قاصد

قاصد

معنی کلمه قاصد در لغت نامه دهخدا

قاصد. [ ص ِ ] ( ع ص ) نعت فاعلی ازقصد. آهنگ کننده. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). قصدکننده. ( مهذب الاسماء ). || در اصطلاح فارسی مستعدقتل. ( آنندراج ). آنکه قصد جان کسی کند :
دل بد چه کنی بر من و بدعهد چه گردی
قاصد چه شوی بی سببی فتنه و شربر.سوزنی.بخون و خواسته مهتران شدم قاصد
ربا و رشوه پذیرفتم از وصی و یتیم.سوزنی.همان قاصدان نیز کردند جهد
که بر خون او بسته بودند عهد.نظامی.|| راه راست رونده. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). || میانه. ( فرهنگ نظام ). || نزدیک. ( منتهی الارب ) ( مهذب الاسماء ). || آسان. || سبک. ( مهذب الاسماء ). || چوب شکننده. ( آنندراج ). || برید. پروانه.پیک. رسول. پیاده ای که نامه یا پیغام برای دور برد.پیغامبر. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ نظام ). و این معنی مخصوص فارسی است. ( فرهنگ نظام ). رجوع به چپر و چاپار شود :
ازیرا سوی صدر تو از این پس
نباشد قاصد من جز کبوتر.مسعودسعد.فرستم قاصدی تا بازش آرد
بسان مرغ در پروازش آرد.نظامی.در حال رسید قاصد از راه
آورد مثال حضرت شاه.نظامی.مرا قاصد بدین خدمت فرستاد
تو دانی نیک و بد کردم ترا یاد.نظامی.گفت تا قاصد را گرفتند و رساله را بخواندند. ( گلستان ).
قاصد رود از پارس به کشتی به خراسان
گر چشم من اندر عقبش سیل براند.سعدی.حسب حالی ننوشتیم و شد ایامی چند
قاصدی کو که فرستم به تو پیغامی چند.حافظ. || ( ق ) بعمد. بقصد. عمداً. قصداً. عامداً :
شاه قاصد گفت هین احوال چیست
که بغلتان از زر و همیان تهی است.مولوی.- بقاصد ؛ بقصد :
گفت دل دانم ، بقاصد میکنم
رازق است اﷲ بر جان و تنم.مولوی.

معنی کلمه قاصد در فرهنگ معین

(ص ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - قصدکننده . ۲ - پیک پیاده که نامه یا پیغامی را به مقصد دوری می برد.

معنی کلمه قاصد در فرهنگ عمید

۱. نامه بر، پیک، چاپار.
۲. [قدیمی] قصدکننده، آهنگ کننده.

معنی کلمه قاصد در فرهنگ فارسی

قصدکننده، آهنگ کننده، نامه بر، پیک، چاپار
( اسم ) ۱ - آهنگ کننده قصد کننده ۲ - آنکه قصد جان کسی کند ۳ - میانه رو ۴ - کسی که نامه یا پیغام بجایی ( دور ) برد برید پیک ٠ یا گل قاصد ٠ یا قاصد چرخ ۱ ٠ - ماه قمر ۲ - آفتاب شمس ٠

معنی کلمه قاصد در دانشنامه عمومی

قاصد ( به معنای پیک و فرستاده ) یک بمب هوشمند ۹۰۰ کیلوگرمی ( ۲۰۰۰ پوندی ) ساخت ایران است. بمب قاصد بمبی است هوا به زمین، هدایت شونده و دور برد، تا کنون سه نمونه از بمب های قاصد توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شده است. بمب قاصد ۱ با سر جنگی ۲۰۰۰ پوندی بردی معادل ۴۰ کیلومتر دارد و از یک سامانه هوشمند و اپتیکی پسیو برای هدایت آن استفاده می شود. بمب قاصد ۲ نسبت به قاصد ۱ با افزایش برد ۱۰ کیلومتری ( برد ۵۰ کیلومتر ) و با حفظ سر جنگی ۲۰۰۰ پوندی که امکان استفاده آن از فاصله ۵۰ کیلومتری را میسر می کند. بمب قاصد ۳ به دلیل داشتن یک پیشرانه راکتی بردی معادل ۱۰۰ کیلومتر را پیدا کرد و بالک های آن نیز در مقایسه با دو نمونه قبلی کوچک تر شده است که این موضوع موجب افزایش برد دو برابری این بمب نسبت به نمونه های قبلی شده است.
قاصد یک جنگ افزار هدایت شونده دقیق است؛ اما این آشکار نیست که آیا این بمب هدایت لیزری است یا هدایت تلویزیونی. در ۲۳ اوت ۲۰۰۷ پرس تی وی این بمب را به عنوان یک بمب هدایت لیزری گزارش داد؛ اما فیلمی که در هنگام تست آتش آن تهیه کرده اند نشانگر هدایت تلویزیونی بودن آن است. این بمب توسط هواپیمای جت اف - ۴ فانتوم بکار می رود.

جملاتی از کاربرد کلمه قاصد

در مستی اسیر می نویسم قاصد مبر این نوشته ها را
نفس هویت است و ذات وجود که جز او نیست قاصد و مقصود
قاصد اهش پیاپی تا سَماک کای خدا گفتی توام الق عصاک
قاصد چو آمد سوی تو آهسته رفتم همرهش گفتم مبر نامم برش زیرا که محزون می‌شدی
احزاب ارمنی مقاصد روسیه و عثمانی در قبال ایران را زیر سؤال بردند و هر دو را به کوشش برای متوقف ساختن جنبش مشروطیت و تصاحب سرزمین ایران متهم کردند.
برنگردد قاصد از شرم جواب تلخ او چون پیام من بر شیرین کلام من برد
چون رود پاراگوئه در سمت راست آسونسیون واقع شده این شهر به عنوان پایانه رود در ناحیه مرکز شهر و درحومه ساجونیا محسوب می‌شود. ترابری عمومی بسیار سنگین بوده و از طریق اتوبوسهایی انجام می‌گیرد که در تمام نواحی شهر گردش دارند. پایانه اصلی اتوبوس برای مقاصد طولانی در خیابان جمهوری آرژانتین قرار داشته و سرویسهای اتوبوس آن تمام نواحی پاراگوئه نیز مسیرهای بین‌المللی به کشورهای نزدیک همچون آرژانتین، برزیل، بولیوی و اروگوئه را به یکدیگر متصل می‌نماید. فرودگاه بین‌المللی سیلویو پتیروسی در شهر لوکه در محدودۀ آسونسیون واقع شده‌ است.
ایمرغ جان خود نامه بر موقوف قاصد هم مشو ترسم که تا قاصد رسد ناگاه فرمان در رسد
گشتی به وقوف بر مواقف قانع شد قصد مقاصدت ز مقصد مانع
قاصد چو شنید کام و ناکام باز آمد و باز داد پیغام
صائب هزار قاصد یأس آمد و گذشت چون برق می پرد به رهش چشم ما هنوز
با نسیم سحری قصه کن آغاز صغیر قاصد خوشخبر و پیک نکومقدم ماست
اردبیل به واسطه داشتن مناظر بی‌نظیر طبیعی، جزو مقاصد توریستی مطرح ایران است. اردبیل و سرعین به واسطه پذیرش گردشگر، میزبان مسافران تابستانی و زمستانی می‌باشد. در تابستان استفاده از مناطق خوش آب و هوای اردبیل و در پاییز و زمستان به واسطه دارا بودن پیست اسکی آلوارس و آبگرم‌های معدنی سرعین میزبان مسافران می‌باشد.
۵۰۴ان‌های نیروی هوایی پادشاهی بریتانیا سرانجام در سال ۱۹۳۳ جای خود را به آورو تیوتر دادند و تعداد کمی از آن‌ها تا سال ۱۹۴۰ برای مقاصد غیرنظامی مانند یدک‌کشی گلایدر به کار گرفته می‌شدند.