طبقه متوسط

طبقه متوسط

معنی کلمه طبقه متوسط در دانشنامه عمومی

طبقهٔ متوسط، یک طبقه اجتماعی است و شامل افراد بسیاری در مشاغل مختلف می شود که از نظر ارزش های فرهنگی بیشتر مشابه طبقه بالا و از نظر درآمد بیشتر مشابه طبقه کارگر هستند. بر اساس برخی تقسیم بندی ها اگر طبقه بالا دربرگیرنده ۱۰ درصد ثروتمند جامعه و طبقه پایین نیز دربرگیرنده ۵۰ درصد فقیر جامعه باشد؛ طبقه متوسط در بردارنده ۴۰ درصد میانی ( دهک های ۶ تا ۹ ) جامعه از نظر برخورداری از ثروت می باشد. بر اساس نظریات متعددی از جمله نظریه پارادوکس منافع، طبقه متوسط رویکردی محافظه کارانه در قبال سیاست های بازتوزیعی دارد.
شامل صاحبان سرمایه های کوچک، مالکان فروشگاه های محلی و کشاورزان کوچک می شود. شمار افراد این دسته در طول قرن گذشته به طور پیوسته کاهش یافته است، اما هنوز نسبتی از کل جمعیت شاغل را تشکیل می دهد.
از کسانی که دارای مشاغل مدیریت حرفه ای هستند تشکیل گردیده است. این دسته شامل شمار بسیاری از افراد و خانواده هاست. بیشتر آن ها شکلی از آموزش عالی را تجربه کرده اند و نسبت افرادی که دارای نظرات آزادمنشانه دربارهٔ موضوعات اجتماعی و سیاسی هستند؛ در بین آن ها، به ویژه در میان گروه های حرفه ای و تخصصی بالاست.
گروهی است که شامل افرادی چون کارکنان دفتری، نمایندگان فروش، معلمان و پرستاران می شود. اعضای طبقه متوسط پایین، معمولاً نگرش های اجتماعی و سیاسی متفاوتی با کارگران دارند.

معنی کلمه طبقه متوسط در دانشنامه آزاد فارسی

طبقۀ متوسّط (middle class)
آن دسته از اعضای جامعه که با اشتغال به مشاغل غیریدی روزگار می گذرانند. درآمد آنان، به سبب برخورداری از مهارت های بیشتر، معمولاً از اعضای طبقۀ کارگر بیشتر است. طبقۀ متوسطِ بالا و طبقۀ متوسط پایین زیرمجموعه های طبقۀ متوسط اند، که به ترتیب شاغلان متخصص تر (نظیر پزشکان و وکلا) و کارگران یقه سفید (نظیر مدیران رده پایین و مغازه داران) را دربر می گیرند. کارل مارکس طبقۀ سرمایه دار را بورژوازی می نامید؛ اعضای این طبقه، برخلافِ کارگران، با فروش نیروی کار خود امرار معاش نمی کنند.

معنی کلمه طبقه متوسط در ویکی واژه

borghese

جملاتی از کاربرد کلمه طبقه متوسط

اسحاق آرونوویچ هورویچ متولد ۲۶ آوریل ۱۸۶۰ در ویلنا، لیتوانی، سپس بخشی از امپراتوری روسیه بود. خانواده هورویچ از طبقه متوسط بودند، پدرش آرون هورویچ کارمندی تحصیل کرده در بانکی بود که آموزش سکولار با کیفیتی را به فرزندان خود ارائه می‌داد.
عبارت است از وفاداری شدید به آداب و سنت‌ها و ارزش‌های طبقه متوسط.
به گفته ریچارد هریس، مبارزات گوارا در بولیوی و شکست او، نشان داد قوای چریکی متعهد و تعلیم‌دیده برای یک انقلاب کفایت نمی‌کند. جنبش‌های این چنینی نیاز به حمایت توده‌های طبقه متوسط و کارگر دارند و در غیر این صورت، توسط دولت شکست داده می‌شود. چایلاند، استراتژیست نظامی، باور دارد که «نظریه فوکو بیشتر جنبش‌های آمریکای لاتین را روانه قبرستان کرده است.»
پاتی در کاتانیا در خانواده‌ای از طبقه متوسط به بالا متولد شد. او برادرزاده نویسنده جوزپه ویلاروئل بود که قبل از فارغ‌التحصیلی در رشته حقوق در سال ۱۹۲۵، در سن بسیار پایین به کار روزنامه‌نگاری پرداخت. پس از یک سال کار در شرکت پدرش، تصمیم گرفت به رم نقل مکان کند، در آنجا به کار روزنامه‌نگاری مشغول شد. در آنجا، پس از چند همکاری‌های پراکنده با روزنامه‌های مختلف، در روزنامه مردم به عنوان خبرنگار خارجی در چین، هند و ژاپن استخدام شد. او به عنوان یک رمان‌نویس در سال ۱۹۴۰ با رمان بالای شهر، طنزی از طبقات عالی رومی، به شهرت رسید.
در میان سال‌های ۵۸–۶۱ که مصر با سوریه متحد شده بود، هم به دلیل حمایت طبقه متوسط شهری اهل سنت طرفدار ناصر بود و هم به دلیل تماسل خود السیاعی برای کمک به ناصر، اخوان سوریه فعال نبود. درست پس از جدایی مصر ز سوریه، اخوان توانست ۱۰ کرسی از پارلمان را بدست آورد. ولی این موفقیت دیری نپایید. اخوان در مارس ۱۹۶۳، پس از قدرت یافتن حزب بعث سرکوب و رهبر جدید آن عصام عطار تبعید شد.
پا فشاری بر این مباحث و دیگر تصاویر منفی، اکثریت قریب به اتفاق ایتالیایی‌های آمریکایی که اکنون دارای تحصیلات عالیه بوده و جزء طبقه متوسط جامعه هستند را می‌رنجاند. این جمعیت هنوز هم به شیوه‌های منفی، به ویژه در فرهنگ عامه‌پسند که به کرات آنها را به عنوان اراذل و اوباش شهری به نمایش می‌کشد، مورد توصیف قرار می‌گیرند. اما آنها ترجیح می‌دهند که تأکید خود را بر حرکت رو به ترقی و موفقیت‌های مالی خانواده‌هایشان بگذارند که طی چندین نسل از زندگی آمریکایی به آن دست یافته‌اند.
در اوایل قرن نوزدهم، محبوبیت پیانو در اروپا افزایش یافت و به یک اسباب رایج در منازل بسیاری از خانواده‌های طبقه متوسط تبدیل شد.
پوثلی در خانواده ای هندو به دنیا آمد. او خواهرزاده کمالادوی چاتوپادهای است. پدرش تاجر و مادرش خانه‌دار بود. مانند بسیاری از بچه‌های هندو از طبقه متوسط رو به بالا در آن زمان، او در مدارس کاتولیک انگلیسی زبان درس می‌خواند.
او در یک خانواده یهودی لیتوانیایی در ۸ سپتامبر ۱۸۶۷ در اشتتل بیرازینو در امپراتوری روسیه، که درحال‌حاضر بخشی از بلاروس است، به دنیا آمد. از دوران کودکی او اطلاعات کمی در دست است. خانواده گلفاند از طبقه متوسط رو‌به‌پایین جامعه بودند و پدرش یک کارگر صنعتی احتمالا یک قفل ساز یا آهنگر بود. هنگامی که وی کوچک بود، خانه خانواده‌اش در بیرازینو در اثر آتش‌سوزی تخریب شد و باعث شد به شهر اودسا در امپراتوری روسیه، که اکنون بخشی از اوکراین است و همچنین زادگاه جد پدریش بود، نقل مکان کنند.