صیفی. [ ص َ فی ی ] ( ع اِ ) بچه که در پیری شده باشد. ( منتهی الارب ). فرزند مرد از پس پیری. ( مهذب الاسماء ). || باران تابستانی. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ). صیفی. [ ص َ / ص ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به صیف. تابستانی.مقابل شتوی. || آنچه در تابستان کارند و به دست آید، چون : خیار، بادنجان ، هندوانه و خربزه. صیفی. [ ص َ ] ( ص نسبی ، اِ ) ( علم... ) یاقوت نویسد: علم صیفی و شتائی از فروع علم تفسیر و موضوع و غایت وفائده آن برای ناظرین آشکار است. واحدی گوید: خداوند تعالی در کلالة دو آیه نازل کرد: یکی که در اول سوره نساء است در شتاء آمد و آنکه در آخر سوره است در صیف. و از آیات صیفی آیاتی است که در حجةالوداع نازل شده است و آیه الذین ، و سوره نصر و آیاتی که درغزوه تبوک نازل شده است و از آیات شتائی آیه افک و آیاتی است که در غزوه خندق نازل شد. ( کشف الظنون ). صیفی. [ ص َ ] ( اِخ ) از پسران هاشم بن عبد مناف است. ( صبح الاعشی ج 1 ص 358 ). صیفی. [ ص َ ] ( اِخ ) ابن رباع. ملقب به ذوالحکم. پدر اکثم بن صیفی است. رجوع به ذوالحکم شود. صیفی. [ ص َ ] ( اِخ ) ابن ربعی ، مکنی به ابوهاشم محدث است. صیفی. [ ص َ ] ( اِخ ) ابن عامر الاوسی ، مکنی به ابوقیس و ابن الاسلت. شاعری جاهلی و از حکمای عرب و رئیس و خطیب و سالار جنگ مردم اوس بود. بتان را ناخوش داشت و چون اسلام ظاهر گشت نزد رسول خدا شد و در پذیرفتن اسلام درنگی کرد و پیش از آنکه مسلمان شود بسال 622 م. و 1 هَ. ق. درگذشت. ( الاعلام زرکلی ص 437 ). صیفی. [ ص َ ] ( اِخ ) ابن فسیل شیبانی. از شجاعان و از اصحاب علی علیه السلام بود. وی در کوفه اقامت کرد و مردم را علیه امویان برمی انگیخت.معاویه او را به قتل رسانید. ( الاعلام زرکلی ص 437 ).
معنی کلمه صیفی در فرهنگ معین
(صَ ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) ۱ - تابستانی . ۲ - زراعتی که در بهار و اوایل تابستان کارهای مقدماتی آن انجام شود و حاصلش در تابستان و اوایل پاییز به دست آید مانند: خربزه ، هندوانه . ج . صیفی جات .
معنی کلمه صیفی در فرهنگ عمید
ویژگی محصولی که در تابستان به عمل می آید.
معنی کلمه صیفی در فرهنگ فارسی
منسوب به صیف، تابستانی، زراعت بهارواول تابستان که حاصلش اوائل پاییزاست ( صفت ) منسوب به صیف ۱ - تابستانی . ۲ - زراعتی که در بهار و اوایل تابستان کارهای مقدماتی آن انجام شود و حاصلش در تابستان و اوایل پاییز به دست آید مانند خربزه هندوانه و مانند آنها . ابن فسیل شیبانی
معنی کلمه صیفی در ویکی واژه
تابستانی. زراعتی که در بهار و اوایل تابستان کارهای مقدماتی آن انجام شود و حاصلش در تابستان و اوایل پاییز به دست آید مانند: خربزه، هندوانه. صیفی جات.
جملاتی از کاربرد کلمه صیفی
در این اسطوره کیومرث در واقع «پیشنمونهٔ» انسان بهشمار میرفتهاست، به همین جهت توصیفی که از او شده توصیف انسان واقعی نیست؛ گفته شدهاست که بالا و پهنای او مساوی و به اندازهٔ ۴ نای بود و همچون خورشید میدرخشید. نخستین جفت واقعی بشر مَشی و مَشیانه بودهاند. نویسندگان دوران اسلامی که به شرح تاریخ و عقاید دینی ایران پیش از اسلام میپردازند، غالباً در مقام مقایسه، کیومرث را با آدم بشر یکی میدانند؛ اما در بعضی روایتهای دیگر مَشی و مَشیانه را قرینهٔ آدم و حوّا دانستهاند.
محصولات آن غلات ، صیفیجات و چغندر است.
ز حلوا به هر صیفی میوهدار همه برکشان شکر و قند بار
این شهر، از نظر تقسیمات سیاسی، در حوزه بخش مرکزی شهرستان قائمشهر واقع است. در مرداد ماه ۱۳۹۰بنا بر پیشنهاد وزارت کشور، روستای قادیکلا ارطه مرکز دهستان بیشه سر از بخش مرکزیشهرستان قائمشهر به شهر تبدیل شد و به عنوان شهر ارطه شناخته شد. تعداد جمعیت این شش روستا بیش از ۱۰ هزار نفر، میباشد. شهر دارای کتابخانه عمومی، مدارس دورههای مختلف تحصیلی، ۵۷۰ هکتار زمین کشاورزی دیم، ۹۰۵ هکتار زمین کشاورزی آبی، یکهزار و ۶۶۵ طرح هادی اجراء شده، ۱۲ اب بندان، ۶۴۵ هکتار سطح زیر کشت برنج و ۹۰هکتار سطح زیر کشت صیفی جات نیز میباشد.
بهبهان دارای ۱ میدان میوه و تره بار بزرگ میباشد که بخش عظیمی از مرکبات و صیفیجات استان و شهرستان از آنجا به اکثر نقاط کشور حمل میشوند.[نیازمند منبع]
اینست که گفت: اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِیمانِهِنَّ آن گه گفت: فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِناتٍ چون از ایشان بدانستید بدلایل ظاهر که مؤمناتاند و هجرت ایشان از بهر خدای و رسول است، فَلا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَی الْکُفَّارِ لا هُنَّ حِلٌّ لَهُمْ وَ لا هُمْ یَحِلُّونَ لَهُنَّ ایشان را فا کافران مدهید که نه زن مسلمانان حلالست مرد کافر را، و نه مرد کافر زن مسلمان را حلالست. این آیه در شأن زنی فرود آمد نام وی سبیعة بنت الحارث الاسلمیة که از شوهر خویش بگریخت سال حدیبیة و هجرت کرد. رسول خدا او را امتحان کرد، چنان که اللَّه فرموده و او را مؤمنه یافت. شوهر وی آمد صیفی بن الواهب گفت: یا محمّد ردّ علیّ امرأتی. زن من با من فرست که تو در صلح حدیبیة با ما چنان شرط کردی که هر که آن ما بتو آید با ما فرستی. رسول خدا گفت: این شرط کردهام در مردان نه در زنان که زنان گرویده بهیچ حال کافران را نشایند و ایشان را حلال نباشند و این آیت بر وفق این حکم فرو آمد. پس رسول خدا بفرمود تا کاوین که آن شوهر کافر به سبیعة داده بود، با وی دادند. اینست که ربّ العالمین گفت: وَ آتُوهُمْ ما أَنْفَقُوا یعنی: اعطوا الزوج الکافر ما انفق علیها من المهر. قیل: ان لم یوجد لها مال فی الحال یؤخذ من المؤمن الّذی یرید التزوّج بها مقدار ذلک المهر و یردّ علی الکافر. فان لم یتزوّج بها احد من المؤمنین کان سبیلها سبیل المعسر بالدین الی ان یجد میسرة. و یقال: تزوّج سبیعة عمر بن الخطاب.
کل مساحت کویت ۱۷۸۱۸ کیلومتر مربع است و همانطور که گفته شد کمتر از ۲۰۰ کیلومتر مربع یعنی ۱۲/۱٪ آن را زمینهای مناسب برای کشاورزی تشکیل میدهند. تقریباً ۴۲ کیلومتر مربع از این زمینها به صورت نخلستان یا کشتزار در دست بهرهبرداری است و باقیمانده آن به لحاظ نبود آب، لم یزرع باقی ماندهاست. کشتزارها و زمینهای قابل کشت کویت پراکنده بوده و سه ناحیه الجهراء، العبدلی و الوفره مهمترین و وسیعترین واحدهای کشاورزی کویت هستند که به عنوان مراکز کشاورزی کویت شهرت یافتهاند. در این نواحی گندم، جو، چند نوع حبوبات و برخی از انواع سبزی و صیفی جات کشت میشود.
در کشورهای انگلیسی زبان، از اصطلاحات مختلفی برای این گونه خودرو استفاده میشود. در اروپا و هند، از اصطلاح خودروی چند منظوره (امپیوی) استفاده میگردد؛ توصیفی کلی از این خودرو بدون اشاره به اندازه آن. کلمه مینی امپیوی، از کلمه سوپرمینی گرفته شده است؛ کامپکت امپیوی هم در پایهٔ خانواده خودروهای کوچک و لارج امپیوی، در پایهٔ خانواده خودروهای بزرگ قرار دارد.