپاق ها بسته به اندازهٔ رینگ فولادی اندازه های متفاوتی دارند به طور مثال رینگ های فولادی ۱۳ اینچ برای ماشین هایی همچون پراید و تیبا استفاده می شود.

معنی کلمه قالپاق در ویکی واژه

کاسه‌ای فلزی که در وسط چرخ اتومبیل روی مهره‌ها وصل می‌شود.
کلاه ترکان از پوست که پشم آن را باز نکرده باشند.

جملاتی از کاربرد کلمه قالپاق

یک روز پس از اعتراضات، میرضیایف موافقت کرد که اصلاحات قانون اساسی در مورد خودمختاری قره‌قالپاقستان را پس بگیرد. در همان زمان، دولت قره‌قالپاقستان مدعی شد که معترضان تلاش کرده‌اند به ساختمان‌های دولتی یورش ببرند. متعاقباً دسترسی به اینترنت در قره‌قالپاقستان مسدود شد و دولت ازبکستان در منطقه وضعیت اضطراری اعلام کرد.
در خانه جدید نیز ناپدری با او رفتار خوبی نداشته و استیو مجدداً شروع به پرخاشگری کرد و در نتیجه مجدداً وی را به اسلاتر نزد پدربزرگ و مادر بزرگش فرستادند. این آخرین باری بود که وی به آنجا رفت. استیو در ۱۴ سالگی بدون حتی خداحافظی کردن مزرعه را ترک کرده و به یک سیرک پیوست و دوباره ولی این‌بار خودش مجدداً به نزد مادر و ناپدری‌اش برگشت و زندگی خلافکارانه‌اش را مجدداً دنبال کرد. استیو را یک‌بار در حین سرقت قالپاق اتومبیل دستگیر کردند و او را تحویل ناپدری‌اش دادند که باعث شد کتک شدیدی از او بخورد و درگیری به وجود آمده باعث شد تا استیو را از بالای پله‌ها به پایین پرت کند؛ در پایین پله‌ها استیو بلند شده و رو به ناپدری‌اش گفت: اگه دست کثیفت رو یک‌بار دیگه به من بزنی، قسم می‌خورم که می‌کشمت.
اعتراضات در منطقه خودمختار قره‌قالپاقستان در ازبکستان در ۱ ژوئیه ۲۰۲۲ به دلیل انجام همه‌پرسی اصلاحات پیشنهادی شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان، که درقانون اساسی ازبکستان وارد کرده بود تا به وضعیت منطقه قره‌قالپاقستان به عنوان یک منطقه خودمختار ازبکستان که حق جدایی از ازبکستان را دارد پایان دهد، آغاز شد.
ازبکستان ۴۴۸٬۹۷۸ کیلومترمربع مساحت و ۳۳٬۴۱۲٬۰۰۰ تن جمعیت داردکه از این لحاظ ۵۶امین کشور بزرگ جهان و ۴۲امین کشور پرجمعیت جهان به حساب می‌آید. در میان کشورهای مستقل همسود از نظر پهناوری پنجمین و از لحاظ جمعیت سوم است. پایتخت آن تاشکند و از شهرهای مهم آن سمرقند و بخارا و ترمذ است. این کشور ۱٬۴۲۵ کیلومتر از شرق به غرب و ۹۳۰ کیلومتر از شمال به جنوب کشیده شده‌است. در این کشور هم یک جمهوری خودمختار به نام قره‌قالپاقستان قرار دارد.
علی‌رغم امتیازاتی که دولت ازبکستان برای حفظ خودمختاری قره‌قالپاقستان داده بود، در ۲ ژوئیه اعتراض‌ها همچنان افزایش یافت و منجر به مسدود شدن اینترنت در سرتاسر قره‌قالپاقستان شد و رئیس‌جمهور میرضیایف وضعیت فوق‌العاده را در این منطقه اعلام کرد.
تا ۴ ژوئیه ۲۰۲۲، پولاد آهنوف، سیاستمدار اپوزیسیون، خاطرنشان کرد که به نظر می‌رسد وضعیت به دنبال وضعیت اضطراری و اعمال مقررات منع آمد و شد توسط دولت ازبکستان تثبیت شده‌است، اما همزمان ابراز نگرانی کرد که ناآرامی‌ها ممکن است به یک درگیری قومی بین ازبک‌ها و قالپاق‌ها تبدیل شود. وی گفت: «به‌طور کلی، من فکر می‌کنم که وضعیت در حال شروع به ثبات است، اما خطر دیگری وجود دارد. حقایقی از درگیری‌های قومی بین قالپاق‌ها و ازبک‌ها وجود داشته‌است. . . . این وضعیت به قره‌قالپاقستان ربط ندارد، بلکه موضوع درگیری بین قره‌قالپاق‌ها و ازبک‌ها خواهد بود.»
یک روز پس از آغاز اعتراضات در نوکوس، پایتخت قره‌قالپاقستان که دولت اعلام کرد معترضان تلاش کرده‌اند به ساختمان‌های دولتی یورش ببرند. رئیس‌جمهور میرضیایف اصلاحات قانون اساسی را پس گرفت.
سلطان بک ضیایف، وزیر بهداشت قره‌قالپاقستان، گفت که بیمارستان‌های نوکوس مملو از معترضانی است که در درگیری با نیروهای امنیتی مجروح شده‌اند و «هزاران» نفر در بیمارستان بستری شده‌اند.