طیور

معنی کلمه طیور در لغت نامه دهخدا

طیور. [ طُ ] ( ع اِ ) ج ِ طیر. پرندگان. مرغان. جج ِ طائر : الا آنک او را باد و دیو و پری و وحوش و طیور در فرمان بود و مرا نیست. ( ترجمه طبری بلعمی ).
بدام زلف تو گه آدمی و گاه ملک
گهی وحوش گرفتار و گه طیورانند.حکیم حاذق ( آنندراج ).
طیور. [ طَی ْ یو ] ( ع ص ) تیزرو. || چالاک. یقال : هو طیورٌ فیورٌ؛ ای حدیدٌ سریعالفیئة. ( منتهی الارب ). ای سریعالتحول من امر الی آخر. ( قُطر المحیط ).

معنی کلمه طیور در فرهنگ معین

(طُ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ طیر، پرندگان .

معنی کلمه طیور در فرهنگ عمید

= طایر

معنی کلمه طیور در فرهنگ فارسی

پرندگان، جمع طائر
( اسم ) جمع طیر . حج طایر ( طائر ) پرندگان ( به طور عام ) یا طیور سدره . فرشتگان .
تیزرو یا چالاک

معنی کلمه طیور در فرهنگستان زبان و ادب

{fowl} [علوم و فنّاوری غذا] انواع پرندگانی که برای تخم گذاری یا تولید گوشت نگهداری می شوند

معنی کلمه طیور در دانشنامه آزاد فارسی

طُیور (poultry)
طُیور
پرندگان اهلی مانند مرغ، بوقلمون، غاز و اردک. مزرعه داران اولیه در چین، اروپا، مصر و امریکا آن ها را برای استفاده از گوشت و تخم اهلی کردند. ماکیان از مرغ جنگلی جنوب شرقی آسیایی، گالوس گالوس، اهلی و سپس در شرق و غرب پرورش داده شد. بوقلمون پرنده ای از قارۀ امریکاست که در مکزیک باستان اهلی شد. غاز و اردک نیز در مصر، چین و اروپا اهلی شدند. نژادهای تخم گذار مرغ عبارت اند از لگورن، ماینورکا و آنکونا؛ بهترین مرغ های گوشتی نیز دورکینگ، اُسترالورپ، برهما و کورنوالی اند؛ نژاد مفید برای هر دو دسته عبارت اند از اورپینگتن، رود آیلند رِد واینداتس، پلیمت راکس و جرزی وایت جانیت. بیشتر مرغ های مرغداری ها دورگه هستند، و برای ویژگی های مشخص، مانند پَر، پرورش داده می شوند مرغداری ماشینی از جنگ جهانی دوم، توسعۀ شیوه های تولیدی تخم مرغ و بوقلمون و مرغ های ماشینی اعتراض همگانی را برضد این شیوه ها سبب شده است. پرندگان در جعبه های کوچک نگهداری می شوند، منقار و چنگال آن ها را برای جلوگیری از نوک زدن به سایرین می کَنند، و به آن ها خوراک حاوی هورمون های رشد و داروهای ضد باکتری می دهند تا وارد زنجیره غذایی انسانی شوند. مرغداری ماشینی موجب توجه بیشتر به روش های پرورش مرغ های محلی شد، اما تنها درصد اندکی از کلّ تولید را تشکیل می دهد. مرغداری ماشینی بازده تخم مرغ را دوبرابر کرد و تولید گوشت طیور را افزایش داد. در ۱۹۹۸، بیش از ۴۵۰ میلیون قطعه مرغ و ۳۰ میلیون بوقلمون گوشتی در بریتانیا به فروش رسید. در بریتانیا، اردک را بیشتر برای تهیه گوشت پرورش می دهند، اما تعداد غاز در این کشور نسبتاً کم است و تلاش برای پرورش آن ها موفقیت آمیز نبوده است. به استثنای نژاد چینی کوچک جثه غاز که در سال تا ۱۰۰ تخم می گذارد، غاز تولیدکننده سودآور تخم نیست. در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی، به غاز و اردک به زور غذا داده می شود تا پاتۀ جگر غاز تولید شود.

معنی کلمه طیور در ویکی واژه

جِ طیر؛ پرندگان.

جملاتی از کاربرد کلمه طیور

ازکشتگان هنوز طیور و سِباع را پر گوشت است ژاغر و پر استخوان شکم
ام‌الطیور (استان حماه) (به عربی: أم الطیور) یک منطقهٔ مسکونی در سوریه است که در شهرستان حماه واقع شده‌است.
ام طیور (استان وادی) (به عربی: أم الطیور) یک شهرداری در الجزایر است که در ناحیه المغیر واقع شده‌است. ام طیور ۱۱٬۰۶۹ نفر جمعیت دارد و ۱۳ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
دزد مردان به سان موشانند وین سبکسار مردمان چو طیور
تجربه نشان داده‌است که ترکیبات مزبور که البته می‌توان اجزای آن را با مواد غذایی و علوفه و دانه‌های دیگر تعویض نمود، غذای کامل و خوبی برای اردک‌ها به‌شمار می‌رود و به‌خصوص در رشد و نمو جوجه‌ها تأثیر زیادی دارد. رشد جوجه اردک نسبت به سایر طیور اهلی کم و بیش سریع تر است و اگر غذا به میزان کافی و متعادل در اختیار حیوان گذاشته شود، حیوان رشد عجیبی خواهد کرد. تغذیه حیوان از دو هفتگی به بعد تدریجاً کم شده و در سن سه تا چهار هفتگی تعداد دفعات غذا به دو بار در روز تقلیل می‌یابد.
طیور بوستان با ناله و آه وحوش دشت اندر لوحش‌الله
این شهرستان از قطب‌های کشاورزی استان قزوین به‌شمار می‌آید و بالغ بر ۲۴ هزار هکتار کشت محصولات مختلف زراعی از جمله گندم، جو، ذرت (دانه‌ای و علوفه‌ای)، کلزا، یونجه و سایر محصولات دیگر در این شهر به عمل می‌آید. علاوه بر این، یکی از مراکز مهم برای پرورش دام و طیور در استان و حتی کشور به‌شمار می‌رود.
نام او سیمرغ سلطانِ طیور او به ما نزدیک و ما زان مانده دور
همه عالم پر از وحوش و طیور چند باشم به کرمکی مغرور
ای خدای وحش و حیوان و طیور زندگی دادی تمامت را ز نور
از زمان نخستین گزارش‌ها شیوع این ویروس در طیور موجود در روسیه که دامنه شیوع آن تنها به صورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب نمود تا حدی که شش ناحیه مجزای دیگر را نیز آلوده کرد.
بخش کشاورزی شامل (پرورش دام و طیور) و ماهیگیری سهم بسیار ناچیز در تولید ناخالص داخلی کویت دارند. مجموع رقم تولید ناخالص داخلی این بخش در سال ۱۹۹۳، ۳/۲۲ میلیون دینار (معادل ۲۵۹/۷۴ میلیون دلار) بود که ۳۴٪ درصد تولید ناخالص داخلی کویت را تشکیل می‌داد.
مهری که وحوش و طیور را در طاعتش آورد بر نگین
الیکوت خوراکی است که از امیا و احشا، سر، پا و نوک بال طیور تهیه می‌شود. این غذا اصالتاً مربوط به مناطق بران و لانگیدوک واقع در جنوبی فرانسه می‌شود.
هر چند دامداری بخش جدایی ناپذیر از زندگی قبیله‌ای به‌شمار می‌آید لکن متناسب با فقر پوشش گیاهی و گرایش بیشتر کویتی‌ها به ماهیگیری، نگهداری و پرورش دام و طیور رونق چندانی در کویت نداشته‌است.
روز و شبان میرسد از آن خدا را وکیل مائده جن و انس رزق طیور و وحوش
علت شیوع آنفلوانزای طیور در روسیه و قزاقستان، ویروسی می‌باشد که به دفعات توانایی‌های خود را در کشورهایی مانند هنگ کنگ (سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۳) و کشورهای دیگر آسیای جنوب شرقی (سال ۲۰۰۴) نشان داده‌است.
این استان به لحاظ اجتماعی ترکیب قومی گوناگونی دارد که اصلی‌ترین گروه‌های قومی فارس‌ها، تات‌ها و آذری‌ها هستند. تاکستان بزرگ‌ترین شهر تات‌نشین ایران در استان قزوین واقع شده و به لحاظ صنعتی یکی از مراکز صنعتی کشور محسوب می‌گردد. استقرار این استان در نزدیکی تهران و عامل ممنوعیت احداث صنایع در محدوده ۱۲۰ کیلومتری تهران، متقاضیان ساخت واحدهای صنعتی را به سرمایه‌گذاری در این استان ترغیب کرده‌است. این استان در زمینه دامپروری و پرورش طیور نیز از موقعیت با اهمیت و ممتازی برخوردار می‌باشد.
گرفته فایدهٔ فتح تو زمین و زمان نهاده مایدهٔ تیغ تو وحوش و طیور
هوای......... و باب زن ز جور هوا نهاده بیضه وسواس در دماغ طیور