شیرین کننده

معنی کلمه شیرین کننده در دانشنامه عمومی

شیرین کننده (آلبوم). «شیرین کننده» چهارمین آلبوم استودیویی از خواننده آمریکایی آریانا گرانده است که در اوت ۲۰۱۸ از سوی ریپابلیک رکوردز منتشر شد. در این آلبوم هنرمندان دیگری نظیر فارل ویلیامز، نیکی میناژ و  میسی الیوت نیز حضور داشته اند. این آلبوم دارای پانزده قطعه است.
↑ Sweetener, 2018 - 08 - 17, retrieved 2023 - 07 - 12

معنی کلمه شیرین کننده در دانشنامه آزاد فارسی

شیرین کننده (sweetener)
هر مادۀ شیمیاییِ شیرین کنندۀ غذا. شیرین کننده های کالریک شکل های گوناگون قندند. شیرین کننده های غیر کالریک یا مصنوعی را کسانی مصرف می کنند که رژیم غذایی خاص دارند یا مبتلا به بیماری دیابت اند. این شیرن کننده ها انرژی تولید نمی کنند و باعث چاقی نمی شوند. مسائل بسیاری دربارۀ آثار درازمدت چند گونه شیرین کنندۀ مصنوعی بر سلامتی انسان مطرح است. شیرین کننده ها برای مطلوب ساختن غذا و شیرین یا خوش طعم کردن آن مصرف می شوند. بیشتر شیرین کننده های غیر کالریک شمارۀ E ندارند و مصرف برخی از آن ها نیز در غذای خردسالان منع شده است که عبارت اند از تائوماتین، اسپارتام، آسه سولفان ـ K ، سوربیتول، و مانیتول. مصرف سیکلامات در انگلستان و امریکا ممنوع است. مصرف آسه سولفان ـ K نیز در امریکا ممنوع است. در ۱۹۹۷، متخصصان ژاپنی ژنتیک نوعی مخمر ساختند که پروتئینی با نام مونلین تولید می کند. این ماده ۳هزار برابر شیرین تر از قند و پانزده برابر شیرین تر از اسپارتام است. مونلین طبیعی در دانه های گیاهی در غرب افریقا با نام Dioscoreophyllum cumminisii یافت می شود و به صورت پروتئین، فقط چهار کیلو کالری برگرم انرژی دارد.

معنی کلمه شیرین کننده در ویکی واژه

dolcificante

جملاتی از کاربرد کلمه شیرین کننده

کان نظر شیرین کنندهٔ رنجهاست ساحران را خونبهای دست و پاست
به گفته بخش تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت، شیرین کننده مصنوعی آسپارتام احتمالا سرطان زا است.
شیرین کنندها به مواد غذایی برای طعم اضافه می‌شوند. شیرینی‌ها به غیر از قند (ساکارز) اضافه می‌شوند تا انرژی غذایی (کالری) کمتری داشته باشد