فقرات

معنی کلمه فقرات در لغت نامه دهخدا

فقرات. [ ف َ ق َ ] ( ع اِ ) ج ِ فَقرة. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). رجوع به فقرة شود.
فقرات. [ ف ِ ق َ / ف ِق ْ ] ( ع اِ ) ج ِ فِقرَة.( منتهی الارب ) ( فرهنگ فارسی معین ) ( اقرب الموارد ).
- ستون فقرات ؛ مهره های پشت. ( یادداشت مؤلف ).
- فقرات توراة ؛ بخش های تورات. آیات آن. ( یادداشت مؤلف ).
- فقرات ظهر ؛ مهره های پشت و گردن. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه فقرات در فرهنگ معین

(فِ قَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ فِقúره .

معنی کلمه فقرات در فرهنگ عمید

= فقره

معنی کلمه فقرات در فرهنگ فارسی

جمع فقره
۱ - هر یک از بندهای ستون فقرات مهره پشت . یا فقره ثانی عنق . آسه یی ۲ - یک جمله ( یا عبارت ) جمع : فقر فقرات. توضیح فقره که معمولا ( در تداول فارسی ) بفتح فائ و قاف تلفظ می شود در اصل فقره بکسر فائ و سکون قاف است و فقرهبفتح فائ و سکون فائ و سکون قاف است و فقره به دو فتح بجز اقیانوس و معیار اللغه در هیچیک از منابعی که در دسترس است دیده نمی شود . صاحب اقیانوس فقره به فتح فائ را بر خلاف نص صاحب قاموس اشتباها بفتحین ضبط کردن و مولف معیار اللغه نیز گویا از او پیروی کرده است .
جمع فقره

جملاتی از کاربرد کلمه فقرات

برادر با جان برابر مهربانم: شروح مفصله که نوشته بودی همه رسید. برادر گرامی، امام و یردی میرزا و آصف الدوله و ملک الکتاب هم بعضی فقرات نوشته بودند که از ملاحظه هر یک آنها هزار بار بر مراتب حیرت و تعجب افزود. تو و خدا اندک فکر کن ببین بعد از فضل خدا و وجود مبارک شاهنشاه که را غیر آن برادر در همه عالم دنیا دارم و چرا بی جهه و سبب از مثل تو برادری میگذرم، چه خلاف قاعده از شما دیده ام که در تلافی آن اهانت شما و اولاد شما را بخواهم و چه وقت اولاد خود را و شما را فرق گذاشته ام که حالا بگذارم؟
برای تخفیف درد، مفاصل مبتلا را گرم کنید و عضلات اطراف مفاصل درگیر را ماساژ دهید. برای آرتروز گردن از یک گردن بند بی حرکت‌کننده گردن استفاده کنید. در آرتروز ستون فقرات، هنگام خواب به پشت بخوابید و از یک تشک سفت استفاده کنید. جراحی‌های توصیه شده برای استئوآرتریت شدید (مقاوم به درمان) شامل مفصل‌سازی (آرتروپلاستی) و مفصل‌خشکانی (آرترودز)، یا برداشتن تکه‌های استخوانی در پی معاینه با مفصل‌بین می‌باشد. مفصل‌بین (آرتروسکوپ) وسیله‌ای برای معاینهٔ داخل مفصل و تشخیص و عمل جراحی است.
آپ استریم کالکشن برنامه آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا برای شنود تلفنی و شنود الکترونیک از ستون فقرات اینترنت مانند کابل‌های فیبر نوری و مراکز مخابراتی درون و بیرون از آمریکا است. به غیر از آپ استریم کالکشن، آژانس امنیت ملی با برنامه پریزم، اطلاعات را از ارتباطات اینترنتی بدست آمده از شرکت‌های اینترنتی نیز گردآوری می‌کند. هر دو برنامه آپ استریم کالکشن و پریزم، بخشی از واحد عملیات منبع ویژه هستند که مسئول گردآوری اطلاعات با همکاری شرکت‌های مخابراتی است.
این حالت بیشتر در افراد بالای ۶۰ سال و در مفاصل ستون فقرات، پا، شانه، لگن، دست و زانو دیده می‌شود. اگر چه این استخوان زائد دردناک نیست اما با ساییده شدن به استخوان‌های طبیعی یا اعصاب می‌تواند همزمان با محدود کردن حرکت مفاصل، درد و ناراحتی زیادی ایجاد کند.
برادر جان: فقراتی که در عالم صدق و اخوت از من مشورت کرده، جواب بی پرده خواسته بودند، جوابش این است که عمل دیوان بقول شیخ سعدی مثل سفر دریاست. بیم جان دارد و امید نان.
شاه ایران در سال ۱۹۷۴ تعداد ۲۰۹ فروند از این جنگنده را خرید که در جنگ ایران و عراق نقش مهمی ایفا کردند و اکنون نیز ستون فقرات نیروی هوایی ایران را تشکیل می‌دهد. این هواپیما هنوز در نیروی هوایی ۱۱ کشور از جمله ایران (انواع دی، ئی، و آرافئی) خدمت می‌کند. در نیروی هوایی ایالات متحده از آن به عنوان پهپاد (بدون سرنشین) به عنوان هدف در تمرینات موشکی و درگیری‌های هوایی استفاده می‌شود. خط تولید این هواپیما از ۱۹۵۸ تا ۱۹۸۱ فعال بوده و ۵۱۹۵ فروند اف-۴ در آن تولید شده‌است که بیشترین تعداد هواپیمای مافوق صوت تولید شده از یک نوع در آمریکاست.
شیخ ما را پرسیدند کی الفقراتم ام الغنی؟ شیخ گفت الغنیة عن الکل. پس گفت:
اتاق ۶۴۱اِی در سه طبقه از ساختمان اِس‌بی‌سی کامیونیکیشنز به آدرس شماره ۶۱۱ خیابان فُلسُوم در سان فرانسیسکو قرار دارد. نام اتاق از اسناد داخلی ای‌تی اند تی به عنوان اتاق امنیت گروه مطالعاتی سوم گرفته شده‌است. درون این اتاق، فیبرهای نوری خروجی از جعبه‌های تقسیم‌کننده پرتو تامین‌کننده ستون فقرات اینترنت قرار دارند. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط «جِی. اِسکات مارکوس» یک مدیر ارشد فناوری پیشین شرکت جی‌تی‌ای و مشاور پیشین کمیسیون ارتباطات فدرال این اتاق به تمامی ترافیک مخابراتی داخل ساختمان دسترسی دارد؛ بنابراین این اتاق می‌تواند در مقیاس بزرگی به تمام ارتباطات اینترنتی شامل مخابرات برون‌مرزی و کلیه ارتباطات درون مرزی دسترسی داشته باشد.
شروع بیماری با کمردرد و دردهای اندام‌هاست. سپس شکستگی کاذب، پوک‌شدگی استخوان‌ها، ضعف عضلانی و دردهای عضلانی و مفصلی در بلندمدت ممکن است در ستون فقرات انحراف و قوز (کیفوز) یا لوردوز و در استخوان‌های دراز کمانی شدن مشاهده شود.