عالیات

معنی کلمه عالیات در لغت نامه دهخدا

عالیات. ( ع ص ، اِ ) ج ِ عالیة. ( اقرب الموارد ). || چیزهای بلند و رفیع. ( ناظم الاطباء ).
- عتبات عالیات ؛ آستانه های بلند که مراد قبور ائمه عراق باشد. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه عالیات در فرهنگ معین

[ ع . ] (ص . اِ. ) جِ عالیه ، عتبات عالیات .

معنی کلمه عالیات در فرهنگ عمید

= عالیه

معنی کلمه عالیات در فرهنگ فارسی

جمع عالیه
( صفت اسم ) جمع عالیه : حضرات عالیات عتبات عالیات .

معنی کلمه عالیات در ویکی واژه

جِ عالیه ؛ عتبات عالیات.

جملاتی از کاربرد کلمه عالیات

تولید ویدئو کلیپ سه بعدی مذهبی از عتبات عالیات به سفارش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
محمد علی ابن الرضا خوانساری در ۱۶ سالگی به زیارت عتبات عالیات رفت. او در نجف اشرف به اجازه و دستور پدر (میرزا سید محمود ابن الرضا) لباس روحانیت پوشید و سید ابوالحسن اصفهانی و میرزا حسین نائینی از مراجع تقلید شیعه به او اجازهٔ نقل حدیث دادند.
در شوال ۱۳۰۹ (فروردین یا اردیبهشت ۱۲۷۱) به دنیا آمد. پدرش میرزا عبدالله قمشه‌ای بنیانگذار مدرسه رشدیه در اصفهان و از مشروطه خواهان این شهر بود که در پی برقراری نظام مشروطه، عضو انجمن ولایتی اصفهان شد اما در پی به توپ بستن مجلس، مخالفان خانه اش را در اصفهان ویران و غارت کردند و او به عتبات عالیات (عراق) مهاجرت کرد.
العالیات (به عربی: العالیات) یک روستا در سوریه است که در حمص واقع شده‌است. العالیات ۵۳۲ نفر جمعیت دارد.
آقانجفی، سال‌های نخستین زندگی را در خاندانی مشهور به علم، تقوا و مجاهدت، سپری کرد و پس از طی مراحل اولیه تحصیل، رهسپار عتبات عالیات شد. او در این سفر همراه و همسفر سید محمدکاظم طباطبایی یزدی بود که با هزینه و یاری پدر خود (محمدباقر نجفی اصفهانی) برای ادامه تحصیل، راهی نجف شده بود. ایشان در نجف به همراه برادرش شیخ محمد حسین اصفهانی در دروس فقهی تحصیل می‌کند.
از شش سالگی تحصیل عربی و فارسی و نیز متون فقهی را نزد پدرش آقا محمدعلی بهبهانی (متوفی ۱۲۱۶) و برادرش آقامحمد جعفر (متوفی ۱۲۵۹) آغاز کرد. در هفده سالگی مادرش را از دست داد و در بیست سالگی برای ادامه تحصیل عازم عتبات عالیات شد و در مسیر خود، با عالمان شهر کاظمین دیدار کرد و پس از سکونت در نجف و ازدواج، تحصیل خود را به سرعت ادامه داد.
سید ابوالفضل میر محمدی زرندی در سال ۱۳۰۲ در شهر زاویه متولد شد، در سال ۱۳۲۶ که او خانواده‌اش جهت زیارت عتبات عالیات به عراق رفتند، در آن‌جا نزد «سید یحیی زرندی»ملقب به میردوان که دایی او بود تحصیل کرد و پس از مدتی به قم رفت.
ز نسخۀ وجود او حروف عالیات بین مفصل از حدود او تمام مجملات بین
که این حرف از حروف عالیاتست حروف عالیات اسمای ذاتست
دروس مقدماتی را در حوزه علمیه شیراز به اتمام رساند. آن‌گاه برای ادامه تحصیلات، به عتبات عالیات مهاجرت کرد و پس از دریافت اجازه اجتهاد، به زادگاهش شیراز بازگشت.
ای نسخۀ عالیات احرف وی دفتر محکمات آیات
خلاف امروز که سر و کار این غلام با عتبات عالیات افتاده که:
تا هویدا از الف گردد حروف عالیات خود الف را از تجلی دوم با کرده ای
در پی دستگیری روح‌الله خمینی در ۱۳۴۲، صدر راهی اروپا و شمال آفریقا شد تا از طریق واتیکان و الازهر، شاه را برای آزادسازی ایشان تحت فشار قرار دهد. با آزاد شدن خمینی در پایان این سفر، ابوالقاسم خویی تصریح نمود که این آزادی بیش از هر چیز مرهون سفر صدر بوده است. در پی تبعید خمینی به ترکیه در پاییز سال ۱۳۴۳، صدر اقدامات مشابهی را انجام داد تا ضمن تأمین امنیت خمینی، ترتیبات انتقال او به عتبات عالیات را فراهم سازد. در نیمه دوم دهه چهل و پس از آماده شدن نخستین کادرهای نظامی مقاومت لبنان، ده‌ها تن از جوانان مبارز ایرانی به لبنان آمدند و زیر نظر آنان فنون نظامی را فرا گرفتند.
بمانند شجر کاندر نوات است مسما بر حروف عالیات است
مصحف آیات و عنوان حروف عالیات غایه الغایات کاوصافش ز حد بیرون بود

احمدشاه در اسفند سال ۱۳۰۸ (۱۹۳۰ م) بر اثر ورم کلیه در «نویی سورسن» در حومهٔ پاریس درگذشت. جسد او طبق وصیتش به عتبات عالیات حمل و در کنار آرامگاه پدرش محمدعلی‌شاه در کربلا دفن گردید. احمدشاه ثروت قابل توجهی برای فرزندانش به ارث گذاشت که روزنامه‌های وقت فرانسوی آن را ۷۵ میلیون فرانک تخمین زدند.

از هفت حروف آن سه نامیم زان جمله حروف عالیاتیم
پس درست کردیم که اجسام عالیات همه نورانی نیست، بل اجسام بسه قسمت است: یک قسم ازو نورانی است.نور دهنده همیشه؛ و آن جرم آفتاب است. و دیگر قسم ازو بی نور‌ست و نور پذیرست، و این جرم ماه است، و اجرام همه کواکب. و سه دیگر قسم نه نورانی است و نه نور پذیرست، و آن افلاک است بکلیت خویش که شفاف است، اعنی راه دهنده است مر نور را بی آنک مر هیچ نور را بپذیرد البته.
نسخۀ عالیات حروف است دفتر عشق و عنوان دفتر