فهیم

معنی کلمه فهیم در لغت نامه دهخدا

فهیم. [ ف َ ] ( ع ص ) نیک دریابنده. دراک. تیزفهم. زودفهم. ( یادداشت مؤلف ). بافهم. دانا. ( فرهنگ فارسی معین ) :
به زمانی نکت و علم و ادب یاد کنی
وین ندیده ست در این عصر کس از هیچ فهیم.فرخی.ستمگران را چون جایگه چنین باشد
ستمگری نکند مردم لبیب و فهیم.سوزنی.

معنی کلمه فهیم در فرهنگ معین

(فَ ) [ ع . ] (ص . ) با فهم ، دانا.

معنی کلمه فهیم در فرهنگ عمید

بافهم، صاحب فهم، دانا.

معنی کلمه فهیم در فرهنگ فارسی

بافهم، صاحب فهم، دانا
با فهم دانا جمع : فهما (ئ )

معنی کلمه فهیم در فرهنگ اسم ها

اسم: فهیم (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: fahim) (فارسی: فهيم) (انگلیسی: fahim)
معنی: باهوش، دانا، فرزانه، دانشمند، تیزفهم، ( عربی ) ( = فهمیده )، فهمیده

معنی کلمه فهیم در ویکی واژه

با فهم، دانا.

جملاتی از کاربرد کلمه فهیم

در عصر جمعه ۲۲ خرداد ستاد موسوی در قیطریه توسط افرادی که خود را دارای حکم از قاضی مرتضوی می‌خواندند مورد حمله قرار گرفت و نهایتاً پلمپ شد. صدها نفر از روزنامه‌نگاران فعال، رهبران احزاب سیاسی منتقد دولت و فعالان سیاسی بدون ارتکاب به جرم یا تفهیم اتهام روانه زندان و بازداشتگاه شدند. در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز معترضان نیز عده کثیری توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند. این برخوردها پس از سخنرانی تهدیدآمیز علی خامنه‌ای در نماز جمعه ۲۹ خرداد افزایش چشم‌گیری یافت و ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل را در پی داشت.
تو را که علم لدنی بود چرا گویم که کد بدرس نفرموده ای ز طبع فهیم
ابراهیم فهیمی منتخب مردم پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شد.
علی مطهری دربارهٔ اثرات اجرای حکم اعدام برای این موضوع، مدعی شد: «حکمی که داده شده، آثارش مثبت است. احکامی که اسلام دارد هرکدام یک فلسفه‌ای دارد. شاید این کار را کرده‌اند که باب سب و توهین به پیغمبر اسلام باز نشود.» مطهری در پاسخ به این سؤال که آیا چنین حکمی تبعات منفی در میان مردم و جامعه بین‌الملل ندارد، گفت: «اگر جرم متهم را به درستی برای مردم تفهیم کنند، آثار منفی ندارد ولی اگر به دنبال یک اظهار نظر فرد را اعدام کنند، آثار منفی دارد.»
او داد جوابش که درینعالم فانی گفتار حکیمان به و رفتار فهیمان
«ای که گفتی مرو اندر پی خوبان زمانه/ ما کجاییم در این بحر تفکر تو کجاییتیم تهیه و تولید آلبوم «بی‌نام» با احترام به مخاطبین فهیم آثار محسن چاوشی و مردم عزیز ایران با توجه به مسائل پیش‌آمده طی روزهای اخیر، تصمیم گرفت انتشار آلبوم را به زمان و احوال بهتری موکول کند. نیازی به تکرار و یادآوری نیست که محسن چاوشی برای طرفداران و مخاطبین خود همیشه عشق و احترام فراوان قائل بوده و به‌احترام و خواست شما قطعه «بحر تفکر» به آلبوم اضافه شده‌است. اخبار و اطلاعات مربوط به آلبوم و زمان دقیق انتشار به زودی صرفاً از طریق مجاری رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
سیّد من بنده را تفهیم کرد اسم اعظم او به من تعلیم کرد
ابراهیم فهیمی متولد ۱۳۴۴ در اصلاندوز استان اردبیل نماینده مردم پارس آباد بیله سوار و اصلاندوز در مجلس دوازدهم می باشد. او دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق عمومی بوده و در حال حاضر به عنوان نماینده مجلس دوازدهم فعالیت دارد.
فهیمه خضر حیدری، تهیه‌کننده و مجری برنامه‌های رادیویی با دفاع از «سارا امت‌علی» او را از اخلاقی‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین آدم‌های روزگار خواند و نوشت: «ده‌ها مورد مشابه از رفتارهای جنسی آقای آغداشلو شنیده‌است.»
بر وزیر و میر و مستوفی مدیحی نظم داد سوزنی از خاطر دراک فیاض فهیم
در ۲۹ ژوئن ۲۰۲۱، د ویکند اعلام کرد که او سازنده، مدیر اجرایی تولید و یکی از نویسندگان یک سریال درام برای اچ‌بی‌او در کنار رضا فهیم و سام لوینسون است. در همان روز، اشلی لوینسون و جوزف اپستاین اعلام کردند که مدیران اجرایی تولید این مجموعه هستند و جوزف اپستاین به عنوان نویسنده و شورانر این مجموعه نیز فعالیت می‌کند. مری لاز نیز اعلام کرد که به عنوان نویسنده و یکی از مدیران اجرایی تولید خواهد بود.
جدا ز بزم وصال تو، ای رفیق شفیق که همزبان فصیحی و، هم نشین فهیم
شکل می‌باشد مناسب با حکیم سرّآن فهمی اگر هستی فهیم
و لاعیب فهیم غیر ان سیوفهم بهن فلول من قراع الکتائب
دقایق سخن آنجا کشد بمدحت تو که عاجز آید از ادراک او ذکای فهیم