طراح صحنه

معنی کلمه طراح صحنه در فرهنگستان زبان و ادب

{set designer, scenic designer} [سینما و تلویزیون] شخصی که صحنه های فیلم را طراحی می کند

معنی کلمه طراح صحنه در ویکی واژه

شخصی که صحنه‏های فیلم را طراحی می‏کند.

جملاتی از کاربرد کلمه طراح صحنه

در اجرای این عکس‌ها گروه معروفی به وی یاری رسانده‌اند افرادی مثل ساسان توکلی‌فارسانی (عکاس و مجری جلوه‌های بصری)، شهریار رحیمی راد (مجری جلوه‌های بصری) و ژیلا مهرجویی (طراح صحنه و لباس). همچنین تصویر غلامحسین ساعدی به دلایلی از این پروژه حذف گردید.
ادوارد گوردن کریک (۱۶ ژانویه ۱۸۷۲ - ۲۹ ژوئیه ۱۹۶۶) که بعضی اوقات با نام گوردون کریگ شناخته می‌شود؛ بازیگر کارگردان و طراح صحنه انگلیسی است. مادر وی بازیگر معروف الن تری است.
آتوسا قلمفرسایی (۱۲ مرداد ۱۳۴۹ در تهران) طراح صحنه و لباس سینما اهل ایران است.
آرکین در ۲۶ مارس ۱۹۳۴ در بروکلین، نیویورک، به عنوان پسر دیوید آرکین، نقاش و نویسنده، و همسرش بئاتریس ورتیس، معلم، متولد شد. او در یک خانواده یهودی «بدون تأکید بر دین» بزرگ شد. پدربزرگ و مادربزرگ او مهاجران یهودی از اوکراین، روسیه و آلمان بودند. پدر و مادرش زمانی که آلن ۱۱ ساله بود به لس آنجلس نقل مکان کردند، اما اعتصاب ۸ ماهه هالیوود به قیمت کار پدرش به عنوان طراح صحنه تمام شد. در طول دهه ۱۹۵۰، والدین آرکین به کمونیست بودن متهم شدند و پدرش به دلیل امتناع از پاسخ دادن به سؤالات مربوط به ایدئولوژی سیاسی خود اخراج شد. دیوید آرکین اخراج را به چالش کشید، اما او تنها پس از مرگش تبرئه شد.
افسانه چهره‌آزاد (زادهٔ ۲۲ بهمن ۱۳۴۱) بازیگر سینما اهل ایران است. او نوه رقیه چهره آزاد بازیگر و همسر شاهرخ فروتنیان بازیگر و طراح صحنه و لباس سینما است.
استپان میکائیلی تاریان (تارخاراریان) (ارمنی: Ստեփան Միքայելի Թարյան (Թարխարարյան)؛ زاده ۲۰ مهٔ ۱۹۵۴ - درگذشته ۲۹ اوت ۱۸۹۹) مجسمه‌ساز و طراح صحنه اهل ارمنستان بود.
النا کورتسینا طی جنگ داخلی اسپانیا برای حفاظت از ارزش‌های فرهنگی به نیروهای روشنفکر ضدفاشیسم پیوست و به منظور گزیر از تهدیدهای نیروهای فاشیست، در سال ۱۹۳۷ میلادی با یکی از پسرانش،خوان مانوئل فونتانالز، یکی از دو فرزندی که با مانوئل فونتانالز طراح صحنه داشت، به بوئنوس آیرس در آرژانتین مهاجرت کرد و یک مرکز نمایشی با آندرس مژوتو را بنیان نهاد و تعدادی نمایشنامهٔ اسپانیایی را هم به روی صحنه برد.
آرش میراحمدی در ۴ تیر ۱۳۵۰ در فراشبند استان فارس زاده شد. او دانش‌آموخته کارشناسی هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبایی دانشگاه تهران بود. آرش میراحمدی در سال ۱۳۷۴ با مرجان صفابخش، طراح صحنه و لباس، ازدواج کرد و صاحب دو فرزند شد.
کانون کارگردانان سینمایی ایران طی صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی لیلا نقدی‌پری طراح صحنه و لباس گردید. این کانون با توجه به اینکه ۱۰ روز از بازداشت این هنرمند می‌گذرد، نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی نمود. همچنین کانون کارگردانان سینمای ایران در ادامه افزود: «کنار همکاران صنفی خود ایستاده‌ایم.»
الکساندر رودچنکو یکی از بنیان‌گذاران جنبش ساخت‌گرایی و هم‌چنین طراح مد و طراح صحنه در اتحاد جماهیر شوروی بود. از وی به عنوان یکی از نوابغ هنر شوروی یاد می‌شود.