فانتزی

معنی کلمه فانتزی در لغت نامه دهخدا

فانتزی. [ ت ِ ] ( فرانسوی ، اِ ) خیال. وهم. تصور. || هوی. هوس. بلهوسی. || میل. خواست. خواهش طبع. تفنن. ( فرهنگ فرانسه نفیسی ). در تداول عامه روزنامه های امروز نوشته ای را گویند که پایبند اصول خاص یک سبک نباشد و نویسنده آن را برای تفنن و تفریح نوشته باشد.

معنی کلمه فانتزی در فرهنگ معین

(نْ تِ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - خیال ، وهم . ۲ - ذوق ، تفنن . ۳ - تجملی ، زیبا.

معنی کلمه فانتزی در فرهنگ عمید

۱. [عامیانه] غیر لازم و تجملی: لباس فانتزی.
۲. [عامیانه] غیر جدی.
۳. [عامیانه] بدیع و جالب، نوظهور.
۴. (ادبی ) نوعی داستان کوتاه تخیلی که در آن از جنبه های خنده دار و نامعقول زندگی سخن گفته شود.
۵. (هنر ) ویژگی اثر هنری برخاسته از تخیل و بدون هیچ گونه قید و بند و وابستگی به سبْک و فرم.
۶. [عامیانه] ویژگی نوعی نان غیرسنتی.
۷. (موسیقی ) ویژگی قطعۀ موسیقی ای که به فرم پایبند نیست.

معنی کلمه فانتزی در فرهنگ فارسی

خیال، وهم، تصور، هوی وهوس، ذوق، تفنن، تجمل، چیزهای تجملی
( اسم ) ۱ - خیال تصور ۲ - هوی هوس ۳ - تفنن ۴ - نوشتهای که پای بند اصول خاص یک سبک نباشد و ناشی از تصورات نویسنده و برای تفنن نوشته شده باشد . ۵ - آهنگی بی قاعده و آزاد که مبین اوهام و تخیلات آهنگ ساز باشد . گاهی ممکن است فانتزی داستان یا موضوعی را شرح دهد مانند فانتزی دن کیشوت اثر اشتراوس .

معنی کلمه فانتزی در دانشنامه عمومی

خیال پردازی یا فانتزی ( به فرانسوی: fantaisie ) گونه ای هنری است که جادو و دیگر اَشکال فراطبیعی را به عنوان عنصر اولیهٔ طرح و توطئه، درون مایه یا فضای داستان استفاده می کند. این گونه معمولاً توسط نگاه، حس و درون مایهٔ وسیع از کار اشخاص از گونه های علمی تخیلی و وحشت متمایز می شود، هر چند که این سه گونه نقاط مشترک بسیاری با هم دارند و مجموعاً ادبیات گمانه زن ∗ شناخته می شوند. در خیال پردازی قواعد و قوانین فیزیکی و طبیعی زیر پا گذاشته می شود و موجودات ناموجود تصویر می شوند. این نوع ادبی معمولاً شامل سحر و جادو، حوادث خارق العاده، و موجودات خیالی است.
واژهٔ فانتزی تنها به شکل اسم به کار نمی رود و در زبان فارسی به صورت صفت نیز به کار می رود.
مراد فرهادپور در مقدمه ای که بر برگردان فارسی درخت و برگ نوشته است عبارت ادبیات تخیلی مدرن را به عنوان برگردان واژهٔ «فانتزی» به کار می برد و آن را شیوهٔ جدیدی شمرده است که با اثر موریس آغاز شده است.
ویژگی اصلی خیال پردازی، دارا بودن عناصر خیالی در فضایی خود - منسجم است، فضایی که منطق و قوانین خاص خود را دارد که متفاوت با منطق عادی است و داستان آن قوانین را نمی شکند. در این ساختار هر مکانی برای عناصر خیال پردازی ممکن است: شاید این مکان مخفی باشد یا در جهان ظاهراً واقعی ما رخنه کرده باشد یا شاید کاملاً در دنیایی خیالی رخ بدهد. در هر اثری عناصر نه فقط باید از قوانین پیروی کنند بلکه به دلیل انسجام طرح و توطئهٔ داستان باید شامل محدودیت هایی باشد تا به قهرمانان و تبهکاران داستان اجازه بدهد با هم بجنگند. عناصر جادویی باید بی قید و بند استفاده نشوند وگرنه ساختار داستان از بین می رود.
با این که گونه خیال پردازی به شکل مدرن کمتر از دو قرن عمر دارد، شکل های سابق آن تاریخی برجسته و طولانی دارند. عناصر گونه خیال پردازی و اسطورهای که سرانجام گونه خیال پردازی و زیرگونه های خیال پردازی را ساختند احتمالاً با حماسهٔ گیلگمش و اولین نوشته های بشر آغاز شوند که در دوران بعد بخشی از بزرگ ترین و مشهورترین ادبیات بشر را شکل دادند. ماجراجویی های خیالی، از ادای شاعرانه تا ادای منثور و اودیسهٔ هومر تا بئوولف، از مهابهاراتا تا کتاب هزار و یک شب، از شاهنامه تا افسانه های شاه آرتور که پهلوانان شجاع، هیولاهای مرگبار و سرزمین های پنهان بسیاری از خوانندگان را در دنیای خیال فرو برده است. اگر این طور به تاریخ گونه خیال پردازی نگاه کنیم، تاریخ ادبیات و تاریخ خیال پردازی آن قدر در هم آمیخته اند که نمی توان آنها را از هم جدا کرد.

معنی کلمه فانتزی در دانشنامه آزاد فارسی

فانْتِزی (fantasia)
(یا: فانتاسیا ؛ فَنسی ) در موسیقی ، ساخته ای برای ساز با فرم آزاد برای ساز کلاویه دار یا هم نوازی مجلسی ، که ریشه در اواخر دوران رنسانس دارد، و محبوب آهنگ سازان انگلیسی بوده است، همچون جان داولند، اورلاندو گیبونز، و ویلیام بیرد. این فرم شامل دستکاری آزادانۀ فیگورهای موسیقی بدون توجه به الگوهای فرم است . آهنگ سازان بعدی این فرم عبارت اند از گئورگ تِلِمان، یوهان سباستیان باخ، و موتسارت.

معنی کلمه فانتزی در ویکی واژه

خیال، وهم.
ذوق، تفنن.
تجملی، زیبا.

جملاتی از کاربرد کلمه فانتزی

داستان علمی-تخیلی می‌تواند ریشه‌های خود را به اساطیر باستانی بازگرداند، و به داستان‌های فانتزی، ترسناک و ابرقهرمانی مربوط می‌شود و نیز زیرژانرهای بسیاری دارد. تعریف دقیق آن از دیرباز بین نویسندگان، منتقدان، محققان و خوانندگان، مورد اختلاف بوده‌است.
با اینکه تمرکز اصلی بازی‌های فاینال فانتزی بر روی سبک نقش‌آفرینی بوده ولی تاکنون این مجموعه در سبک‌های دیگری مثل نقش‌آفرینی تاکتیکی، نقش آفرینی اکشن، نقش آفرینی بر خط چندنفره گسترده، مسابقه‌ای، تیراندازی سوم شخص، مبارزه‌ای و سبک ریتمیک بازی عرضه کرده است.
اغلب همه‌گیری عبارت اصلی را به رابرت هاین‌لاین و مقاله‌اش با عنوان در نگارش ادبیات گمانه‌زن (۱۹۸۴) نسبت می‌دهند. هاین‌لاین در این مقاله این عبارت را به عنوان معادل علمی-تخیلی به کار برد. هاین‌لاین بعداً گفت که این عبارت در مقاله به فانتزی اشاره نداشته‌است. هر چند ممکن است هاین‌لاین شخصاً به این ترکیب رسیده باشد، اما نخستین کاربرد ثبت شدهٔ این عبارت به سال ۱۸۸۹ باز می‌گردد.
در حال حاضر وب‌گاه آکادمی فانتزی که توسط اعضای بعد هفتم ایجاد شده‌است، در کنار مباحث فانتزی معمول، به ژانر علمی-تخیلی هم می‌پردازد. آکادمی فانتزی در ابتدا گروهی در بعد هفتم بود که بعداً گسترش پیدا کرد و به صورت یک وب‌گاه مستقل در آمد.
آتیلا کایا (زاده ۸ مارس ۱۹۶۴-درگذشته در ۱۴ فوریه ۲۰۰۸ در استانبول) خواننده موسیقی کلاسیک ترکیه بود. وی نواختن ویولن را در سن ۱۳ سالگی آموخت و در کنسرواتوار موسیقی دولتی استانبول آموختن موسیقی فانتزی ترکی را آغاز کرد.
اوج شکوفایی فاینال فانتزی از زمانی آغاز شد که فاینال فانتزی ۷ برای پلی استیشن در سال ۱۹۹۷ عرضه شد. این اولین فاینال فانتزی بود که برای پلی استیشن ساخته شد. همچنین اولین بازی سه بعدی از مجموعه بود. فاینال فانتزی ۷ بازتاب و تحسین‌های بسیار موفقی دریافت کرد و با فروش نزدیک به ۱۰ میلیون نسخه تاکنون پرفروش‌ترین بازی فاینال فانتزی محسوب می‌شود.
آخرین شب شهرزاد (روسی: Последняя ночь Шахерезады) فیلمی شوروی-سوری در سبک فانتزی کودکانه است که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد. این فیلم بر اساس داستان هزار و یک شب ساخته شده است.
اشوزدنگهه شخصیتی بسیار پیچیده، ریشه دار، نیرومند و تأثیرگذار است که نویسندهٔ آن امیدوار است با یک تیر آن چند نشان بزند! یکی اینکه در برابر شخصیتهای فانتزی و نیرومند غربی و شرقی، شخصیتی ملی و جهانی را تثبیت کند که در تاریخ ایران در مرکز جهان ریشه دارد و دیگر اینکه معنای واقعی هویت ایرانی را به جهانیان نشان دهد؛ نه آن چیزی که این روزها به نام ایران در برابر جهانیان جلوه داده می‌شود.
آکادمی فانتزی وب‌گاهی است به زبان فارسی (تأسیس ۱۳۸۳) که به صورت غیرانتفاعی به ادبیات وحشت، فانتزی و علمی-تخیلی می‌پردازد. این وبگاه رسانهٔ رسمی گروه ادبیات گمانه‌زن و عضوی از گروه سایت‌های این مجموعه‌است.
برخی دیگر سریال را در فضایِ‌مجازی به تولید فانتزی در قالب طنز، محکوم کردند و نه ساخت مجموعه‌ای با هدف به تصویرکشیدن چالش‌های حقوقی- قضایی شهروندان.