فسیل
معنی کلمه فسیل در لغت نامه دهخدا

فسیل

معنی کلمه فسیل در لغت نامه دهخدا

فسیل. [ ف َ ] ( ع اِ ) ج ِ فسیلة.( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). رجوع به فسیلة شود.

معنی کلمه فسیل در فرهنگ معین

(فُ ) [ فر. ] (اِ. ) سنگواره ، بقایای موجودات زندة دوران گذشته که در طبقات مختلف زمین به جا مانده است .

معنی کلمه فسیل در فرهنگ عمید

۱. (زمین شناسی ) آثار و بقایای موجودات زندۀ دوران های قدیم، مانند استخوان، دندان، صدف، و امثال آن ها که در داخل پوستۀ زمین باقی مانده است، سنگواره.
۲. [مجاز] کسی یا چیزی که ازکارافتاده و بسیارقدیمی است، بسیارپیر، فاقد پویایی: کارمندان این اداره دیگر در این اتاق ها فسیل شده اند.
نهال.

معنی کلمه فسیل در فرهنگ فارسی

سنگواره

معنی کلمه فسیل در دانشنامه عمومی

سَنگواره یا فُسیل ( از زبان لاتین کلاسیک: Fossilis، یا زبان فرانسوی: Fossile، به معنای «به دست آمده از حفاری» ) به بازمانده های جانوران و گیاهان یا بازمانده ها و آثار دیگر مثلاً ردپا گفته می شود. مثال هایی از بقایای جانداران عبارت اند از استخوان، صدف، اسکلت خارجی، مو، روغن، زغال سنگ، دی ان ای یا حتی تصویر و ردی از جانداران یا باکتری ها که روی سنگ ها نقش بسته اند.
فرایند سنگواره شدن فرآیندی نادر است زیرا بقایای طبیعی معمولاً تجزیه شده و دوباره وارد چرخهٔ مواد می گردند. برای اینکه یک سازواره ( جاندار ) ، سنگواره شود می بایست روی آن هرچه سریع تر با مواد رسوبی پوشیده شود. سنگواره ها و روند سنگوارگی انواع گوناگونی دارند. سنگواره ها معمولاً از خود مواد بازمانده از سازواره تشکیل شده اند، ولی هستند سنگواره هایی که تنها شامل اثر و رد یک سازواره مثلاً رد پای یک دایناسور یا خزنده می شوند. به اینگونه سنگواره ها، سنگواره های ردّی می گویند. دانش بررسی سنگواره ها دیرین شناسی نام دارد.
یکی از مناسب ترین مکان ها برای تشکیل سنگواره ها می توان به حاشیهٔ دلتاها و پیرامون کوه های آتشفشانی قدیمی که خاکستر از آن ها متصاعد می شود و دریاهای کم عمق و یخچال ها و باتلاق ها نام برد. بیشتر دانشمندان معتقدند که فسیل ها در دریاهای قدیمی قرار داشته اند و در بین مواد رسوبی قرار گرفته اند و در اثر فشار و گرمای زیاد، به شکل کنونی درآمده اند.
از آثار سنگواره ها برای اثبات نظریه های زمین ساخت ورقه ای و تکامل تدریجی استفاده شده است. در علم زمین شناسی مطالعهٔ دانشگاهی فسیل ها در دو مبحث گیاهی و جانوری است که هر کدام به دوبخش بزرگ سنگواره ها ماکروفسیل و ریزسنگواره ها میکروفسیل - و زیرشاخهٔ نانوفسیل ها - تقسیم شده و بر این اساس مطالعه می شوند. فسیل یا سنگواره را می توان از مهم ترین منابع اطلاعات دربارهٔ گذشتهٔ موجودات دانست. دانشمندان معتقدند نباید تمام فسیل های یک منطقه را جمع آوری کرد. جمع آوری کامل نمونه های تریلوبیت ایران یکی از ناخوشایندترین اتفاقات مطالعاتی این حوزه است. مراغه که به بهشت فسیلی ایران معروف است نمونه های فسیلی خشکی را در خود جای داده که در کمتر جایی از دنیا این نمونه های حیوانات خشکی باقی مانده است.
دیرینه شناسی در صدد این است که چگونگی سیر تحول زندگی در طول زمان زمین شناسی نشان داده و توضیح دهد. مشکلی اساسی سخت بودن تاریخ گذاری فسیل ها است. بعضی لایه های زمین و بسترهایی که فسیل ها در آن وجود داشته و در آن ها حفظ شده معمولاً فاقد عناصر رادیواکتیو مورد نیاز برای تعیین سن رادیومتری هستند.
فسیل (فیلم ۱۹۷۲). فسیل ( به ژاپنی: 化石 Kaseki ) فیلمی به کارگردانی ماساکی کوبایاشی است که در سال ۱۹۷۵ اکران شد. از بازیگران آن می توان به کیکو کیشی، مایومی اوگاوا، کوماکی کوری هارا، هاروکو سوگیمورا و هیساشی ایگاوا اشاره کرد.
معنی کلمه فسیل در فرهنگ معین
معنی کلمه فسیل در فرهنگ عمید
معنی کلمه فسیل در فرهنگ فارسی

معنی کلمه فسیل در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:سنگواره

جملاتی از کاربرد کلمه فسیل

جرج بوش در زمان ریاست‌جمهوری خود مقدار ۱٫۲ میلیارد دلار برای طرح‌های ابتکاری به منظور استفاده از انرژی هیدروژن برای جایگزینی به جای سوخت‌های فسیلی اختصاص داد. در ایرلند از اتوبوس‌هایی با مصرف سوخت هیدروژنی استفاده می‌شود. با این وجود استفاده از هیدروژن مشکلات عملی را نیز دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به در دسترس نبودن مولکول هیدروژن به صورت یکه در زمین اشاره کرد یا حجم بالای هیدروژن برای استفاده در سلول سوختی است زیرا این هیدروژن در حال حاضر فقط به‌صورت گاز ذخیره می‌شود و تولید‌کنندگان اتومبیل سوخت به شکل مایع را ترجیح می‌دهند.
فسیله به شنگان زمین داشتی گله اندر آن جای بگذاشتی
در سال‌های اخیر، تغییرات آب و هوایی و افزایش گازهای گلخانه ای نیاز به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، مواد پایه نفتی و جایگزین ساختن آن‌ها با دیگر مواد را افزایش داده‌است. بنابراین اقتصاد زیستی از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است. به گفتهٔ دبیر ستاد توسعه زیست فناوری برای رهایی از اقتصاد نفتی باید بر منابع زیستی تکیه کنیم و این در حالیست که هنوز اهمیت منابع زیستی در جامعه ما نهادینه نشده‌است.
فسیله بر آن کوه ما داشتی شب و روز آنجای بگذاشتی
با توجه به این که سوخت‌های فسیلی برای سال‌های زیادی به عنوان منبع اصلی تأمین انرژی جهان، مورد استفاده قرار می‌گیرد، لذا شرکت استات اویل توجه خود را روی خلق نوآوری در بخش اکتشاف و تولید نفت و گاز متمرکز کرده‌است…
فسیله بدان جایگه داشتی چنان کوه تا کوه بگذاشتی
نخواهیم شاه از نژاد پشنگ فسیله نه نیکو بود با پلنگ
چو روزی بود روز رزم و ستیز همه زی فسیله شتابند تیز
منطقه شرقی مدیترانه به خاطر ویٰژگی جغرافیایی‌اش از تمدن‌های شرق میانه تأثیر پذیرفت و بدین ترتیب ساختار اولین کمون‌ها در آن شکل گرفت. فسیل‌هایی از استخوان انسان و ابزارهای سنگی که بیانگر دوران پارینه سنگی است در این مناطق یافت شده‌است.
بهرام افشاری (زادهٔ ۶ خرداد ۱۳۶۶) بازیگر ایرانی است. نخستین حضور وی در تلویزیون با فصل دوم مجموعهٔ پایتخت (۱۳۹۲) بود که به عنوان بازیگر مهمان حضور داشت. در فصل‌های پنجم و ششم حضور پررنگ‌تری پیدا کرد و برندهٔ جایزه حافظ بهترین بازیگر کمدی شد. او در فیلم‌های لانتوری (۱۳۹۵) و کارگر ساده نیازمندیم (۱۳۹۶) حضور یافت و نقش اصلی رحمان ۱۴۰۰ (۱۳۹۷)، سگ‌بند (۱۴۰۰) و فسیل (۱۴۰۱) را بازی کرد.
همه مرز و بوم آتش اندر زدند فسیله سراسر بهم برزدند
تازیان دوان همی آید همچو اندر فسیله اسب نهاز
چنین تا ز کابل بیامد زرنگ فسیله همی تاخت از رنگ‌رنگ
فصل نهم به واقعیتی دربارهٔ پیشینه‌های زمین‌شناسی می‌پردازد که بدون وجود فسیل‌های بی‌شمار انتقالی که از تغییرات تدریجی، انتظار می‌رود که در آن به‌طور ناگهانی اشکالی از زندگی به وجود آمده است.
از آن قبل که فرادست اوست طاق نسیم منزه است نطاق فسیل او ز غبار
به نعمان بفرمود منذر که رو فسیله گزین از گله‌دار نو