غضن

معنی کلمه غضن در لغت نامه دهخدا

غضن. [ غ َ ] ( ع مص ) بازداشتن ، یقال : ماغضنک عنّا؛ ای ماعاقک عنّا. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). || غضن ناقه به بچه خود، ناتمام افکندن آن را. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ): غضنت الناقة بولدها، القته لغیر تمام. ( اقرب الموارد ). || ( اِ ) هر نورد جامه و آزنگ پوست و شکن زره. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). هر چین و شکنی که در لباس و پوست و زره و جز آن باشد. ( از اقرب الموارد ). ج ، غُضون. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). چین جامه و چین پیشانی. ( دهار ). شکنج گوش و جز آن. ( مهذب الاسماء ). رجوع به غضون شود. || رنج و تعب. ( اقرب الموارد ). || غضن چشم ؛ پوستک بیرون چشم. ( منتهی الارب ). غضن العین ؛ جلدتها الظاهرة. ( اقرب الموارد ).
غضن. [ غ َ ض َ ] ( ع اِ ) به معانی غَضن در حالت اسمی. ( از منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). رجوع به غَضن شود.

معنی کلمه غضن در فرهنگ معین

(غَ ضْ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) باز داشتن . ۲ - (اِ. ) چین و شکن زره .

معنی کلمه غضن در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) فرو خوابانیدن چشم را : غض بصر ۲ - فرو داشتن آواز : غض صوت ۳ - ( صفت ) تازه طری ۴ - تازه روی خندان .
بمانی غضن در حالت اسمی

معنی کلمه غضن در ویکی واژه

باز داشتن.
چین و شکن زره.

جملاتی از کاربرد کلمه غضن

غضنفرپور از اعضای جبهه ملی ایران بود و در دوره‌های جبهه ملی دوم عضو سازمان دانش جویی جبهه ملی فعالیت می‌کرد. سپس به پاریس رفته در آنجا ضمن تحصیل به فعالیت سیاسی پرداخت. نخستین رهبر ایران بعد از انقلاب در ابتدای ورود به پاریس با راهنمایی صادق قطب‌زاده در منزل احمد غضنفرپور اقامت گزید. غضنفرپور در روز ۳۰ خردادماه در جلسه بررسی طرح عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی صدر از حضور در جلسه علنی مجلس خودداری کرد. او چند روز بعد دستگیر شد و در روز دوشنبه ۱۷ اسفند ماه ۶۰ سیمای جمهوری اسلامی اعترافاتش را پخش کرد. غضنفرپور بعد از مدتی از زندان آزاد شد و از فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری کرد.
سید محمدتقی غضنفری خوانساری پس از یک عمر تلاش و خدمت دینی در روز ۶ فروردین ۱۳۵۰، در شهر خوانسار درگذشت
ز بیم تیغ تو نالان پلنگ در کهسار ز سهم سهم تو مویان غضنفر اندر غاب
آفاق در زمان ریاست علی غضنفری بر فدراسیون بسکتبال ایران و در جریان برنامه استعدادیابی مربیانی نظیر سعید فتحی وارد دنیای حرفه ای ورزش شد.
دریای بشنیدی که برون آید از آتش؟ روبه بشنیدی که شود همچو غضنفر؟
میر پیمبر نسب، کُرد غضنفر حسب صدر ازل پیشکار بد ابد قهرمان
میرزا سید محمدتقی غضنفری تحصیلات مقدماتی را در زادگاه خود خوانسار به پایان رساند. در اوایل تحصیل مدتی با مرجع فقید سید محمدتقی خوانساری و شیخ موسی نجفی خوانساری هم مباحثه بود. در سنین نوجوانی در خوانسار از درس میرزا سید محمود ابن الرضا خوانساری (از علمای شهر خوانسار) استفاده برد. بعد از مدتی راهی نجف و کربلا شد و از علماء و مراجع وقت استفاده نمود.
حسن‌شاه غضنفر فر شجاع‌السلطنه‌ کز جان قضا مامور امر او قدر محکوم حکم وی
علمای اثنی عشری احمد بن عبیده (متوفی ۹۴۱) و ابوعبدالله الغضنفری (متوفی ۱۰۲۰) انکار وجود کتاب سلیمان را بر سه دلیل استوار کردند: ۱-بخشی از کتاب بیان می‌کند که سیزده امام به جای ۱۲ امام وجود داشته‌اند.
شاهین صفت زد پنجه در خون کبوتر میر غضنفر
سید محمدتقی اسدی خوانساری در سال ۱۲۶۷ شمسی در خوانسار متولد شد، وی در حدود هفت سالگی وارد مکتب شد و قرائت قرآن و خوش نویسی را به خوبی آموخت. سپس در درس سید محمود ابن الرضا خوانساری حاضر شد و دروس مقدماتی حوزه را فرا گرفت. در این مدت با سید محمدتقی غضنفری و موسی نجفی خوانساری هم مباحثه بود.
میش اگر از گرگ پیش از عهد او دل ریش بود وه چه بز بازی که اکنون با غضنفر می‌کند
به حلم و خشمش کردند وصف از آن معنی مهیب و سهل بود بر غضنفر آتش و آب
سپهر دغاگر به چنگال قهرت چو موشی به چنگ غضنفر نماید
شیر سرخ آنک اگر دست دهد آهو را از سر قوت دل پای غضنفر گیرد
در این دوران، قشقایی‌ها با دولت مرکزی رابطه خوبی داشتند. آن گونه که در کتاب سفرنامه حاج ایاز خان قشقایی درج شده‌است، در زمان بازگشت احمدشاه قاجار از دومین سفر فرنگ (نهم ربیع‌الثانی ۱۳۴۱ قمری/هشتم آذرماه ۱۳۰۱ شمسی)، فرزند صولت‌الدوله، ناصرخان نیز همراه با رضاخان سردار سپه و جمعی از بزرگان قشقایی و خوانین جنوب کشور، از جمله سردار ارفع (پسر شیخ خزعل)، حاج ایازخان قشقایی،غضنفرالسلطنه میرزا محمدخان برازجانی، شیخ حسین خان چاهکوتاهی و دیگران در بندر بوشهر هنگام پیاده شدن شاه از کشتی، از احمدشاه قاجار استقبال کرد.
این استان در صورت تشکیل شامل جنوب شرقی استان کرمان خواهد بود. طرح این استان به وزارت کشور داده شده و در صورتی که بم استان شود، نواحی جنوبی و شرقی استان کرمان از آن جدا خواهد شد و استان بم را به مرکزیت شهر بم تشکیل خواهند داد. طرح تبدیل بم به استان را سال ۱۳۹۰ موسی غضنفرابادی، نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی مطرح کرده و گفته بود: «چنان‌که قصدی بر تقسیم استان کرمان وجود داشته باشد شرق استان کرمان با چهار شهرستان بم، ریگان، فهرج، و نرماشیر با توجه به زیر ساخت‌های موجود و جمعیت زیاد منطقه لازم به عنوان استان مستقل تحت استان بم لحاظ شود در غیر این صورت شاهد تنش‌های شدیدی در منطقه خواهیم بود.»
در پیش حمله تو کجا ایستد عدو ؟ روباه را چه طاقت زور غضنفر است ؟
میرزا سید محمدتقی غضنفری خوانساری از فقها سده چهاردهم هجری، زاده سال ۱۲۶۴ (خورشیدی) وی بعنوان موسس و بنیان گذار نماز جمعه، از اولین کسانی است که در دوره معاصر نماز جمعه را اقامه داشته‌است.
در مراسم تشییع نمایندگانی از سوی لطف‌الله صافی گلپایگانی، ، غضنفری خوانساری، و همچنین سقای بی‌ریا نماینده ویژه رئیس‌جمهور و محمدجواد فاضل لنکرانی، استاندار اصفهان، فرماندار خوانسار و مدیران ادارات مختلف این شهر حضور داشتند. نماز بر پیکرش توسط فرزندش سید مهدی ابن‌الرضا در حسینیه ابن‌الرضا اقامه و سپس پیکر وی در جوار پدرش به خاک سپرده شد.