شیلات
معنی کلمه شیلات در لغت نامه دهخدا

شیلات

معنی کلمه شیلات در لغت نامه دهخدا

شیلات. ( اِ ) ج ِ شیل به قیاس عربی. رجوع به شیل شود. || ماهی خانه. اداره ماهی. محلی که برای صید آماده باشد. ( یادداشت مؤلف ). شرکتی که به صید و توزیع وفروش ماهیهای بحر خزر می پردازد. || دستگاه صید ماهی در سواحل بحر خزر. ( فرهنگ فارسی معین ).
شیلات. ( اِخ ) نام محلی کنار راه رشت به آستارا میان چیلاوندان و آستارا در 171100 گزی رشت. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه شیلات در فرهنگ معین

(اِ. ) شرکتی که به صید و پرورش و فروش ماهی و فرآورده های مربوط به آن می پردازد.

معنی کلمه شیلات در فرهنگ عمید

۱. شرکتی که دارای تٲسیسات و وسایلی برای صید ماهی از دریا و فروش آن به بازارهای داخلی و خارجی است.
۲. صنعت ماهیگیری.

معنی کلمه شیلات در فرهنگ فارسی

ماهیگیران غالبادر آنجاماهی صیدمیکنند، وجایی، که درکناردریایارودخانه برای صیدماهی درست کنند
( اسم ) جمع شیل ( بسیاق عربی ) ۱ - دستگاه صید ماهی در سواحل بحر خزر . ۲ - شرکتی که به صید و توزع و فروش ماهیهای بحر خزر می پردازد : شیلات ایران

معنی کلمه شیلات در دانشنامه عمومی

شیلات ( به انگلیسی: Fisheries, Fishery ) عبارت از مجموعه علومی است که به شناسایی، بوم شناسی، تکثیر و پرورش، صید و بهره برداری، نگهداری آبزیان می پردازد. واژه «شیل» گیلکی برگرفته از نام نوعی دام ماهیگیری مرداب است. از مهم ترین حوزه های تخصصی شیلات که مجموعاً علوم و مهندسی شیلات نامیده می شوند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
• ماهی شناسی.
• تکثیر و پرورش.
• لیمنولوژی یا بوم شناسی آب شیرین.
• بوم شناسی دریاها.
• صید و بهره برداری ( ماهیگیری صنعتی ) .
• فرآوری محصولات شیلاتی.
• تغذیه آبزیان پرورشی.
در حال حاضر در ایران رشتهٔ علوم و مهندسی شیلات زیر نظر دانشکده منابع طبیعی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در چهار گرایش زیر در حال تدریس می باشد:
• تکثیر و پرورشآبزیان
• بوم شناسیآبزیان
• فرآوری محصولات شیلاتی
• صید آبزیان

معنی کلمه شیلات در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:ماهی گیری و

معنی کلمه شیلات در ویکی واژه

شرکتی که به صید و پرورش و فروش ماهی و فرآورده‌های مربوط به آن می‌پردازد.

جملاتی از کاربرد کلمه شیلات

این ماهی از نظر شیلاتی اهمیت فراوانی دارد.
گردشگری یکی از منابع اصلی درآمد این استان است. این استان مناظر طبیعی زیبایی از جمله رشته‌کوه راکی، هزاران کیلومتر خط ساحلی و مساحت زیادی از مناطق سرسبز را در بر می‌گیرد. بریتیش کلمبیا بزرگترین شیلات در کانادا و زمین‌های کشاورزی و دامداری بسیاری را دارا است. همچنین این استان سومین تولیدکننده نیروی برق‌آبی و دومین تولیدکننده گاز طبیعی در کانادا است.
٢٠) رئیس پژوهشکده کشاورزی زابل (مجتمع ٥٠٠ هکتاری چاه‌نیمه با انواع فعالیت‌های زراعی، دامی، شیلاتی و زیست محیطی).
از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ او رئیس اداره شیلات جنوب بود
ساکنان انزلی عمدتاً گیلک و ترک هستند. ترک‌های انزلی اکثراً از مهاجرانی بودند که در زمان حکومت اتحاد جماهیر شوروی از جمهوری آذربایجان به انزلی مهاجرت نمودند و در امور شیلات و بندر فعالیت داشتند. زبان شهر بندرانزلی فارسی و گیلکی و ترکی است.
از نخستین سال‌های شروع جنگ جهانی دوم تا زمانی که شعلهٔ آتش این جنگ به ایران هم رسید، یعنی تا سال ۱۳۲۰ خورشیدی، مورخ‌الدوله ریاست هیئت مدیرهٔ شرکت شیلات ایران و روس را عهده‌دار بود. وی در سال ۱۳۲۱ به سمت معاون و سپس به سمت کفیل وزارت پیشه و هنر منصوب گردید و در سال ۱۳۲۴ در کابینه قوام السلطنه به وزارت این وزارتخانه (وزارت پیشه و هنر) رسید. سال بعد جای خود را به ایرج اسکندری، یکی از سه وزیر توده‌ای داد که قوام وارد کابینه کرد.
بزرگ‌ترین مشکل، اختلاف نظر میان علوم و مهندسی شیلات و صنعت ماهیگیری است. این دو گروه در بحث توان ماهی‌ها در جبران جمعیت ازدست رفته‌شان در اثر ماهیگیری شدید دچار اختلاف اند. در جاهایی مانند اسکاتلند، نیوفاندلند و آلاسکا، صنعت ماهیگیری باعث استخدام افراد زیادی می‌شود از این رو دولت‌ها از این صنعت حمایت می‌کنند از سوی دیگر دانشمندان شیلات به شدت معتقدند که باید از ماهی‌ها حفاظت شود و هشدار می‌دهند که با ادامهٔ این روند تا پنجاه سال دیگر بسیاری از گونه‌های ماهی دیگر وجود نخواهند داشت.
اداره شیلات هرمزگان در سال ۱۳۹۱ تعداد فعالان صیادی بوموسی را ۳۰۰ نفر و در سال ۱۳۹۵ تعداد شناورهای صیادی ابوموسی را ۷۳ فروند اعلام کرد.
اکثر افراد شاغل (۷۳٫۵۳ درصد) در بخش خدمات در آلمان به کار گرفته شده‌اند از جمله در حمل و نقل، هتل‌ها و رستوران‌ها، خدمات اجتماعی و بهداشت و درمان، مسکن و بخش مالی. بخش تولید ۲۴٫۴ درصد از نیروی کار را در خود دارد که در حوزه‌هایی نظیر شیلات، کشاورزی و جنگلداری مشغول هستند. نرخ بیکاری در این کشور در فوریه ۲۰۱۴ برابر ۵٫۱ درصد بوده‌است.
او عضو مؤسسه آمریکایی زیست شناسان تحقیقات شیلات و انجمن تاریخ طبیعی سان دیه گو بود و همچنین عضو انجمن بیولوژیکی واشینگتن و انجمن پژوهشگران علوم دریایی اسپانیایی-آمریکایی بود.