طیبه
معنی کلمه طیبه در فرهنگ معین

طیبه

معنی کلمه طیبه در فرهنگ معین

(طَ یّ بِ یا بَ ) [ ع . طیبة ] (ص . ) ۱ - مؤنث طیب . ج . طیبات . ۲ - از اعلام زنان است .

معنی کلمه طیبه در فرهنگ عمید

۱. = طَیب
۲. خوش بو.
۳. (اسم، صفت ) پاک دامن.

معنی کلمه طیبه در فرهنگ فارسی

مونث طیب به معنی پاک وپاکیزه وحلال وکلام نیکووخوش
( صفت ) ۱ - مونث طیب جمع طیبات . ۲ - از اعلام زنان است .
شهریست میان واسط و عراق و کوره اهواز و دعبل شاعر شیعی خزاعی بدانجا در گذشت .

معنی کلمه طیبه در فرهنگ اسم ها

اسم: طیبه (دختر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: tayyebe) (فارسی: طَيبه) (انگلیسی: tayyebe)
معنی: پاک، نیکو، خوش بو، مؤنث طیب، ( عربی ) ( مؤنث طیب )، طیب، مطهر، پاکیزه

معنی کلمه طیبه در دانشنامه عمومی

طیبه (بعلبک). طیبه ( به عربی: الطیبة ) یک منطقهٔ مسکونی در لبنان است که در شهرستان بعلبک واقع شده است. طیبه ۱٬۰۹۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
طیبه (فجیره). طیبه یک روستا در امارات متحده عربی است که در امارت فجیره واقع شده است.
طیبه (لبنان). طیبه ( به عربی: الطیبة ) یک منطقهٔ مسکونی در لبنان است که در شهرستان مرجعیون واقع شده است. طیبه ۶۶۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه طیبه در فرهنگ عمید
معنی کلمه طیبه در فرهنگ فارسی

معنی کلمه طیبه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در روایات فراوانی، طیبه، محل زندگی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در طول غیبت، معرفی شده است و همان گونه که ذکر خواهد شد، مقصود از آن مدینة النبی (صلی الله علیه واله و سلم) است.
مدینه را طیبه و طابه نامند؛ چرا که مدینه پیش از آن یثرب خوانده می شد و یثرب از ریشۀ ثرب به معنای فساد است. پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) از بردن نام یثرب نهی فرمود و آن را طابه و طیبه نامید که به معنای پاک و پاکیزه است. گفته شده: طیبه از طیب و طاهر است؛ به سبب خلوص آن و طهارتش از شرک.
طیبه در روایات
ابو بصیر از امام صادق(علیه السّلام) روایت کرده است: صاحب این امر، از غیبتی ناگزیر است و در غیبت خود، ناچار از گوشه گیری و کناره جویی از دیگران است. طیبه (مدینه) خوش منزلی است و با وجود سی تن (یا به همراهی سی نفر) در آن جا وحشت و ترسی نیست «لابد لصاحب هذا الامر من غیبة و لابد له فی غیبته من عزلة و نعم المنزل طیبة و ما بثلاثین من وحشة». همچنین ابو هاشم جعفری گوید: به امام حسن عسکری (علیه السّلام) عرض کردم: بزرگواری شما مانع آن است که من از شما پرسش کنم. اجازه بفرمایید بپرسم. حضرت فرمود: بپرس گفتم: آقای من! آیا برای شما فرزندی هست؟ فرمود: بله، گفتم: اگر اتفاق ناگواری برای شما رخ داد، در کجا او را جست و جو کنم؟ فرمود: در مدینه.
[ویکی الکتاب] معنی طَیِّبَةٍ: پاک و پاکیزه
معنی یَثْرِبَ: نام قدیم شهر مدینه (کلمه یثرب نام قدیمی مدینه طیبه است ، قبل از ظهور اسلام این شهر را یثرب میخواندند ، بعد از آنکه رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به این شهر هجرت کردند نامش را مدینة الرسول نهادند ، و سپس کلمه رسول را از آن حذف کرده و به مدینه مشهور ...
ریشه کلمه:
طیب (۵۰ بار)

معنی کلمه طیبه در ویکی واژه

طیبة
مؤنث طیب.
طیبات.
از اعلام زنان

جملاتی از کاربرد کلمه طیبه

چون اهل بهشت در بهشت فرود آیند و در منازل و مساکن طیبه خود قرار گیرند، ندا آید که ای دوستان حق، شما را بنزدیک خداوند وعده‌ایست، حاضر آئید که حق جل جلاله بفضل خود آن وعده را تحقیق خواهد کرد، ایشان گویند آن چه وعده‌ایست؟. حبذا وعده دوستان و گرچه خلاف بود، فکیف که آن وعده، خود عین صدق باشد و گفته مخلوقی است در حق مخلوقی: امطلینی و سوفی و عدینی و لا تفی، بهشتیان گویند، آن وعده موعود چیست؟ و نه آن باشد که ایشان ندانند که چیست لکن خود را بنادانی آورند.
دلایل تشیع اخوان فراوان است. آنان ضمن تجلیل از خمسه طیبه، اهل بیت پیامبر را وارث علوم نبوی و بهره‌مند از ولایت خاص الهی می‌خوانند و غصب حقوق آنان را زمینه‌ساز فاجعه کربلا می‌دانند.
وی اول به علت همکاری خود با مشروطه خواهان اشاره می‌کند و بعد به بررسی علل مخالفت خود می‌پردازد. عدالت‌خواهی و احیای کلمه طیبه عدل، انگیزه ای است که وی را به نهضت کشانده‌است لکن کم‌کم کلمات موهم شنید و نهضت از هدف اصلی خود منحرف شد.
محمود احمدی‌نژاد و اعظم فراحی در ۲۲ خرداد ۱۳۵۹ با یکدیگر ازدواج کردند. حاصل ازدواج این دو، دو پسر به نام مهدی و علیرضا و یک دختر به نام فاطمه است. مهدی احمدی‌نژاد با طیبه مشایی دختر اسفندیار رحیم مشایی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دختری به نام زهرا است. علیرضا احمدی‌نژاد نیز با خواهرزاده محمود کاوه ازدواج کرد که حاصل این ازدواج نیز یک پسر است و فاطمه احمدی‌نژاد که دارای مدرک مهندسی الکترونیک و مخابرات است هم با مهدی خورشیدی پسر سردار احمد خورشیدی با مهریه ۱۴ سکه ازدواج کرده که حاصل ازدواج آن‌ها زهرا خورشیدی است.
هم‌زمان با انتشار اخبار هجوم وهابی‌ها به مدینةالنبی و تخریب آثار تاریخی اسلامی، شعری در رثای این واقعه سرود که در روزنامه‌اش با عنوان «همت کنید راجع به مدینه طیبه» به چاپ رسید.
قدت شجر طیبه حسنت ثمر اوست طیب شجری چون تو و طاهر ثمری نیست
حیات طیبه یابی در آن دم که گردد محو اینجا گاه آندم
فتحوا العیون بطیبه و نسیمه سکروا به فاذا هم بملاح
گفته می‌شود متحدان القاعده در پاکستان از جمله لشکر جنگوی و لشکر طیبه، به مخفی شدن تروریست‌های رده بالای القاعده کمک کرده‌اند.
القاعده پیش‌تر در پاکستان فعال بوده است. شاخه این گروه در سال ۱۹۸۸ در پیشاور پاکستان تأسیس شد. در مناطق قبیله‌ای در مرز افغانستان و پاکستان، شناخته‌شده‌ترین پایگاه‌های القاعده قرار دارد. گروه‌های هم‌پیمان القاعده در پاکستان، «لشکر جنگوی» و «لشکر طیبه» هستند. شبکه حقانی و سایر گروه‌های طالبان پاکستان نیز از متحدان القاعده هستند. جنبش اسلامی ازبکستان هم مانند القاعده در مناطق مرزی پاکستان پناه گرفته است.
هاجرا فی طیبه عشرا ثوی شیبه عشرین شعرا ما احتوی
او در روستای طیبه، جبل عامل به دنیا آمد.
حلاوت ایمان در بهای یکی نهادند که طراوت جامه دوگانی با حلاوت مسلمانی جمع نشود، پس چون ذیل سخن دراز شد، عنان سخن باز کشید و گفت بدانید که من عزم بلاد بنی شیبه دارم و قصد زیارت خاک طیبه.

حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای، فرزند مهدی الهی قمشه‌ای و طیبه تربتی در ۱۴ دی ۱۳۱۸ خورشیدی (۴ ژانویه ۱۹۴۰ میلادی) در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی، متوسطه و دانشگاهی را به ترتیب در دبستان دانش، دبیرستان مروی و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران تا درجه دکتری به پایان برد و نیز تحصیلات حوزوی را نزد پدر و استادان دیگر دنبال کرد. پدر وی فیلسوف، عارف، حکیم، مجتهد، استاد دانشگاه، شاعر و مترجم معروف قرآن بود.

حیات طیبه مرگست اینجا شوی بیشک خبردار اندر اینجا
احمدی‌نژاد در سال ۱۳۵۹ با اعظم السادات فراحی ازدواج کرد. او دو پسر و یک دختر دارد. مهدی خورشیدی آزاد داماد او و طیبه رحیم مشایی، دختر اسفندیار رحیم مشایی، عروس اوست. او پنج نوه دارد.
حیات طیبه جوئی زمانی همدم ما شو بهشت جاودان خواهی به بزم عاشقان بگذر
و آن کس که خود را بشمشیر مجاهدت از روی معنی کشد بناز و نعیم باقی و بهشت جاویدی رسید. چنانک رب العزة گفت وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوی‌ فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوی‌. قوم موسی را گفتند زنده را بکشید تا کشته زنده شود، اشارت باهل طریق است که نفس زنده را بشمشیر مجاهدت بکشند بر وفق شریعت تا دل مرده بنور مشاهدت زنده شود، و او که بنور مشاهدت و روح انس زنده شد بحیاة طیبه رسید آن حیاتی که هرگز مرگی در آن نشود و فنا بآن راه نبرد، و زبان حال بنده اندرین حال میگوید:
سید احمد صدر حاج‌سیدجوادی فرزند سید علی (صدرالمعالی) بود. نیای پدری او «حسین مجتهد خیابانی» (حاج‌سیدجوادی) از روحانیون پرآوازه قزوین بود. بر پایه جزوه شجره طیبه، نوشته سید حسن صدر حاج سیدجوادی، نیای او تا سی و چند نسل قبلی به زید بن علی می‌رسید. پدر او سید حسین از شاگردان ویژه ملا محمدکاظم خراسانی (آخوند خراسانی) در نجف بود. او پس از پایان درس خارج از حوزه به قزوین بازگشت و یکی از مراجع تقلید آن شهر شد.