فروند

معنی کلمه فروند در لغت نامه دهخدا

فروند. [ف َرْ وَ ] ( اِ ) چوبی باشد که در پس در کوچه اندازندتا در گشوده نگردد. ( برهان ). رجوع به فرونده شود.
فروند. [ ف َرْ وَ ] ( اِ ) لغتی است برای واحد کشتی و هواپیما و جز آن به کار رود: یک فروند کشتی. یک فروند هواپیما... ( یادداشت بخط مؤلف ). یک دستگاه. یک عدد : امر همایون خطاب به نظام الملک والی دکن مبنی بر سرانجام بیست فروند کشتی کوه اندام دریاشکاف صادر گشته. ( از دُرّه نادره چ شهیدی ص 580 ).

معنی کلمه فروند در فرهنگ معین

(فَ وَ ) (اِ. ) ۱ - چوبی که در پس می انداختند تا در باز نشود. ۲ - سکان کشتی . ۳ - بادبان کشتی . ۴ - واحد شمارش کشتی و هواپیما.

معنی کلمه فروند در فرهنگ عمید

۱. (نظامی ) واحد شمارش هواپیما، کشتی، هلی کوپتر، و مانند آن: سه فروند هواپیما.
۲. سکان کشتی.
۳. چوبی که پشت در قرار بدهند که در باز نشود، کلون.

معنی کلمه فروند در فرهنگ فارسی

چوبی که پشت درقراردهندکه دربازنشود، سکان کشتی، اکنون یک دستگاه کشتی یاهواپیماراگویند، واحدبرای شمردن کشتی یاهواپیما
(اسم ) ۱ - چوبی که در پس در اندازند تا گشوده نشود ۲ - سکان کشتی ۳ - بادبان کشتی ۴ - واحد برای شمارش کشتی و هواپیما : دو فروند کشتی سه فروند هواپیما .
چوبی باشد که در پس در کوچه اندازند تا در گشوده نگردد .

معنی کلمه فروند در دانشنامه آزاد فارسی

فِرُونْد (Fronde)
عنوان شورش های فرانسوی ها بین ۱۶۴۸ و ۱۶۵۳ برضد دولت مازارن، وزیر اعظم فرانسه، در دورۀ صغارت لوئی چهاردهم. پارلمان پاریس تلاش کرد قدرت سلطنتی را محدود کند (۱۶۴۸ـ۱۶۴۹)، که درپی آن، رهبران پارلمان بازداشت شدند، مردم پاریس شورش کردند، و سرانجام قوای سلطنتی به فرماندهی لوئی دوم کُنده قیام مردم را سرکوب کرد. در ۱۶۵۰ کُنده خود رهبری شورش اشراف را بر عهده گرفت. اما این شورش نیز تا ۱۶۵۳ سرکوب شد. شکست فروند باعث شد که لوئی در اواخر قرن ۱۷ سلطنت استبدادی مطلقه تشکیل دهد.

معنی کلمه فروند در ویکی واژه

چوبی که در پس می‌انداختند تا در باز نشود.
سکان کشتی.
بادبان کشتی.
واحد شمارش کشتی و هواپیما.

جملاتی از کاربرد کلمه فروند

تا که نکند کره عمری سرکشی تن فروندهد به آرام و خوشی
در نوامبر ۱۹۸۷، برای فروش ۶ فروند پوکارا مذاکراتی با نیروی هوایی زئیر به مبلغ ۲۶٫۷ میلیون دلار آمریکا انجام شد، قراردادی که در نهایت لغو شد.
آر ۸۱ نخستین بار بهار سال ۱۹۳۶ به پرواز درآمد. پیش‌نمونه سوم از چندین لحاظ از جمله سرعت در سطح، تحرک‌پذیری، برد و مخصوصاً سرعت اوج‌گیری بر یو ۸۷ برتری داشت. آر ۸۱ می‌توانست تنها در ۱۱ دقیقه به ارتفاع ۴ هزار متری برسد؛ درحالی‌که یو ۸۷ به ۲۳ دقیقه برای این کار نیاز داشت. به هر صورت یو ۸۷ طراحی جدیدتری داشت و می‌توانست با موتورهای قدرتمندتر عملکرد خود را ارتقا دهد؛ درحالیک‌ه آر ۸۱ ظرفیت کمتری برای ارتقا داشت. طراحی مجدد بخش دم در پیش‌نمونه سوم آر ۸۱ تا پاییز سال ۱۹۳۶ به طول انجامید. در اثر این تأخیر وزارت هوانوردی از پیش یو ۸۷ را برای استفاده برگزید که نهایتاً بیش ۶۵۰۰ فروند از آن تولید شد.
دو هواپیمای اول پامپا-۳ در فوریه ۲۰۱۹ به نیروی هوایی آرژانتین تحویل داده شدند.آخرین فروند از مجموع ۶ پامپا-۳ در ۲۷ مارس ۲۰۲۰ تحویل داده شد.
آئرواسیس در حال حاضر دارای فروند ایرباس ای۳۲۰ است و ۳ فروند دیگر نیز به‌زودی به ناوگان هوایی آئرواسیس اضافه خواهد شد.
در مجموع ۷۸۶ فروند از این هواپیما ساخته شد که ۲۰۶ فروند از آن‌ها، تحت لیسانس فوکر و در شرکت آمریکایی فیرچایلد تولید شد.
وز آنجا، چو مهر فرونده چهر سراپرده زد بر چهارم سپهر
نخستین اسکلهٔ خرمشهر در سال ۱۳۰۸ خورشیدی و در جریان پهلو گرفتن یک فروند اقیانوس‌پیما به بهره‌برداری رسید. با ساخت ۶ اسکلهٔ بزرگ دیگر در کرانه‌های اروندرود، این بندر در جریان جنگ جهانی دوم به پیروزی متفقین کمک بسیار بزرگی نمود.
اف-۱۴ در سال ۱۹۷۴ توسط ایران خریداری شده و از سال ۱۹۷۷ وارد خدمت گردیده‌است. ۸۰ فروند خریداری و ۷۹ فروند آن‌ها تحویل داده شد. در جنگ ایران و عراق نیروی هوایی ایران موفق شد توان انجام مأموریت را برای ۷۰ فروند حفظ کند. این هواپیما در سال ۲۰۰۶ از خدمت نیروی دریایی آمریکا خارج شده و تاکنون در نیروی هوایی ایران در حال خدمت است.