فیما

معنی کلمه فیما در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی فِیمَا: در آن چه
معنی لَا یَجِدُواْ: نیابند ( در عبارت "فَلَا وَرَبِّکَ لَا یُؤْمِنُونَ حَتَّیٰ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لَا یَجِدُواْ فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجاً مِّمَّا قَضَیْتَ "جزمش به دلیل " حتی " است)
معنی مَکَّنِّا: قدرت و تمکین دادیم- امکانات دادیم (کلمه مکان به معنای قرارگاه هر چیز است از زمین ، و معنای امکان و تمکین ،قرار دادن در محل است . و چه بسا ، که کلمه مکان و مکانت به استقرارگاه امور معنوی اطلاق میشود ، مثل اینکه میگوئیم فلانی مکانتی در علم دارد ، و یا ...
معنی مَّکَّنَّاکُمْ: به شما قدرت و تمکین دادیم - به شما امکانات دادیم (کلمه مکان به معنای قرارگاه هر چیز است از زمین ، و معنای امکان و تمکین ،قرار دادن در محل است . و چه بسا ، که کلمه مکان و مکانت به استقرارگاه امور معنوی اطلاق میشود ، مثل اینکه میگوئیم فلانی مکانتی در ع...
معنی مَّکَّنَّاهُمْ: به آنان قدرت و تمکین دادیم - به آنان امکانات دادیم (کلمه مکان به معنای قرارگاه هر چیز است از زمین ، و معنای امکان و تمکین ،قرار دادن در محل است . و چه بسا ، که کلمه مکان و مکانت به استقرارگاه امور معنوی اطلاق میشود ، مثل اینکه میگوئیم فلانی مکانتی در...
ریشه کلمه:
فی (۱۷۰۱ بار)ما (۲۶۲۲ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه فیما

تفاهمنامه همکاری فیمابین مجله ادبیات متعهد به نمایندگی آقای پارسا نظری صاحب امتیاز و مدیرمسئول مجله ادبیات متعهد و بنیاد صادق هدایت به نمایندگی آقای جهانگیر هدایت رئیس بنیاد و جایزه ادبی صادق هدایت در دو نسخه و ۷ ماده با ۳۸ بند در تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۸ منعقد گردید.
قال الله تعالی: «و ابتغ فیما آتاک الله الدار الاخره... الایه.
آلوسینه در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط «کانال +» و در سال ۲۰۰۲ توسط «ویوندی اونیورسال» خریداری شد. سپس از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ در تملک شرکت آمریکایی «تایگر گلوبال» بود و سرانجام از ژوئن ۲۰۱۳ تحتِ مالکیت شرکت هلدینگ «فیمالاک» قرار گرفت.
این شکارچی منقرض شده شبیه چاقودندان در دوره‌ی پلیستوسن بود اما کمی کوچکتر از آن بوده است. در این گونه نرها بسیار بزرگتر از ماده‌ها بودند، این در واقع یک دودیسی جنسی محسوب می‌شود. اندازه‌گیری اسکلت از گونه نشان می‌دهد که وزنی در حدود ۲۰۱ کیلوگرم داشته در حالی که اندازه‌گیری گونه «آمفیماچایروودوس کبیر» در آفریقای مرکزی وزنش ۳۳۰–۴۳۰ کیلوگرم بوده است. او از شانه‌های خود به ارتفاع ۱٫۲ متر و طول ۲ متر داشته است و این امر او را به یکی از بزرگترین گربه‌های شناخته شده تبدیل می‌کرده است. با این حال اندازه‌گیری‌ها دقیق نیست.
بیماری هر دو جنس (به خصوص افراد با رنگ روشن پوست) را درگیر می‌کند ولی در زنان سه برابر شایع‌تر است. سن بروز معمولاً ۳۰ تا ۶۰ سال است. گاه ضایعات در گردن، کتف، گوش و سینه نیز مشاهده می‌شوند. ممکن است قرمزی و تورم پوست همزمان با سایر ضایعات پوستی مانند تلانژکتازی (برجسته شدن عروق)، پوسچول و پاپول باشد. درگیر شدن گستردهٔ بینی، که بیشتر در آقایان دیده می‌شود، به رینوفیما معروف است. در افراد با پوست روشن و بور و کسانی که صورتشان به راحتی سرخ می‌شود این اتفاق بیشتر می‌افتد. در مراحل ابتدایی بیماری خودبه‌خود عود و بهبودی نشان می‌دهد ولی اغلب پیشرفت کرده و سال‌ها ادامه می‌یابد.