صدا - یی ← صداییک متعلق به حس شنوایی، یا موجهای صدا. صداییک
جملاتی از کاربرد کلمه صدایی
در مسجد اگر مست سماعم، عجبی نیست خورده ست به گوشم، ز خرابات صدایی
مانده ای از قفا صدایی زن گمرهی گوش بر درایی دار
از هوا در گنبد سرها صدایی افکند تا به حکمت مشت خاکی را بگفتار آورد
چون رنگ عبث سلسله اظهار شکستم یعنی نرساندیم صدایی به شنیدن
لوون گریگوریان در سال ۱۲۹۶ خورشیدی (۱۹۱۷ میلادی) در مدرسه مرکزی خلیفهگری ارامنه تبریز یک گروه کر چهارصدایی تشکیل داد و همچنین گروه موسیقی مجلسی را تأسیس کرد که مدت ۳۰ سال رهبری آن را به عهده داشت.
صدای اسلپ از ترکیب دو عنصر میآید: سیلی زدن، که شامل ضربه زدن به سیم با کنار مفصل استخوانی در وسط شست است و صدای کوبیدهشدن سیم به پردههای فلزی. این کوبیده شدن عمدی بوده و صدایی مانند وزوز تولید میکند. صدای اسلپ به راحتی قابل تشخیص است.
لاله و گل بس که لبریزند از صهبای رنگ در شکستن هم صدایی سر نزد زین جامها
(( ک )) صدایی نرم تر از کاف در فارسی دارد.
در یک شب سموئیل صدایی شنید که او را صدا میزد. سموئیل در این زمان دوازده ساله بود. او تصور کرد که عیلی او را صدا میکند و به نزد الی رفت. الی به او گفت که وی را صدا نکرده و او را به خواب تشویق کرد. این اتفاق سه بار تکرار شد تا الی متوجه شد که خداوند سموئیل را صدا میکند. وقتی سموئیل پاسخ داد، خداوند به او گفت که گناهان فرزندان الی باعث خواهد شد که نسل او به عنوان پیامبر ادامه نیابد. صبح روز بعد الی از سموئیل پرسید که خداوند به او چه گفتهاست و سموئیل اتفاق شب گذشته را تعریف کرد. الی بدون ناراحتی ابراز کرد که خداوند هر چه را که درست است انجام خواهد داد.
تهیتو به سان دهل پر از صداییم همه شاه وارث چه باک اگر گداییم
هنگامی که فرایند تهیه آلبوم به پایان رسید، بووی آغاز به ضبط آلبوم بعدی خود، کم کرد که صدایی مشابه به ابله دارد. آلبوم کم در ژانویه ۱۹۷۷—دو ماه پیش از ابله منتشر شد و موفقیت تجاریاش آرسیای رکوردز را مجبور کرد که ابله را دو ماه پس از آن منتشر کند. پس از انتشار، آلبوم نقدهای تقسیمشدهای دریافت کرد؛ البته نقدهای عمده منتقدان موسیقی با مقایسه بسیاری از کارهای قبلی پاپ مثبت بود. آلبوم در ایالات متحده و پادشاهی متحده به ترتیب در جایگاه ۷۲ و ۳۰ جدول قرار گرفت. ابله به ترتیب با انتشار دو تکآهنگ «خواهر نیمه شب» و «دختر چینی» در فوریه و مه ۱۹۷۷ همراه بود. بویی بعداً نسخه شخصی خود از «دختر چین» را به صورت تکآهنگ در سال ۱۹۸۳ منتشر کرد.
هزار زخمه چو مژگان اگر خورند بهم نمیبرد چو نگه بیصدایی از تارم
از هر سری، چو کوه، صدایی بلند شد انگشت شکوه بر لب کون و مکان زدیم
«افسوس» نیز ساختهٔ دیگری از منوچهر چشمآذر است که بهصورت دوصدایی همانند «موندنم از بودنت» در تلویزیون با فریدون فرخزاد اجرا شد. «تک» نیز ترانهای است که او بهصورت دوصدایی با فریدون فرخزاد اجرا کردهاست؛ و ترانه «نیش» که تأثیرات شرقی به وضوح در آهنگسازی آن نمایان است.
هر صدایی که به گوشش رسد از جای رود بس که جان گوش بر آواز الست است اینجا
فقدان سوم در آکورد باعث ایجاد صدای باز میشود و این در حالی است که وجود «پنجم با چهارم» یا «دوم با پایه» در کنار هم، دارای صدایی نامطبوع و تنشزا است.
«مرد جوانی که تقریباً همسن دانشجویان دیگر بود روبهروی حضار قرار گرفت؛ جایی که رئیس دانشکده پروفسور لواکوفسکی که مورد احترام همه دانشجوها بود نیز حضور داشت. بعد از اینکه پروفسور لواکوفسکی محل سخنرانی را ترک کرد، مرد جوان با صدایی لرزان شروع به ارائه مطلب درباره دینامیک نقاط مادی کرد؛ درحالیکه موضوع سخنرانی او سیستمهای دینامیکی بود! این موضوع قبل از او توسط پروفسور دلارو ارائه شده بود. اما مطالبی که لیاپانوف ارائه داد کاملاً جدید بود بهطوری که من این مطالب را در هیچ کتاب درسی ندیده بودم! این ارائه عالی باعث شد که مغایرت موضوع سخنرانی او بهکلی فراموش شود.
در این دوران ز میخواران صدایی برنمیآید چو چشم شیشه می تنگ گردیدست مشربها