( عالة ) عالة. [ ل َ ] ( ع اِ ) ج ِ عائل. رجوع به عائل شود. ( منتهی الارب ). || ( اِ ) شتر مرغ. ( المنجد ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || هر پوششی که از باران در زیر آن پناه آورند. ( اقرب الموارد ). باران گریز. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( المنجد ). عالة. [ عال ل َ ] ( ع ص ) مؤنث عال. ( اقرب الموارد ). ابل عالة؛ شتران دوباره آب خورنده. و منه المثل عرض علی سوم عالة؛ أی لم یبالغ بیعی ، که فروشنده کالا در وی مبالغه نکند. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). عاله. [ ل ِه ْ ] ( ع اِ ) زن سبک وزن که آهنگ مختلف نماید و بر یک راه نرود. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ). طیاشه. ( اقرب الموارد ). || ( اِ ) شترمرغ. ( منتهی الارب ). نعامه. ( اقرب الموارد ).
معنی کلمه عاله در فرهنگ فارسی
مونث عال ابل عاله شتران دوباره آب خورنده
معنی کلمه عاله در ویکی واژه
منسوب به عال، عیالوار، خاندان، طایفه در گویش بهاری. عاله، عالی مرتبط با عال (آل)، به معنی اهل خانواده واجد خانواده، خاندان و قبیله.
جملاتی از کاربرد کلمه عاله
قوله: إِنَّ اللَّهَ لا یَظْلِمُ النَّاسَ شَیْئاً لانّه یتصرّف فی ملکه و هو فی جمیع افعاله متفضّل او عادل وَ لکِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ بالکفر و المعصیة و فعلهم ما لیس لهم ان یفعلوا و الظّلم ما لیس للفاعل ان یفعله. میگوید: اللَّه بر هیچ کس ظلم نکند و فعل وی بهیچ وجه ظلم نیست که جز تصرف در ملک خود نیست اگر بنوازد فضل است و او را سزاست، و اگر براند عدل است و او را رواست. اما بندگان بر خود ظلم کردند که کفر و شرک آوردند و آن کردند که ایشان را نرسد و نه سزاست که کنند. قرائت حمزه و کسایی و لکن بتخفیف، الناس برفع و معنی همانست.
قالَ لَهُمْ مُوسی أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ، تریدون ان تلقوا، ظاهر الکلام امر و معناه التّهاون فی الامر و ترک المبالاة بهم و بافعالهم .
شهرک آریل پس از دو شهرک بیتار ایلیت و معاله آدومیم از بزرگترین شهرکهای اسرائیلی در کرانه باختری به شمار میروند.
روی انّ النبی (ص) قال: «یا علی و الّذی نفسی بیده، انّهم اذا خرجوا من قبورهم، استقبلوا بنوق علیها رحال الذهب، شراک نعالهم نور یتلألأ، فیسیرون علیها، فینطلقون حتی ینتهوا الی باب الجنّة».
«لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ» عبیدا او ملکا، «وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْغَنِیُّ» عن عباده لا یحتاج الی شیء و کلّ الخلق محتاج الیه، «الْحَمِیدُ» فی افعاله، و قیل الحمید هاهنا فی موضع الجواد لان الجود محمود علی کلّ لسان و فی کلّ ملّة. و قال المفسرون الحمید المحمود عند خلقه کلّهم.
هماکنون حدود ۲۵۰ شهرک اسرائیلی در اراضی اشغالی فلسطین وجود دارد که برخی از آنها کمتر از ۱۰۰ نفر سکنه دارد اما برخی شهرکهای دیگر مثل معاله آدومیم حدود ۳۷،۰۰۰ نفر جمعیت دارند و به شکل شهرهای مجهز و مرتب درآمدهاند.
از این معادلهٔ کلی میتوان هر معادلهٔ پیوستگی دیگری را بدست آورد. این معاله همچنین حالت کلیتر معادله فرارفت است.
وَ اللَّهُ یَقْضِی بِالْحَقِّ ای بالعدل و یجزی المحسن و المسیء وَ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ یعنی الاوثان لا یَقْضُونَ بِشَیْءٍ لانها لا تعلم شیئا و لا تقدر علی شیء و لیسوا باهل القضاء اصلا. قرأ نافع «تدعون» بتاء المخاطبة. و قرأ الآخرون بالیای. إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِیعُ لاقوال الخلق الْبَصِیرُ بافعالهم.
فَقَدْ کَذَّبُوا. اینجا وقف است تمام، پس بر سبیل تهدید گفت، و وعید بر آن تکذیب: فَسَیَأْتِیهِمْ أَنْبؤُا ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ. یعنی فسیأتیهم خبر نتیجة فعالهم، و ذلک عند الموت، و قیل یوم بدر، این چنان است که گفتهاند: یا بن آدم عند الموت یأتیک الخبر، بوقت مرگ بخبر آیی و بدانی که کار بر چه جملت است.