فرود اضطراری

فرود اضطراری

معنی کلمه فرود اضطراری در فرهنگستان زبان و ادب

{emergency landing} [حمل ونقل هوایی] نشست در پی بروز وضعیت اضطراری در پرواز، مانند هواپیماربایی یا نقص فنی یا بیماری مسافر

معنی کلمه فرود اضطراری در دانشنامه عمومی

فرود اضطراری فرودی است که یک هواگرد در واکنش به وقوع یک وضعیت بحرانی انجام می دهد. این وضعیت بحرانی ممکن است بر اثر نقص فنی و از نوعی باشد که کارکرد عادی هواگرد را در خطر قرار دهد یا از نوع پیش آمدن فوریت های پزشکی برای یکی از سرنشینان باشد. در این گونه موارد خلبان و خدمه پرواز می کوشند در نزدیک ترین مکان ممکن هواگرد را فرود بیاورند.
اگر فرود اضطراری با آسیب به هواگرد و سانحه همراه شود به آن نشست سانحه دار گفته می شود. در نشست سانحه دار، هواگَرد بر اثر عواملی چون ناهمواری زمین یا ناتوانی خلبان، دچار آسیب دیدگی شدید می شود.
خاموش شدن موتور، قطع برق هواپیما، آتش سوزی در بخش های مختلف، باز نشدن ارابه فرود یا شکستن آن ازجمله وضعیت های اضطراری هستند که خلبان ها را ناچار به فرود اضطراری می کنند.

معنی کلمه فرود اضطراری در ویکی واژه

نشست در پی بروز وضعیت اضطراری در پرواز، مانند هواپیماربایی یا نقص ‏فنی یا بیماری مسافر.

جملاتی از کاربرد کلمه فرود اضطراری

وضعیت ناوالنی در پروازی در پنج‌شنبه ۲۰ اوت ۲۰۲۰ از سیبری به مسکو به‌طور ناگهانی متشنج شد و فیلم‌های ویدئویی نشان می‌دهند که وی با صدای بلند ناله می‌کند و خدمه در هنگام پرواز به سمت وی می‌آیند. پس از آن وی به کما می‌رود و هواپیما مجبور به فرود اضطراری می‌شود. ناوالنی سپس در ۲۱ اوت از امسک به آلمان منتقل شد تا تحت مداوا قرار گیرد. به گفتهٔ مقاماتِ دولتِ آلمان، مسمومیتِ وی با سمِ نُویچُک صورت گرفته بود.
اولین حضور پدمه در فیلم‌ها، در اپیزود اول: تهدید شبح است که ۳۲ سال قبل از ماجراهای اپیزود چهارم: امیدی تازه می‌گذرد. او ملکهٔ چهارده سالهٔ سیارهٔ نابو بوده و سیاره او تحت محاصرهٔ فدراسیون تجاری است. پدمه به کمک یک شوالیه جدای به نام کوای‌گان جین و پاداوان (شاگرد) او اوبی‌وان کنوبی، می‌گریزد. اما آن‌ها مجبور به فرود اضطراری روی سیارهٔ بیابانی تاتوئین می‌شوند. در آنجا پدمه که به‌صورت یک خدمتکار تغییر قیافه داده‌است، آناکین نه ساله را ملاقات می‌کند و شاهد اولین پیروزی او در «مسابقات بونتا ایو» و در نتیجه رهاییش از بردگی می‌شود.