عصری. [ ع َ ] ( ص نسبی ) منسوب به عَصر. آخر روز و پسین و نزدیک شبانگاه. ( ناظم الاطباء ). رجوع به عصر شود. || منسوب به عصربن عبیدبن وائله است که بطنی از بلی را تشکیل می دهند. رجوع به عصر ( ابن عبید... ) و اللباب فی تهذیب الانساب شود. عصری. [ ع َ ص َ ] ( ص نسبی ) منسوب به قبیله بنی عصر. ( ناظم الاطباء ). رجوع به عصر ( ابن عبیدبن... ) و عَصَر شود.
معنی کلمه عصری در فرهنگ فارسی
( صفت ) آخر روز و نزدیک شبانگاه پسین عصر . منسوب به قبیله بنی عصر
جملاتی از کاربرد کلمه عصری
سر ایوان به کیوان می کشد کسری نمی داند که خاک کسری عصریست هر خشتی در ایوانش
ابراهیم آبادی فعالیت سینمایی را از سال ۱۳۶۳ با بازی در فیلم زائر خلف در نقش یدالله نوعصری آغاز کرد.او چندین بار ناظر جشنواره تئاتر در تهران و شهرستانها بود. وی چهار دوره، جزو هیئت برگزارکننده جشنواره شهیدان محراب در تبریز بود و برای شرکتکنندگان، دوره فشرده تئاتر تشکیل میداد. همچنین چهار دوره، عضو شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران در خانه سینما و چهار دوره داور فیلمهای سینمای ایران در جشن خانه سینما بود.
اگر مالی که داری صرف کردی کامل عصری بدان مالی که اسباب کمال تست نقصانش
در منابع قدیمی از زندگی او اطلاعی نیست، اما او در عصری زندگی میکرد که الهیات مسلمانان در حال رسیدن به اوج خود بود و او در این پیشرفت سهیم بود.
اوحد عصری و در خطاب اجلی گشت نصیب تو هم اجل و هم اوحد
پس از جنگهای سالامیس و پلاته حکومت آتن عملاً زیر نفوذ آرئوپاژ قرار گرفت تا آنکه بدست افیالت پسر سوفوتیدس و رهبر جناح عامه و با کمک تمیستوکلس قدرت این نهاد از بین رفت. این اتفاق مقدمهای بود برای ظهور پریکلس و عصری که بسیاری از تاریخدانان از آن بنام «عصر طلایی آتن» یاد میکنند.
در عصری که آشفتگی فرمانروا و خون جاری است.
افغان یونایتد بانک یک بانک عصری شخصی تجارتی میباشد که به تاریخ ۴ ماه اکتبر ۲۰۰۷ تأسیس گردیدهاست. این بانک جواز کاری خویش را نظر به قانون بانکداری افغانستان از بانک مرکزی (د افغانستان بانک) و جواز تجارتی خویش را از اداره حمایه سرمایهگذاری افغانستان (آیسا) بدست آوردهاست. بانک مذکور با داشتن ۲۷ نماینده گی در ولایتهای کابل، ننگرهار، کندهار، بلخ، هرات، کندز، پروان، هلمند، نیمروز، خوست، و دیگر شهرهای بزرگ کشور فعالیت دارد. و در تمام نماینده گایهای خویش خدمات مالی در بخشهای بانکداری اسلامی و عمومی عرضه مینماید.
همچو یعقوبند گریان زان که تو یوسف عصری به دیدار ای پسر
دیگر کاملاً مردم کهنهپرست مرا از فرنگی مآبان و مشروطهطلبان و حامیان مدرسه و تعلیم و خواندن روزنامه و علوم عصری دانستهاند و شاید تأسف دارند که چگونه طرف آخوندی را سست گرفته و از تاریخ و جغرافی و فیزیک و شیمی و اختراعات عصری حرف میزنم و خصوصاً با حکام و مردمان به یک درجه بزرگ باهوش معاشرت میکنم.
ترسم این عصری که تو زادی درآن در بدن غرق است و کم داند ز جان
باز امّت احمد را تخصیص دادند بقرآن مجید، و ایشان را بدان گرامی کردند، و ربّ العزة بجلال و عزّ خود، و تشریف و تخفیف ایشان را، و اظهار عزت کتاب خویش را، حفظ آن در خود گرفت، و بایشان بازنگذاشت، چنان که گفت: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ، و قال تعالی: وَ إِنَّهُ لَکِتابٌ عَزِیزٌ لا یَأْتِیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ. لا جرم پانصد سال گذشت تا این قرآن در زمین میان خلق است با چندان خصمان دین که در هر عصری بودند، هرگز کس زهره آن نداشت، و قوت نیافت، و راه نبرد بحرفی از آن بگردانیدن، یا بوجهی تغییر و تبدیل در آن آوردن. نظیرش آنست که موسی (ع) آن گه که به طور میشد بمیعاد حق، هارون را بر بنی اسرائیل خلیفه کرد، و ذلک فی قوله: «اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی». چون بازآمد، موسی ایشان را گوسالهپرست دید. باز مصطفی (ص) در آخر عهد که میرفت، یکی از یاران گفت: یا رسول اللَّه چه باشد که اگر خلیفتی گماری بر سر این قوم، تا دین خدا بر ایشان تازه دارد، و نظام این کار نگه دارد. رسول خدا گفت: «اللَّه خلیفتی علیکم»
شاد باش ای عنصر محمودیان را روح تو رو که تو محمود عصری ما بتان سومنات
افزون بر آن تمدن قرون وسطی پیش درآمد مستقیم فرهنگ مدرن غربی است. قرون وسطی عصری بود که آداب و رسوم و الگوهای غرب در آن شکل گرفت و بسیاری از چیزها که امروز در نظر ما عادی جلوه میکند سر رشته آن مربوط به قرون وسطی است.
عَلَی الْعالَمِینَ ای عالمی زمانهم. گفتهاند: که: عالم نامی است از هر چه در موجودات است، از زمین و آسمان، و هوا و فضا، و برّ و بحر و حیوانات و جمادات. و چون عقلاء از آدمیان و فریشتگان در جمله آن بودند، جمع بنام ایشان باز کرد که در آفرینش ایشان اصلاند، و دیگر چیزها تبع ایشانست. و گفتهاند که: هر جنسی از موجودات که هست، آن را عالمی گویند. چنان که جنس آدمیان، و جنس فریشتگان، و جنس پریان، و جنس مرغان، و غیر ایشان. و گفتهاند که: اهل هر عصری را عالمی گویند. اهل تحقیق گفتند: عالم دو است: عالم کبیر و عالم صغیر.
مولانا شهوت و شهوترانی را همزاد و همراه بشریت میداند و معتقد است که آدمیان در هر عصری مبتلای آنند. به همین دلیل با گفتمان خاص خود به ارائهٔ داستانها و تجاربی تلخ در این زمینه میپردازد.
جای آن کز جای برخیزیم نیست در چنین عصری که ما افتاده ایم
در سال ۱۹۵۸ ارتش افغانستان با سلاح ثقیل و خفیف، طیارات و سلاحهای مدرن ضدهوایی و زرهی پیشرفته، تجهیزات و تکنیک عصری جنگی مجهز گردید به این صورت دوره صدارت سردار محمد داود دوره رشد و ارتقای کمی و کیفی اردو افغانستان بهشمار میرود. ارتش افغانستان مطابق به قانون وقت حق شمولیت به کدام سازمان سیاسی را نداشت. همین، زمینه را برای روسها مساعد ساخت تا در میان اردو کار زیرزمینی نمایند. سردار محمد داود بنابر بعضی علل بتاریخ ۳ مارچ سال ۱۹۶۳ استعفایش را به پادشاه وقت تقدیم نمود و بتاریخ ۱۳ مارس ۱۹۶۳ با منظور شدن استعفای سردار محمد داود، دکتر محمد یوسف کابینه خود را معرفی نمود. در خطمشی حکومت، تغیر دادن قانون اساسی قبلی کشور و رفع کشیدگیها با پاکستان دیده میشد.